پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کاپتان نصراله سردشتی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا وسیما با اعلام این خبر گفت: اگرچه در 6 ماه گذشته 5 فروند کشتی کوچک‌تر برای تعمیر به حوضچه خشک بندرعباس وارد شده، اما این اولین باراست که یک نفتکش غول پیکر 320 هزارتنی برای تعمیر اساسی به این حوضچه وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پیش از این تعمیر اساسی کشتی‌های ایرانی در کشور‌های دیگر نظیر چین، عمان، امارات و سنگاپور انجام می‌شد گفت: اگرچه زیرساخت‌های لازم برای تعمیر اساسی نفتکش‌های غول پیکر از حدود 10 سال قبل در کشور ایجاد شده، اما تاکنون جسارت کافی برای انجام این کار وجود نداشت و تاخیر در این اقدام غیر قابل توجیه بود.

کاپتان سردشتی با بیان اینکه یکی از آرزو‌های من به عنوان کسی که 42 سال است در صنعت نفتکش ایران خدمت می‌کنم، تعمیر اساسی ابر نفتکش‌ها در داخل کشور بود گفت:، برنامه داریم تا پایان سال 12 فرورد دیگر از نفتکش‌های خود را برای تعمیراساسی به متخصصان داخلی بسپاریم که نقش مهمی در جلوگیری از خروج ارز ازکشور خواهد داشت.
وی با بیان اینکه پیش از این ناچار بودیم برخی نفتکش‌ها را حتی بدون بار روانه کشور‌های دیگر نظیر چین کنیم تا تعمیر شود گفت:، اما امروز چرخه معکوس شده و کشتی‌ها پس از حمل بار به مقاصد مختلف و در برگشت به آب‌های سرزمینی در بندرعباس تعمیر می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران واگذاری تعمیر ابر نفتکش‌ها به یارد‌های تعمیراتی داخلی را در راستای رونق تولیدملی و حمایت از صنایع داخلی دانست و افزود: شرکت ملی نفتکش پس از واگذاری امور بیمه‌ای خود به شرکت‌های داخلی، بخش زیادی از ملزومات و تجهیزات مورد نیاز، نظیر رنگ بدنه کشتی ها، روغن موتورکشتی ومواد شیمیایی مورد استفاده در کشتی‌ها را از شرکت‌های داخلی تامین می‌کند که این مسئله نقش بسزایی در رونق تولید ملی و حمایت از اشتغال داشته است.
کاپتان سردشتی تعمیر ابرنفتکش‌ها در داخل کشور را موجب رونق کسب وکار‌های داخلی دانست وافزود: تعمیر نفتکش‌ها زنجیره‌ای از تولید و اشتغال را فعال می‌کند و دستکم 4 تا 5 هزار نفر بصورت مستقیم در تعمیرگاه‌ها مشغول به کار می‌شوند؛ بنابراین بردن کشتی‌های بیشتر برای تعمیرات ظرفیت اشتغال آفرینی یارد‌های تعمیراتی را بیش از پیش افزایش می‌دهد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با تاکید براینکه این شرکت آمادگی دارد از این پس تمامی عملیات تعمیرکشتی‌های خود را در داخل کشور انجام دهد گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده 17 فروند دیگر ازکشتی‌های شرکت ملی نفتکش آمادگی دارد برای تعمیر اساسی به تعمیرکاران داخلی سپرده شود.
کاپتان سرتیپی با تاکید براینکه ابر نفتکشی که اکنون تعمیرات آن به مجتمع‌های کشتی سازی داخلی سپرده شده، یکی از بزرگترین نفتکش‌های حال حاضر جهان است گفت: بدین ترتیب توانمندی تعمیر بزرگترین نفتکش‌ها درداخل کشور فراهم شده و از آنجا که شرکت ملی نفتکش 40 فروند از این ابرنفتکش‌ها را در اختیار دارد امیدواریم تعمیرات این نفتکش‌ها موجب رونق تولید ملی شود.
وی با بیان اینکه هم اکنون شرکت ملی نفتکش ایران سومین شرکت بزرگ جهان از نظرمالکیت کشتی‌های تانکری است ابراز امیدواری کرد: با افزایش ناوگان به جایگاه بزرگترین شرکت نفتکش جهان بازگردیم.
کاپتان سردشتی افزود: البته جایگاه یک سمبل و نماد است و هدف اصلی ما درآمدزایی بیشتر برای کشور و خدمت به مردم است.
ابرنفتکش‌های غول پیکر 320 هزار تنی، 333 متر طول دارد که تعمیرات اساسی آنهاعلاوه بردانش فنی و تجهیزات مهندسی پیشرفته نیازمند عملیات داکینگ است که طی آن نفتکش غول پیکر به خشکی منتقل و پس از تعمیرات اساسی دوباره به آب انداخته می‌شود. این عملیات به دلیل حجم و وزن بسیار زیاد این ابر نفتکش‌ها، پیچیدگی‌های فنی و مهندسی خاصی دارد که برای اولین بار در مجتمع کشتی سازی بندرعباس (ایزوایکو)، با موفقیت انجام شدو این ابرنفتکش پس ازحدود 22 روز تعمیرات اساسی به دست متخصصان داخلی دوباره به ناوگان عملیاتی شرکت ملی نفتکش ایران ملحق خواهد شد. تا پیش از این به علت محدودیت‌های فنی و فناوری، تعمیرات کشتی‌های با این ابعاد بزرگ به یارد‌های تعمیراتی خارجی سپرده می‌شد.