متخصص دندان‌پزشکی کودکان با بیان اینکه زمان رویش دندان شیری از 5 تا 29 ماهگی است، گفت: مواظب دندان شیری فرزندان خود باشید.

پوسیدگی «دندان شیری» را جدی بگیرید
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عبدالمجید ظفرمند متخصص دندان‌پزشکی کودکان در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره « زمان ویزیت دندان‌های شیری کودکان »، اظهار داشت:‌ زمان رویش دندان شیری از 5 تا 29 ماهگی اتفاق می‌افتد و از ابتدا باید رویش دندان با دقت کنترل شود.

وی ادامه داد:گاهی اوقات همزمان مشکلات دندانی وجود دارد که کودکان را در این سنین اذیت می‌کند و ممکن است کودکی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، سینه مادر را اذیت کند و این موضوع نیاز به رسیدگی دارد.

این متخصص دندان‌پزشکی کودکان اضافه کرد: دندان شیری علی‌رغم اینکه دوازده سال در دهان کودکان است و برخلاف دندان‌های دائمی کوتاه مدت است، نقش بسیار مهمی دارد که این نقش شامل دو موضوع است؛ اول سلامت دندان شیری مهم است و دوم اینکه سلامت دندان‌های دائمی که زیر دندان‌های شیری هستند نیز قابل توجه است.

ظفرمند افزود: این در شرایطی است که در خصوص دندان‌های دایمی فقط سلامت آنها مطرح است و زیر دندان دایمی دندان دیگری وجود ندارد؛ ضمن اینکه همزمان با رویش دندان شیری تا زمان افتادن آخرین دندان شیری، تغییرات در ابعاد فکی اتفاق می‌افتد و استخوان فک در این زمان دچار تغییراتی می‌شود.

این متخصص دندان‌پزشکی کودکان گفت: این تغییرات استخوانی (فکی) همزمان با تغییرات و جایگزینی دندان‌های دایمی می‌تواند یک روند خوب و طبیعی داشته یا می‌تواند در مسیری حرکت کند که مشکلات دندانی وجود داشته باشد.

وی بیان داشت: آن چیزی که بسیار مهم است، این است که باید به دندان شیری توجه خاص کنیم؛ ضمن اینکه دندان شیری به دلیل جثه خیلی کوچکی که دارد خیلی زود پوسیدگی کم‌عمق آن تبدیل به مشکل جدی می‌شود؛ در نتیجه پیشگیری از هرگونه ایجاد مشکلات در دندان‌های شیری در اولویت قرار دارد.

انتهای پیام/