رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه تاکید رهبر معظم انقلاب بر این مسئله است که به قاضیان فاسد نباید رحم کرد گفت: ارتباطات غیراخلاقی و فساد مالی بیشترین تخلفات قاضیان بوده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیداحمد مرتضوی‌مقدم ظهر امروز در جمع قضات و کارمندان نمونه دادگستری استان کرمان در سال 97 با اشاره به اینکه قوه قضائیه قلب تپنده نظام است اظهار داشت: تا زمانی که در دستگاه قضائیه عدالت برقرار باشد جامعه هم اثرات آن بهره‌مند خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید سیستم و تشکیلات قضائی یک تفکر نو ایجاد کند و ابتکار و خلاقیت داشته باشد گفت: مشکلات اساسی ما ورودی پرونده‌ها، اطاله دادرسی پرونده‌ها و عدم دسترسی مردم به مسئولان است.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه باید در دوره جدید قوه قضائیه در این زمینه‌ها برنامه داشته باشیم افزود: بالابردن انگیزه‌ها در کار کردن بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه تبعیض را باید در هر صورتی کنار گذاشت و تبعیض باعث بی‌انگیزگی در جامعه می‌شود عنوان کرد: اهمیت دادن به نیروهای مجموعه به کارکنان انگیزه می‌دهد و مدیر باید این انگیزه را ایجاد کند.

بیشتر بخوانید

رئیس قوه قضائیه شعب رسیدگی به پرونده دارندگان اموال نامشروع را مشخص می‌کند

انتقاد رئیس قوه قضائیه از اطاله دادرسی در محاکم تجدیدنظر 3 استان کشور

مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور شد

مرتضوی‌مقدم با اشاره به اینکه برای تحول در دستگاه قضایی باید کیفیت آرا از نظر استدلال و انشا بالا رود گفت: بعضی وقت‌ها آرایی صادر می‌شود که برای یک قاضی چند ساله خوب نیست و نیاز به بازنگری در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه گزارش پرونده مهم نیست و باید رای پرونده با استدلال و تفسیر بهتر باشد افزود: در نهایت این رای پرونده است که مهم بوده و ارزش دارد.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه رای صادر کردن یک هنر است و اینکه انسان چگونه از کلمات استفاده می‌کند نیاز به مهندسی خاصی دارد بیان کرد: خلاقیت، ابتکار و هنر در کار قضایی در مراحل مختلف از تشکیل پرونده تا صدور رای و اداره دادگاه اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته کارکنان دستگاه قضایی با ایشان اظهار داشت: به قاضیان فاسد نباید رحم کرد و تاکید رهبر معظم انقلاب بر این مسئله است.

مرتضوی‌مقدم با بیان اینکه ارتباطات غیراخلاقی و فساد مالی بیشترین تخلفات قاضی‌ها بوده و از این طریق پرونده‌هایی تشکیل شده است تصریح کرد: خیلی برای دستگاه قضایی سخت است که یک قاضی که تجربه اندوخته است از دستگاه قضایی جدا شود و باید مواظبت کرد.

وی با اشاره به اینکه رعایت شئون قضایی در هر زمینه‌ای لازم است گفت: یک فرد عضو دستگاه قضایی نباید در هر جلسه و مجلسی وارد شود و باید شان دستگاه قضایی را رعایت کند.

رئیس دیوان عالی کشور با توصیه قضات گفت: مردمی باشید و بدانید همه چیز در خدمت به مردم است و البته در مردمی بودن باید دغدغه حق‌الناس را داشته باشید و حق مردم را ضایع نکنید.