پرونده جنگل های هیرکانی از سوی ایران مستقلا به یونسکو ارسال شده تا در اجلاس کمیته میراث جهانی که این روزها درحال برگزاری است بررسی، و با موافقت اعضای کمیته ،به نام ایران ثبت جهانی شود.

به گزارش خبرنگار مهر ، چند سال پیش کشور آذربایجان پرونده جنگل‌های هیرکانی را برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کرد. اما از آنجا که حدود 95 درصد از درختان این جنگل در ایران قرار دارد، ایران به این اقدام آذربایجان اعتراض کرد تا اینکه پرونده آذربایجان توسط یونسکو برگشت داده شد.

در این مدت سازمان میراث فرهنگی با همکاری سازمانهای داخلی و خارجی تلاش کرد تا بتواند پرونده‌ای برای قدیمی ترین جنگل‌های کره زمین تهیه کند. این جنگل‌ها چهار استان شمالی کشور را در برمی گرفت و باید با سازمانهای زیادی از جمله محیط زیست و… در این ارتباط هماهنگ می‌شد. تا اینکه بالاخره سال گذشته این پرونده را تکمیل و به یونسکو ارسال کرد.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در یک نشست خبری پیرامون این موضوع گفت: قرار شد این پرونده در قالب پرونده‌ای مشترک به نام ایران و آذربایجان در فهرست میراث فرهنگی ثبت شود اما تحقق آن در سال‌های گذشته با مشکلاتی روبه‌رو شد، تا اینکه پرونده جنگل‌های هیرکانی را به صورت مستقل به یونسکو ارائه داد.

او گفته بود: با توجه به این‌که توجه و تاکید جهان و کارشناسان داخلی ما به ثبت جنگل‌های هیرکانی معطوف شده، موضوعات مطرح شده ثبت پرونده هیرکانی را در یونسکو مدنظر قرار دادیم. ما به موضوعات فنی این پرونده ایمان داریم، در نهایت نظر جهانی در ثبت جنگل‌های هیرکانی مهم است. می‌توان گفت اگر چالش بین کشوری که در حوزه ایران و آذربایجان وجود دارد حل شود، مشکلی برای ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی نخواهیم داشت.

وی همچنین افزوده بود: ما می‌خواستیم تا این پرونده به صورت مشترک ثبت شود. از آذربایجان خواستیم در این پرونده مشارکت کند ولی توافق با آنها سخت بود. بنابراین فکر کردیم که به صورت مستقل این پرونده را ارسال کنیم اما از آنجا که اجلاس میراث فرهنگی یونسکو در باکو برگزار می‌شود ممکن است این پرونده دچار مشکل شود.

طالبیان گفته بود که آذربایجان می‌خواست تا نام این کشور در اول پرونده هیرکانی درج شود ولی ایران نپذیرفت و درخواست کردیم که مدیریت پرونده نیز با ایران باشد.

با توجه به نگرانی سازمان میراث فرهنگی درباره ثبت پرونده جنگل‌های هیرکانی، اما پیش از برگزاری چهل و سومین کمیته میراث جهانی یونسکو، ابوالفضل قارایف، وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان در حاشیه این اجلاس گفت: ارائه این محوطه برای ثبت در یونسکو از سوی ایران یک ابتکار خوب و پسندیده است و به نظرم براساس نتایج اولیه شانس لازم برای قرار گرفتن در فهرست یونسکو را هم دارد. در اسناد مربوط به این محوطه در یونسکو هم توصیه می‌شود که جمهوری آذربایجان در آینده می‌تواند به آن ملحق شود و با در نظر گرفتن اینکه جنگل‌های هیرکانی یک محوطه واحد طبیعی است هر دو کشور در بخش‌های مربوط به خود می‌توانند حفاظت از آن را از طریق همکاری و اجرای طرح‌های مشترک انجام دهند.

پرونده جنگل های هیرکانی در اجلاس کمیته میراث جهانی که در شهر باکو کشور آذربایجان در حال برگزاری است، مورد بررسی قرار می‌گیرد تا با موافقت اعضای کمیته، این پرونده به نام ایران ثبت جهانی شود.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با حضور 250 نفر از نمایندگان 180 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و چند نهاد و سازمان بین المللی در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان از روز گذشته آغاز به کار کرد و تا 10 جولای (۱۹ تیر ماه) ادامه خواهد داشت.

هیأت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران قرار است در روزهای آینده به این اجلاس بپیوندد.

در این کمیته فهرست نامزدهای میراث جهانی که بین 2 فوریه 2018 تا اول فوریه سال 2019 به یونسکو توسط دولت‌های مختلف ارسال شده معرفی شدند. در این فاصله ایران نیز پرونده راه آهن ایران را به فهرست نامزدهای میراث جهانی یونسکو ارسال کرده است. این پرونده در سال 2020 مورد بررسی قرار خواهد گرفت.