معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: 70 تا 80 درصد خانواده‌ها هیچ اطلاعی از مواد مخدر ندارند و نمی‌توانند فرزندان خود را کنترل کنند و حتی شیوه برخورد را هم بلد نیستند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، مهدی بهرامی ظهر امروز در نخستین همایش تخصصی نقش مشارکت اجتماعی در کاهش اعتیاد که در سالن پیامبر اعظم(ص) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: در اوایل پیروزی انقلاب امام (ره) فرمود:«اعتیاد توطئه دشمن است» اما خیلی از ما حتی مسؤولان به خوبی این موضوع را درک نمی‌کردیم و یا متوجه اهمیت موضوع نبودیم اما امروز همه به این نتیجه رسیدند که تلاش دشمن برای از کار انداختن نیروی جوان کشور با افزایش اعتیاد شدت گرفت.

 

*2 میلیون و 800 هزار نفر مواد مخدر مصرف می‌کنند

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا افزود: در ابتدای انقلاب افغانستان حدود 180 تن تولید مواد مخدر داشت اما اکنون این مقدار به 10 هزار تن رسید.

وی با اشاره به اینکه 2 میلیون و 800 هزار مصرف کننده در کشور وجود دارد، تصریح کرد: 70 تا 80 درصد خانواده‌ها هیچ اطلاعی از مواد مخدر ندارند و نمی‌توانند فرزندان خود را کنترل کنند و حتی شیوه برخورد را هم بلد نیستند.

این مسؤول با بیان اینکه 11 درصد از بودجه کشور در حوزه مواد مخدر هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: در سالیان نه چندان دور مواد مخدر سنتی مانند تریاک، هروئین در افغانستان تولید می‌شد اما اکنون این کشور شیشه تولید می‌کند و قیمت آن نیز به شدت کاهش یافت یعنی از 100 میلیون تومان به 5 میلیون تومان رسید.

بهرامی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح از جمله نیروی انتظامی و سپاه آخرین ضربه‌گیر اجتماعی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: حوزه کاری پلیس در امنیت عمومی است اما در حوزه اجتماعی مولفه‌های عینی چون رفاه و تامین اجتماعی، سرمایه اجتماعی وجود دارد و نیز نبود شاخص‌های ترس، احساس امنیت اجتماعی و ... مولفه‌های ذهنی است که پلیس باور دارد دشمنان در این زمینه‌ها با برنامه عمل می‌کنند.

*لزوم افزایش دانایی و مشارکت اجتماعی

وی از آموزش چهره به چهره یک میلیون و 800 هزار نفر در سال گذشته خبر داد و افزود: افرادی که مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند عموما بازگشت ندارند اما ما سرعت اعتیاد را کنترل می‌کنیم ولی در دو حوزه مشکل داریم نخست قبل از اعتیاد که باید پیش‌گیری داشت و این کار با دانایی محقق می‌شود و دوم اینکه مدد کاری اجتماعی را در جامعه سازمانی کردیم در صورتی‌که باید مردمی و به سازمان‌های مردم نهاد واگذار شود البته باید دانش و علم مدد کاری در این سازمان‌ها افزایش پیدا کند.

معاون اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا مشارکت اجتماعی را به عنوان سرمایه‌های اجتماعی دانست که با ایجاد شبکه‌های اجتماعی به کمک دستگاه‌های اجرایی برای کاهش اعتیاد تلاش کنند.

وی افزود: مردم نگرانند ولی دانش کافی نسبت به شناخت مواد مخدر و راه‌های مقابله با سوء مصرف و پیشگیری را ندارند.

این مسؤول پیشنهاد کرد: افراد محله درگیر مسایل اجتماعی محله خود شوند و زنان نیز در هر محله با آموزش مهارت‌هایی را که دارند، سرعت گسترش اعتیاد را کاهش دهند.

بهرامی با اذعان به اینکه دولتی کردن کار پاسخگوی مسایل نیست، گفت: همان گونه که توانمندی مردمی ما همواره در همه عرصه‌ها سبب توفیقات فراوان شد، باید در بحث مواد مخدر هم نگران بود و با کمک مردم آسیب های اجتماعی را کنترل کرد.

*خلاء و بحران معنویت

امام جمعه شهرستان نور نیز در این همایش اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل در دنیای صنعتی و نیمه صنعتی، بحران معنویت است؛ اعتیاد، افزایش خودکشی، قتل، سرقت و ... ناشی از احساس پوچی و خلاء معنویت و معرفت است.

حجت‌الاسلام قنبرعلی احمدی علت کمبود عواطف، فقر و گرسنگی، آلودگی محیط زیست و ... را ناشی از بحران معنویت و دین عنوان کرد.

وی گفت: تقویت و شکوفایی دین و علم مانع از آسیب‌های اجتماعی و رفع آن است.

*کاهش سن اعتیاد و دسترسی آسان

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با اشاره به نقش قانون در مشارکت‌های اجتماعی، اظهار کرد: سن اعتیاد بسیار پائین آمده است و از سن پیری به سن دانش‌آموزی رسیده و نیاز است تا مطالعات لازم انجام و آسیب شناسی جدی صورت گیرد.

علی اسماعیلی افزود: یکی از دلایل استقبال افراد جوان و بانوان از مواد مخدر، عدم آگاهی اجتماعی است، هیجان ناشی از مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها نیز سبب رغبت افراد می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش دسترسی به مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی از دیگر دلایل رو آوردن به مصرف مواد مخدر و اعتیاد است، دولت و دستگاه‌های اجرایی نیز به تنهایی توان مقابله و مبارزه ندارند، بنابراین مشارکت عمومی به ویژه سمن‌ها ضروری است.

این مسؤول با تاکید برآموزش و افزایش مهارت‌های زندگی به ویژه در مهد کودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، گفت: آسیب‌ها وجود دارد و باید با همکاری همه مانع از آن شد و مراقبت لازم را داشت.

*لزوم جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن

فرماندار شهرستان نور نیز در این همایش با اشاره به اجتماعی کردن جامعه در پیش‌گیری از اعتیاد، اظهار کرد: منابع جامعه‌پذیری، خانواده به عنوان منبع مادر و آموزشی است، همسالان، دوستان نیز نقش کلیدی در جامعه‌پذیری دارند که بعضا از خانواده‌ها پیشی می‌گیرند.

علی شادمان افزود: صدا و سیما به عنوان یکی از منابع انتقال فرهنگ می‌تواند بایسته‌های ارزشی و اعتقادی و فرهنگی را به جامعه منقل کند.

وی تجربه زندگی اجتماعی را از دیگر منابع جامعه‌پذیری عنوان کرد و گفت: بشر تا زمانی که در حیات است در حال جامعه‌پذیری و اجتماعی شدن است.

این مسؤول بیان کرد: فرزندان خانواده معتاد، آمادگی بیشتر در مصرف مواد و اعتیاد دارند، همان‌گونه که آموزه‌های مثبت می‌تواند در افراد تاثیر گذار باشد، آموزه‌های منفی هم گاهی بیشتر اثر گذار است.

فرماندار شهرستان نور نوع نگرش خانواده‌ها به موضوعات را موثر دانست و گفت: آنچه که در نزد خانواده ارزش تلقی شود همان‌گونه به فرزندان منتقل می‌شود و این امر در نگرش منفی هم وجود دارد.