رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران جزئیات تازه تفاهم ارتش و شهرداری در خصوص پادگان 06 را تشریح کرد.

به شرط موافقت شورا، شهرداری و ارتش بر سر پادگان ۰۶ تفاهم کردند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار مهر ، در آخرین جلسه هم اندیشی اعضای شورای اسلامی شهر تهران با شهردار پیش از آغاز تعطیلات تابستانی شورا، پرونده «پادگان ۰۶» نیز مطرح شد. رئیس شورای شهر تهران از شیوه تفاهم شهرداری و ارتش ابراز رضایت کرده و گفت: شهرداری باید این پادگان را بخرد ولی از آنجایی که بودجه‌ای ندارد، تمهیداتی باید صورت گیرد تا مصالحه انجام گیرد که می‌توان 70 درصد این پادگان را پس از ساخت در اختیار مردم قرار داد.

محسن هاشمی معتقد بود با همین روش می توان سایر پادگان ها را نیز از تهران خارج کرد. اما همه اعضای شورای شهر تهران چندان از این تفاهم رضایت ندارند هرچند آن را نسبت به گذشته که قرار بود بیش از یک میلیون و 600 هزار مترمربع بارگذاری در آن انجام شود مناسب تر می دانند.

محمد سالاری در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص جزییات این تفاهم با ارتش گفت: «پادگان ۰۶» حدود 50 هکتار مساحت دارد و یکی از پادگان‌هایی است که درختان قابل توجهی دارد و بخشی از باغ سلطنت‌آباد هم بوده است.

وی با بیان این که «پادگان ۰۶» در محدوده خیابان‌های پاسداران، دولت، گلستان و اتوبان صیاد شیرازی قرار دارد گفت: پرونده «پادگان ۰۶» حدود یک سال و نیم پیش در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مطرح شد. در این جلسه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور معتقد بودند که باید در همان جلسه بارگذاری بیش از یک میلیون و 600 هزار مترمربعی به تصویب برسد که با مخالفت جدی بنده به عنوان نماینده شورای شهر مواجه شد، البته معاون عمرانی وزیر کشور وقت کشور(افشانی) به صورت جدی از موضع‌گیری بنده دفاع کرد. در نهایت فضای جلسه به سمتی رفت که با این موضوع موافقت نشد. رفت و برگشت‌های زیادی بین شهرداری تهران و مسئولین پادگان در مدت زمان یک سال و نیم انجام شد.

سالاری با اشاره به این که «پادگان ۰۶»در طرح تفصیلی شهر متاسفانه در پهنه S قرار دارد و در زمان تدوین و تصویب طرح تفصیلی، پهنه G برای آن لحاظ نشده است گفت : بنابراین به زعم مسولین پادگان، قرار گرفتن در این پهنه، حقوق مکتسبه برای آنها ایجاد کرده و آنها نیز به دنبال بارگذاری های سنگین بودند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ادامه داد : بر اساس گزارش ارائه شده توسط شهردار تهران، این بارگذاری به شدت کاهش پیدا کرده و به حدود 650 هزار مترمترمربع رسیده که آن زمان قرار بود بارگذاری یک میلیون و 600 هزار مترمربع باشد به گونه‌ای که فضای سبز وباز باقی‌مانده، به عنوان حیاط آن بارگذاری محسوب می شد و عملاً سی، هفتاد واقعی انجام نمی‌شد.

به گفته سالاری در توافقاتی جدید قرار است 70 درصد پادگان به شهرداری واگذار شود و به عنوان جزئی از عرصه سبز و باز محدوده‌اطراف پادگان که دارای بارگذاری سنگین جمعیت‌پذیری شهری است، در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: هر چند ما به عنوان کمیسیون شهرسازی و معماری با این میزان بارگذاری هم مخالف هستیم. شرط ما برای موافقت با این بارگذاری این است که چون خط مترو از این محل عبور می‌کند و دو ایستگاه در پایین و بالای این مجموعه قرار دارد، بنابراین مجموعه مبتنی بر TOD و حمل و نقل همگانی وبا غلبه خدماتی ساخته شود به نحوی که جمعیت‌پذیری آن کم و همچنین جاذبه سفر در نظر گرفته شده بارویکرد ارایه خدمات واز طریق حمل ونقل ریلی انجام پذیرد چرا که دسترسی شهروندان برای خرید از مراکز خدماتی، باید به گونه‌ای باشد که بتوانند از طریق مسیر مترو، به آنجا مراجعه ‌کنند و برگردند.

سالاری افزود: پیش از این طرحی که برای زمین پادگان 06 پیش بینی شده بود کاملاً خودرومحورو حتی رینگ خودرویی هم برای دور پادگان تعبیه شده بود. اگر میزان بارگذاری کاهش پیدا کند و مبتنی بر حمل و نقل همگانی باشد، به نظر می‌رسد که 70 درصد باقی‌مانده می‌تواند بخشی از سرانه‌های فضای سبز و باز منطقه را هم برای زمان مدیریت بحران و هم برای شهروندان آن منطقه طراحی کند.