مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران از کاهش میزان زباله در شهر تهران خبر داد و گفت:الا، مدیریت مصرف توسط شهروندان محقق شد و به طور میانگین در روز حدود 1400 تن از زباله‌های شهر تهران کاهش پیدا کرده است.

 زباله‌های شهر تهران 1400 تن کم شده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، عبدولی در نخستین کنفرانس چالش‌های زیست محیطی با تاکید بر پسماندهای پلاستیکی اظهار کرد: پسماندهای خشک که برخی از آنها ارزشمند است و در بخش صنعت به عنوان کالای ارزشمند قلمداد می‌شوند پس از پردازش می‌توانند به چرخه مصرف بازگرداند.

وی افزود: بی تردید امروز باید به عنوان شهروند تلاش کنیم کالاها را دقیقا مطابق با نیازهای خود تهیه کنیم. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از کالاهای قابل مصرف در پسماند یافت می‌شوند اما خوشبختانه در سال گذشته با توجه به عوامل مختلفی همچون افزایش قیمت کالا، مدیریت مصرف توسط شهروندان محقق شد و به طور میانگین در روز حدود 1400 تن از زباله‌های شهر تهران کاهش پیدا کرد. البته در این مسیر تلاش شهرداری‌های مناطق برای جلوگیری از انتقال پسماندهای حجیم به آرادکوه و نگاه دقیق به تفکیک از مبدا را نیز نباید فراموش کنیم.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران ادامه داد: قطعا نقش شهروندان در تولید پسماند بسیار موثر است و آنها می‌توانند با مدیریت مصرف خود در حوزه تولید پسماند نقش بسزایی داشته باشند لذا باید با فرهنگسازی نسبت به کاهش ظروف پلاستیکی اقدام کنیم. بی‌تردید شهروندان می‌توانند تفکیک از مبدا، کم حجم کردن زباله‌ها و گرفتن رطوبت زباله‌ها نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های جمع‌‌آوری و مدیریت پسماند داشته باشند.

وی به روند تدوین طرح جامع مدیریت پسماند با همکاری مرکز مطالعات شهر تهران اشاره کرد و گفت: به طور قطع در حوزه مدیریت پسماند نیازمند تامین زیرساخت‌های لازم و برنامه‌ای مدون هستیم که در این مسیر مقرر شده است با همکاری مرکز مطالعات شهر تهران برنامه‌ای علمی و تخصصی با عنوان طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران تدوین شود که در حال حاضر قرارداد تدوین این برنامه با شرکت علمی و تخصصی منعقد شده است. با تدوین و تصویب طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران می‌توانیم در سطح مدیریت علمی و بهینه گام برداریم.

به گزارش تسنیم، فریدون حیدری شهردار منطقه 5 نیز در این کنفرانس اظهار کرد: در حوزه پسماند نگرانی‌های بسیاری برای شهرداری و مردم تهران وجود دارد به شکلی که در هر گوشه شهر نگاه می‌کنید ظروف پلاستیکی به صورت گسترده قابل مشاهده است. ظروفی که تجزیه آنها زمان بسیاری می‌برد.

وی تاکید کرد: باید فرهنگ استفاده از ظروف پلاستیکی تغییر پیدا کند باید حساسیت شهروندان درباره آثار سوء استفاده از این ظروف در محیط زیست را افزایش دهیم قطعا با فرهنگسازی میان شهروندان می‌توانیم استفاده از این ماده غیر قابل تجزیه را کمتر کنیم.

حیدری افزود: مردم کشور ما در گذشته به جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از زنبیل‌ها، کیسه‌های پارچه‌ای و پاکت‌های کاغذی استفاده می‌کردند اما متاسفانه با توسعه جوامع امروز یک درصد از زباله خشک جمع‌آوری کشور به ظروف پلاستیکی اختصاص پیدا کرده است که این در حوزه محیط زیست نگرانی‌های بسیاری را یاجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه طرح فرهنگسازی برای استفاده کمتر از ظروف پلاستیکی به عنوان پایلوت در منطقه 5 اجرا خواهد شد گفت: قطعا این منطقه به عنوان الگو تلاش خواهد کرد برنامه‌ای بهینه در جهت فرهنگسازی استفاده کمتر از ظروف پلاستیکی را تدوین خواهد کرد و در مسیر اجرای این برنامه نیز همکاری‌های سازمان پسماند شهر تهران را در پی خواهد داشت بی تردید بحث آموزش و فرهنگسازی در این مسیر مورد تاکید ماست.

انتقال شبهه‌برانگیز "زباله‌های خطرناک کلره پتروشیمی" به قزوین و گیلان
فیلم/ انباشت زباله در پلدختر؛ ضرورت حضور بیشتر شهرداری‌ استان‌های معین در لرستان
روزانه 9 هزار تن زباله در مجتمع آراد‌کوه تهران تخلیه می‌شود