سخنگوی طرح ساماندهی دریای خزر در مازندران تامین هزینه های اجرای این طرح از بودجه استانی را مهم ترین مشکل آن دانست و خواستار تخصیص اعتبار ملی شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار ایرنا ، طرح ساماندهی دریا که بیشتر با نام سالمسازی دریا شناخته می شود از اول خرداد در سواحل دریای مازندران به اجرا گذاشته می شود و تا پایان شهریور ادامه می یابد.
در این طرح علاوه بر تعریف نقاط مختلف در سراسر ساحل خزر به عنوان شناگاه با نظارت محیط زیست ، شبکه بهداشت و دیگر دستگاههای ذیربط ، ناجیان غریق هم برای تامین امنیت سلامت شناگران به کار گرفته می شوند و از طریق رصد مستمر مناطق حادثه خیز و شناممنوع از ورود شناگران به این مناطق هم جلوگیری به عمل می آید.
عیسی قاسمی طوسی روز شنبه در آستانه اجرای طرح ساماندهی دریای خزر به خبرنگار ایرنا گفت : هم اکنون حدود 338 کیلومتر از ساحل دریای خزر در حوزه استحفاظی مازندران قرار دارد که 250 کیلومتر آن ساحل آزاد است.
وی اضافه کرد : با وجود آزاد بودن 250 کیلومتر از ساحل خزر ، به خاطر نبود اعتبار ملی کمتر از یک هزار نجاتگر برای مراقبت از شناگران در اجرای طرح دریا به کار گرفته می شوند که ناکافی است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری مازندران به کارگیری بیشتر نجاتگران را مستلزم تامین اعتبار ملی دانست و توضیح داد : با وجود این که بیش از 90 درصد از شناگران آب های ساحلی خزر را در طول سال مهمانانی از اقصی نقاط کشور تشکیل می دهند، میزان اعتبار اختصاصی برای ساماندهی طرح دریا ناچیز است و باید اعتبار ملی اختصاص یابد تا بتوان با رفع نواقص نسبت به کاهش آمار مرگ ناشی از غرق شدگی گام برداشت.
وی اضافه کرد : از سال 92 تاکنون با اجرای طرح ساماندهی دریای خزر در دولت تدبیر و امید آمار مرگ ناشی از غرق شدن در دریای مازندران حدود 80 درصد کاهش یافت و از بیشتر از 200 نفر در سال 92 به 60 نفر در سال گذشته رسید.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران گفت : افزون بر 80 درصد از کسانی که سال گذشته در دریا غرق شدند ، افرادی بودند که در خارج از طرح دریا و یا در زمان پایان اجرای روزانه طرح به دریا زدند.
طرح دریا همه روزه از ساعت هشت صبح شروع می شود و به طور معمول تا هشت شب ادامه می یابد.
** شناسایی 370 نقطه حادثه خیز در خزر
سخنگوی طرح ساماندهی دریای خزر در مازندران همچنین گفت که هم اکنون ساحل 250 کیلومتری دریای خزر در این استان حدود 370نقطه حادثه خیز دارد که به معنای وجود یک نطقه حادثه خیز در هر 800 متر است.
طوسی افزود : با وجود نصب پرچم شنا ممنوع در این مناطق و گماردن نجاتگر ، همچنان بهره گیری از این نقاط رو به افزایش است.
وی دلیل شناخته شدن این نقاط به عنوان حادثه خیز را وجود امواج شکافنده و مرگ آور دانست و اظهار داشت : عدم آشنایی مسافران به نقاط حادثه خیز و بی توجهی آنها به هشدارها باعث شده تا نتوانیم آمار مرگ ناشی از غرق شدگی را به صفر برسانیم .
بر اساس آمارهای رسمی ، پارسال 62 نفر بر اثر غرق شدن در آب های ساحلی دریای مازندران جانشان را از دست دادند. آمار سال 96 در این زمینه هم 80 نفر بود.
گزارش های رسمی حاکیست که پارسال حدود 40 درصد از غرق شدگان در گروه سنی 8 تا 20 سال بودند که به خاطر بی توجهی به هشدارهای ناجیان و شنا در زمان تعطیلی طرح های سالم سازی یا در مناطق ممنوعه جان باختند.
6982/1654