عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد بر ضرورت رعایت احتیاط در مصرف دمنوش‌های گیاهی توسط زنان باردار به ویژه در سه ماهه اول بارداری تاکید کرد.

زنان باردار در مصرف برخی دمنوش‌های گیاهی احتیاط کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، این روزها مصرف دمنوش‌های گیاهی بسیار مورد توجه قرار گرفته و تبلیغات زیادی در رابطه با آنها به ویژه در دنیای مجازی منتشر می‌شود که در این تبلیغات از تاثیرات معجزه‌آسای این دمنوش‌ها برای کنترل بسیاری از عوارض و بیماری‌ها مانند فشار خون، دیابت و چاقی و لاغری یاد می‌شود.

متاسفانه به رغم تمام مزایای ذکر شده برای این دمنوش‌ها، آگاهی پایین جامعه منجر به استفاده خودسرانه برخی افراد از این دمنوش‌ها شده به طوری که گاها مصرف آن‌ها را بی‌تاثیر یا افراد را با تاثیر سوء آن‌ها مواجه کرده و حتی برخی را نیز نسبت به استفاده از این گیاهان بی‌اعتماد کرده است.

با این وجود مصرف این گیاهان دارویی طبق تجویز پزشک، تاثیرات مثبت و قابل توجهی را به همراه دارد لذا ضروری است که افراد در مورد استفاده از آنها حتماً با تجویز و نظارت پزشک اقدام کنند.

«سید کاظم کاظمینی» عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این مورد می‌گوید: مطالعات انسانی وسیعی در مورد دمنوش‌های گیاهی انجام نشده، به همین دلیل نیز مصرف خودسرانه آن‌ها توصیه نمی‌شود مگر آن که متخصص طب سنتی براساس شرایط بیمار تجویزی انجام دهد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، احتیاط در مصرف دمنوش‌های گیاهی را متذکر می‌شود و بیان می‌کند: این احتیاط در برخی از مصرف‌کنندگان این دمنوش‌ها از جمله زنان باردار به ویژه در سه ماهه اول بارداری به مراتب حائز اهمیت‌تر است.

این متخصص طب ایرانی با بیان این که مصرف برخی از دمنوش‌ها نیز در دوران حاملگی تاثیر سوئی به همراه ندارد، تصریح می‌کند: مصرف متعادل دمنوش‌های سیب، به یا گل‌محمدی در دوران بارداری اشکالی برای مادر و جنین به همراه ندارد و حتی برای مشکلاتی همچون تهوع و لکه‌بینی در این دوران نیز مفید هستند.