ابهامات زیادی شهروندان درباره طرح ترافیک جدید دارند اما مسئولان شهری عزم خود را برای اجرای این طرح جزم کرده اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اطلاع از جزئیات اجرای طرح ترافیک جدید در زمره خبر اجتماعی پرحرف و حدیث این روزها محسوب می شود. با وجودی که تا از روز شنبه یکم تیرماه طرح ترافیک جدید به اجرا در می آید اما خیلی از مردم هنوز در جریان جزئیات آن نیستند. طرح زوج و فرد ۱۴ سال در تهران اجرا شد و هدف آن کاهش تردد خودروها بود اما امروزه عملاً با افزایش تعداد خودروها این طرح پاسخگو نیست و مطالعات تطبیقی و بهره گیری از تجربیات دیگر کشورهای دنیا نیز بر این مسئله صحه گذاشت.

n00039113-t

براساس طرح ترافیک جدید دیگر رانندگان بسته به رقم پلاک خودروشان نمی‌توانند به صورت رایگان در هرکدام از روزهای زوج یا فرد هفته وارد این محدوده شوند؛ بلکه اگر بیشتر از ۲۰ روز در هر فصل بخواهند وارد این محدوده شوند که طرح کنترل آلودگی هوا یا حلقه دوم طرح ترافیک نام گرفته، باید عوارض بپردازند.

جزئیات عام طرح ترافیک جدید

روزهای پنجشنبه طرح ترافیک اجرا نمی‌شود اما طرح کنترل آ لودگی هوا (زوج و فرد سابق یا حلقه دوم طرح ترافیک) در روزهای پنجشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود.

در طرح ترافیک جدید، زوج یا فرد بودن پلاک خودرو مهم نیست و ۲۰ روز در هر فصل، خودروهای پلاک تهران در محدوده زوج و فرد سابق می‌توانند تردد رایگان کنند.

اگر کسی طرح ترافیک روزانه بگیرد می‌تواند وارد رینگ (حلقه) دوم هم بشود و از سهمیه ۲۰ روز رایگانش کم نمی‌شود.

اگر خودرویی مازاد بر ۲۰ روز در یک فصل وارد طرح کنترل آلودگی هوا یا همان حلقه دوم طرح ترافیک شود، مالک باید نصف عوارض طرح ترافیک را به صورت روزانه بپردازد.

شرط استفاده از ۲۰ روز تردد رایگان در این طرح این است که شهروندان در سامانه تهران من ثبت نام کنند.

شهروندان تا ۳۰ روز پس از ورود به محدوده‌های طرح ترافیک می‌توانند عوارض ورود به این طرح را بپردازند و اگر در این مدت پرداخت نکنند این بخشودگی لغو و مشمول ۲۵ درصد افزایش عوارض و نیز پلاک خودرو برای جریمه به پلیس داده می‌شود.

نگاه پلیس درباره طرح ترافیک جدید

پلیس با این نظر شهرداری موافق است و تاکید کرده که طرح کنترل آلودگی هوا کارشناسی شده و تأیید شده است و در زمان مقرر به اجرا در می‌آید. اطلاعات یک میلیون خودرو تاکنون در سامانه تهران من وارد شده اما چهار میلیون خودرو پلاک تهران وجود دارد که برآوردها نشان می‌دهد نیمی از آنها وارد محدوده‌های ترافیکی می‌شوند، در صورتی که این خودروها ثبت نام نکنند از روز اول باید عوارض بپردازند.

تسهیلات اختصاصی برای ساکنان محدوده طرح ترافیک جدید

از یک تیرماه برای  ساکنان محدوده زوج وفرد سابق تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است تا آنها بتوانند به راحتی نسبت به تردد در محدوده سکونتشان اقدام کنند.

در سال‌های اخیر در پی اجرای طرح زوج و فرد نه تنها حقی برای ساکنین قائل نشدند بلکه با ایجاد  محدودیت‌های تردد برای خودروهای آنها،  برای ساکنان این منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده بودند، ساکنان با اجرای طرح ترافیک جدید از  تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا بهره مند می شوند.

یک‌بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷ نیز برای ساکنان رایگان خواهد بود. البته ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق دقت داشته باشند که  فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.

ساکنان محدوده زوج وفرد هر زمانی که نسبت به درج اطلاعات خودرو در سامانه تهران من اقدام کنند، مشمول دریافت تخفیف خواهند شد؛ ساکنان برای بهره‌مندی از تخفیف 50درصدی سکونت در محدوده می‌بایست پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود در سامانه تهران من،  به همراه مدارک شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک جدید،  مستأجر هستند در صورتی که در بخش سکونت آن‌ها در قولنامه و... تاریخ پایان سکونت درج‌شده باشد، می‌بایست هر ساله برای ثبت‌نام مجدد به‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک جدید اقدام کنند.

برای ساکنان محدوده طرح ترافیک جدید، این تخفیف ۵۰ درصدی به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق می‌گیرد اما ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردار هستند.

البته به هر پلاک ثبتی یک خودرو در سامانه شهرداری تعلق می‌گیرد و دیگر کسی نمی‌تواند به دنبال قولنامه‌های تقلبی برود تا بتواند از مزایای ساکنان طرح ترافیک استفاده کند.

 

مزایای اجرای طرح ترافیک جدید

 

تاکنون بیش از ۲۹۶ میلیارد تومان با اجرای طرح ترافیک جدید درآمدزایی حاصل شده است. اجرای این طرح موجب کاهش ۲۲ درصدی تردد در نیمه دوم سال گذشته در محدوده طرح ترافیک شد و با درآمد کسب شده ناشی از آن ۱۳ اتوبوس ۲ کابین خریداری و مبلغی نیز به توسعه مترو و بخشی برای قطعات مکانیکی مترو و واگن سازی اختصاص یافت.

اجرای پارک حاشیه‌ای از ابتدای تیر

از ابتدای تیر معابری که شرایط پارک حاشیه‌ای دارند، هر خودرویی که در آنجا پارک کند برای مالک پیامکی ارسال می‌شود. بعد از ارسال پیامک عوارض پارک خودرو در آن پیامک اعلام می‌شود و فرد می‌تواند از طریق سامانه تهران من نسبت به پرداخت عوارض اقدام کند.

وضعیت تردد کامیون و کامیونت در طرح ترافیک جدید

 

کامیون‌ها از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح مجاز به تردد در پایتخت هستند. کامیونت‌ها و مینی بوس‌ها مثل خودروهای سواری اگر به محدوده کنتر ل آلودگی هوا وارد شوند باید عوارض بپردازند. معاینه فنی کامیون‌ها و کامیونت‌ها توسط دوربین‌های نصب شده در سطح شهر بررسی می‌شود و مثل گذشته دوربین خاصی به این مورد اختصاص داده نشده است. حتی دوربین‌های چراغ‌های راهنمایی و رانندگی یا کنترل سرعت هم معاینه فنی‌ها را چک می‌کنند.

وضعیت تاکسی‌های اینترنتی

طی یک ماه آینده دستورالعمل نظارتی بر تاکسی های اینترنتی ابلاغ می شود. اگر تاکسی‌های اینترنتی از شهرداری مجوز بگیرند، شهرداری مانند آژانس‌ها به آنها سهمیه می دهد اما گام اول این است که آنها تحت نظارت قرار گیرند.

سود شهرداری چقدر از طرح ترافیک جدید

۵۴ میلیارد تومان درآمد شهرداری بابت اجرای طرح ترافیک جدید سال ۹۷ کاهش پیدا کرد که این خود نشان می‌دهد هدف شهرداری تنها کاهش آلودگی و ترافیک شهر است و نه درآمدزایی.

طرح ترافیک جدید گامی به سوی درآمد پایدار شهری

یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران و برنامه ریزی شهر، دست یابی به توسعه پایدار شهری است. با توجه به رشد شدید شهرنشینی، تقاضا برای کالاها و خدمات در شهرها از افزایش قابل ملاحظه ای برخوردار است و در این راستا تامین نیازهای شهروندان خود مستلزم وجود منابع مالی کافی است. اما نکته حائز اهمیت در بحث تامین و اصلاح منابع مالی شهرداری ها، پایداری منابع درآمدی است؛ به طوری که این درآمدها باید علاوه بر داشتن قابلیت اتکاء و استمرارپذیری، تهدیدی برای توسعه پایدار شهری نیز نباشند.

نتایج تحلیل ها و پژوهش ها حاکی از آن است که بخش عمده ای از درآمدهای حاصله توسط شهرداری های کشور، با مفاهیم پایداری و مطلوب بودن همخوان نیستند و عمدتا از منابع ناپایدار کسب می شوند. در حالی که منابع پایدار همچون عوارض نوسازی، مالیات بر زمین و مستغلات و درآمدهای حاصله از فروش خدمات بطور نسبی مغفول مانده اند، تمرکز بر درآمدهای ناپایدار از جمله عوارض فروش تراکم، عوارض تخلفات ساختمانی و جرائم ماده صد سهم خود را در کل درآمدها افزایش داده اند. این امر می تواند در بلندمدت اتکا شهرداری ها به درآمدهای ناپایدار را نهادینه نماید که در اینصورت دستیابی به توسعه پایدار شهری را ناممکن می سازد. لذا ضروری است به منظور برخورداری از درآمدهای پایدار ابتدا ماهیت و نحوه شکل گیری اقلام درآمدی تعریف و سپس آنها را با ملاک های پایداری سنجید.

سلامتی روحی و جسمی شهروندان و حفظ کیفیت محیط شهری و توسعه زیرساخت ها برای ایجاد و ارائه خدمات به شهروندان در بلندمدت نیاز به برنامه ریزی صحیح و دقیق در جهت کاهش وابستگی به درآمدهای ناپایدار و حرکت به سوی اتکا به درآمدهای پایدار دارد.