شهر جاکارتا، پایتخت فعلی اندونزی در حال غرق شدن است و احتمالاً زودتر از دیگر شهر‌های جهان زیر آب خواهد رفت. غرق شدن جاکارتا به‌تن‌هایی می‌تواند عامل اصلی تغییر مکان پایتخت اندونزی محسوب شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 دولت اندونزی می‌تواند جاکارتا را به عنوان پایتخت حفظ کرده و ادارات دولتی را به ۴۸ کیلومتری شهر جاکارتا - جایی نزدیک به قصر ریاست جمهوری - منتقل کند.

"آژانس تریبیون اکانت" در این راستا نوشت: از طرفی آن‌ها می‌توانند پایتخت را به مکانی در ۴۰ تا ۶۰ کیلومتری جاکارتا ببرند. اما در این گزینه‌ها مشکل شلوغی و آلودگی پایتخت اندونزی برطرف نخواهد شد؛ رسانه‌های محلی می‌گویند یکی از گزینه‌های منتخب دولت، پالانگکارایا در جزیره بورنئو است. این شهر صد‌ها کیلومتر با پایتخت فعلی فاصله دارد.

سایت کوارتز در این خصوص نوشت: فیلیپینی‌ها نیز "مانیل" را در معرض غرق شدن می‌دانند. آن‌ها ساخت یک شهر پشتیبان به نام "نیوکلارک" را آغاز کرده‌اند تا در هنگام مواجه با بلایای طبیعی در امان بمانند.

"سجونگ" کره جنوبی نیز قرار است به پایتخت اداری جدید این کشور تبدیل شود. طرح "پایتخت اداری" از سال ۲۰۰۲ و برای تغییر ماهیت عملکردی سئول شروع شد و فرآیند عملیاتی آن در سال ۲۰۱۲ کلید خورد. این شهر اینک پایتخت دوم کره جنوبی محسوب می‌شود.

پس از این تغییرات، سجونگ شاهد بالاترین نرخ باروری در میان ۱۷ استان و شهر بزرگ کره جنوبی بود. دولت انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۵۰۰ هزار نفر در پایتخت اداری کره جنوبی زندگی کنند.

مصر نیز به دنبال پایتخت جدیدی است. ساخت‌و‌ساز‌های جدید از سال ۲۰۱۵ در قاهره آغاز شده و در زمان تکمیل مساحتی حدود ۷۰۰ کیلومتر (حدود مساحت سنگاپور) را به این شهر می‌افزاید.

ایده اصلی برای برای فشار کمتر به قاهره، جایگزین کردن پایتخت با شهری هوشمند، بلوار‌های وسیع، خیابان‌های زیبا، فضای سبزی استاندارد و خانه‌های لوکس در صحرا‌های این کشور است.

منبع: باشگاه خبرنگاران