مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: امسال به دلیل بارش‌های مناسب 36درصدی آبدهی رودخانه‌های استان افزایش یافت.

آبدهی رودخانه های مازندران افزایش یافت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
قربانعلی خدابخشی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در ساری ، با اشاره به بارش های اخیر در مازندران، اظهار داشت: امسال به دلیل بارش‌های مناسب شاهد افزایش 36درصدی آبدهی رودخانه‌های استان در مقایسه با شاخص درازمدت هستیم که این امر موجب شد علاوه بر در اختیار گذاشتن آب کافی به کشاورزان، هم اکنون حدود 70درصد از حجم مخازن سدها پر و حدود 50 درصد آب‌بندان‌ها دارای ذخیره آب هستند.

وی با اشاره به وضعیت سفره‌های آب زیزمینی در دشتهای استان گفت: در مقایسه با شاخص درازمدت، با کاهش حدود 27 میلیون متر مکعب ذخیر آبخوان مواجه هستیم.

مدیرکل هواشناسی نیز از افزایش بارندگی به میزان 38 میلیمتر در مقایسه با شاخص دوره درازمدت خبر داد و گفت: عمده بارش‌ها مربوط به مهر و اسفند سال 97 و فروردین 98 بوده است.

 

وی افزود: امسال در مقایسه با سال گذشته، میزان درجه حرارت به طور میانگین 3 درجه خنک‌تر شده اما رطوبت هوا بسیار زیاد و یک جو ماندگار و سنگینی را شاهد
هستیم که بخش عمده این مربوط به تداوم کشت دوم در استان و تبخیر و تعرقی است که اتفاق می‌افتد .

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران حجم بارندگی سال آبی جاری را از ابتدای مهر تا کنون 714 میلیمتر اعلام کرد و گفت : متوسط بارندگی استان حدود 660 میلیمتر بوده که با پیش‌بینی‌هایی که به عمل آمد، باید در شهریور شاهد بارندگی خوبی در استان باشیم که این رقم تا پایان سال(پایان شهریور) افزایش خواهد یافت.