6 میلیون حساب بانکی مشکوک مسدود شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی مویدی در نشست خبری صبح امروز گفت: امروز به پاس سالروز تاسیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز که 17 سال پیش از جانب مقام معظم رهبری انجام شد و 26 دستگاه در آن عضو شدند تصمیم گرفتیم تا گزارشی از عملکرد ستاد در اختیار رسانه‌ها قرار دهیم.
وی افزود: تاکنون و در این سال‌ها قطعا تدابیر بسیاری اندیشیده شده که جلوی قاچاق کالا و ارز گرفته شود، اما در سال‌های اخیر که کشور ما تحت تحریم‌های ظالمانه تازه‌ای قرار گرفته گام‌های مهمی برای پیشبرد اهداف ستاد برداشته شده است.
مویدی گفت: البته مبارزه با قاچاق کار بسیار مشکلی است و در حال حاضر بر اساس آمار‌های جهانی 158 کشور در دنیا دچار معظل قاچاق هستند، اما تمام سعی ما بر این است که ایران با دستیابی به اقتصادی شفاف معظل قاچاق را به حداقل برساند.
وی افزود: در سال 97 به دلیل توطئه استکبار جهانی که بر علیه کشور ما طراحی شد ستاد یک بازتعریف اساسی درعملکرد و ماموریت خود انجام داد تا فعالیت هایش برای مبارزه با قاچاق و تحریم‌ها به پیشرفت‌های اساسی دست پیدا کند.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: سال گذشته دولت واردات بیش از هزار قلم کالا را ممنوع کرد که این خود باعث افزایش مسئولیت ستاد مبارزه با قاچاق کالا شد چرا که برخی از کشور‌های همجوار سعی می‌کردند تا کالا‌های اساسی کشور ما را به تاراج ببرند، اما ستاد توانست هم در حوزه پیشگیری و هم در حوزه مقابله اقدامات اساسی در این زمینه انجام دهد و جلوی خروج کالا‌های اساسی از کشور را بگیرد.
مویدی افزود: یکی دیگر از فعالیت جدی ستاد در سال گذشته حمایت از تولید داخلی مخصوصا در حوزه پوشاک بود که با جلوگیری کردن از فعالیت نشان‌های غیر مجاز باعث شد تا صنعت پوشاک کشور جان دوباره‌ای بگیرد و امروز ما دیگر شاهد فروش پوشاک قاچاق در کشور نباشیم و کیفیت تولیدات داخلی به حدی برسد که مصرف کننده را راضی نگه دارد.
وی گفت: اتفاق مهم دیگری که در سال 96 و 97 توسط ستاد رقم خورد ریجستری گوشی تلفن همراه بود که طی آن مافیا تلاش بسیاری برای کارشکنی در اجرای آن کرد، اما خوشبختانه ستاد در اجرای طرح ریجستری به صورت جدی مقاومت کرد و امروز شاهد برقرار بودن ارتباط ناجا و گمرک هستیم تا طرح ریجستری به صورت کامل عملیاتی شود و طی آن هم مردم به حق خود برسند و هم حق و حقوق دولت به درستی ادا شود.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: این ستاد سال گذشته فعالیت جدی هم در زمینه مبارزه با قاچاق دخانیات داشت و با ایجاد مسیر‌های قانونی این امکان را به وجود آورد که تولید دخانیات در داخل کشور انجام شود و به این صورت جلوی واردات و در کنار آن قاچاق بسیار زیاد این کالا گرفته شود.
مویدی افزود: ستاد در سال 97 برای افزایش هرچه بیشتر شفافیت در اقتصاد و فرآیند تجارت اقدام به شناسایی بیش از 6 میلیون شماره حساب بانکی مشکوک کرد که بیش از 2 میلیون آن متعلق به افراد حقیقی و اتباع بیگانه بود که تاکنون با پیگیری‌های ستاد و همکاری مستمر بانک مرکزی این شماره حساب‌ها به کلی مسدود شدند تا امکان پولشویی از قاچاقچیان در حوزه کالا و مواد مخدر گرفته شود.
وی ادامه داد: از 3 میلیون حساب بانکی حقوقی که در بین این 6 میلیون حساب بانکی مشکوک بود هم بیش از 2 میلیون آن تاکنون مسدود شده و در کل حدود 700 هزار حساب هم در حال بررسی است که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد. ­
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تعداد حساب‌های اتباع بیگانه‌ای هم که در بین این 6 میلیون حساب بود 582 هزار حساب بوده است که اکنون تنها 10 هزار تای آن‌ها باقی مانده و در حال بررسی است.
مویدی تاکید کرد: کاملا مشخص است که در افتتاح این حساب‌ها تخلف جدی از سمت بانک‌ها صورت گرفته چرا که اگر بانک‌ها بر اساس ضوابط و مقررات برای باز کردن حساب اقدام می‌کردند چنین اتفاقی در سیستم بانکی کشور نمی‌افتاد.
وی افزود: از جمله فعالیت‌های مهم دیگر ستاد در سال 97 تشکیل 130 هزار پرونده بود که نسبت به سال گذشته 114 درصد افزایش تشکیل پرونده را نشان می‌دهد ضمن اینکه ارزش این پرونده‌ها 74 هزار میلیارد ریال بوده که آن هم با افزایش سه برابری نسبت به سال گذشته است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالاو ارز گفت: در زمینه قاچاق سوخت هم ستاد در سال گذشته فعالیت‌های جدی داشته و برای ستاد مشخص است که این حجم از قاچاق سوخت توسط افراد بومی که تنها می‌توانند مقادیر اندکی سوخت با خودرو قاچاق کنند اتفاق نمی‌افتد و سوخت قطعا با تانکر‌هایی با­حجم بالا­ قاچاق می‌شود به همین دلیل ستاد تلاش کرده تا با پایش و رصد سوخت از نقطه تولید تا مقصد جلوی قاچاق و هدر رفت آن را بگیرد.
مویدی ادامه داد: البته ما بار‌ها گفته ایم که با توجه به تفاوت قیمت سوخت در کشور ما نسبت به کشور‌های منطقه تا قیمت گذاری در حوزه سوخت سر و سامان پیدا نکند امکان جلوگیری صد در صدی از قاچاق آن وجود ندارد با این حال تلاش‌های ستاد باعث شد تا ما قاچاق سوخت را در سال گذشته به 8 میلیون لیتر کاهش دهیم و اقدامات خود در این زمینه را در سال جاری ادامه خواهیم داد.
وی در جواب سوال خبرنگاران درباره میزان کشف ارز در سال 97 افزود: در سال گذشته ستاد اعترافات بسیاری از متهمان ارزی درباره انتقال ارز به خارج از کشور حتی تا 200 میلیون دلار هم داشته است، اما آنچه که ما به صورت ارز کشف و ضبط کرده ایم، 13 میلیون دلار بوده است.