در این مطلب می‌خواهیم به معرفی 20 خودروی موجود در بازار امریکا و اروپا بپردازیم که سال‌ها است با تکیه بر نسل فعلی خود، روی خط تولید قرار دارند.

بشناسید قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

زومیت نوشت: متوسط عمر پلتفرم یک کراس‌اور در بازار امروز 5 سال است، پس از آن فناوری و مهندسی به گونه‌ای پیش می‌رود که لازم است مدل جدیدی از یک خودرو عرضه شود. همچنین سایر عوامل مثل، استانداردهای زیست محیطی نیز خودروسازان را مجبور به طراحی و ساخت پیشرانه‌هایی کم مصرف‌تر و با راندمان بهتر می‌کنند. خریداران نیز ترجیح می‌دهند خودرویی جدید و مدرن داشته باشند. در سمت دیگر ماجرا، محصولاتی هم در بازار هستند که چندان جدید و مدرن به حساب نمی‌آیند؛ اما با وجود قدیمی بودن همچنان جایگاه خود را در بازار حفظ کرده‌اند.

در اینجا می‌خواهیم 20 خودروی قدیمی را که همچنان در بازار به فروش می‌رسند معرفی کنیم که برخی از آن‌ها از نظر فناوری، قدیمی و از رده خارج محسوب می‌شوند. بعضی از این مدل‌ها تا 15 سال قدمت دارند؛ ولی همچنان امکان خرید مدل صفر کیلومتر 2019 آن‌ها در بازار آمریکا یا کشورهای اروپایی وجود دارد.

استون مارتین رپید

عرضه از سال 2010

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

استون مارتین تولید خودروی چهار در رپید را در سال 2010 آغاز کرد. این محصول پس از گذشت 9 سال تغییر عمده‌ای نکرده است و همچنان مانند روز اول به تولید می‌رسد. استون مارتین رپید هنوز هم روی پلتفرم VH Gen III تولید می‌شود که در سال 2010 معرفی شده بود. پیشرانه‌ی این خودرو در مدل AMR می‌تواند 580 اسب‌بخار قدرت تولید کند و توانسته جذابیت و هیجان زیادی را به این سدان کهنه‌کار تزریق کند. استون مارتین نسخه‌ی الکتریکی رپید با نام رپید E را هم با استفاده از پلت‌فرم قدیمی به تازگی معرفی کرده است.

فورد تاروس

عرضه از سال 2010

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

فورد تاروس قرار است به‌طور رسمی، سال 2020 از سبد محصولاتی فورد کنار گذاشته شود. تاروس، قربانی سیاست فورد برای جایگزین کردن سدان‌ها با شاسی‌بلندها و کراس‌اورها است. سدان خانوادگی فورد همچنان در مدل 2019 خود از پلتفرمی که در نمایشگاه خودروی دیترویت سال 2009 معرفی شده بود استفاده می‌کند. فورد در طی این سال‌ها تنها یک به‌روزرسانی جزئی در سال 2013 روی تاروس انجام داد. آخرین دستگاه فورد تاروس در اول ماه می سال 2019 از خط تولید خارج شد؛ ولی نمایندگی‌های فورد همچنان نسخه‌های صفر کیلومتر این خودرو را در اختیار دارند.

لکسوس GX

عرضه از سال 2010

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

لکسوس GX فروش بالایی ندارد و به همین خاطر نمی‌توانیم لکسوس را به خاطر عدم سرمایه‌گذاری روی تغییر پلتفرم آن سرزنش کنیم. فروش GX در سال 2018 تنها 26 هزار دستگاه بود و احتمالا اصلا ارزش به‌روزرسانی را نداشته است. البته لکسوس برای سال 2020 این اس‌یووی را فیس‌لیفت کرد. لکسوس GX در کنار برادر بزرگ‌تر و لوکس‌تر خود، LX جزو معدود شاسی بلندهای بازار هستند که با یک برند؛ از شاسی و بدنه‌ی جداگانه استفاده می‌کنند.

لوتوس Evora

عرضه از سال 2010

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

لوتوس Evora در سال 2010 به‌عنوان نسخه‌ای بزرگ‌تر و جادارتر از الیز و اگزیج به بازار معرفی شد. نسخه‌های اولیه‌ی لوتوس Evora از پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری V6 ساخت تویوتا (مشابه با تویوتا آریون و لکسوس RX350) استفاده می‌کردند که 276 اسب‌بخار قدرت داشت. لوتوس بعدها مدل GT430 را معرفی کرد که با اضافه شدن یک سوپر شارژر به پیشرانه‌ی آن قدرت موتور را به 430 اسب‌بخار افزایش می‌داد. لوتوس همچنان تلاش می‌کند تا با ارتقا دادن Evora، این مدل را روی خط تولید حفظ کند. خودروساز اصیل انگلیسی در آخرین اقدام نسخه‌ای از Evora را با نام GT در بازار کانادا و آمریکا معرفی کرده است که 416 اسب‌بخار قدرت دارد.

رولزرویس گوست

عرضه از سال 2010

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

بسیاری از تصمیم رولزرویس مبنی بر ساخت این خودروی فوق لوکس و گران‌قیمت روی پلتفرم سال 2010 را انتقاد کرده‌اند. نسل فعلی رولزرویس گوست در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2009 رونمایی شد و از آن زمان تاکنون هیچ تغییر عمده‌ای به خود ندیده است. رولزرویس در سال 2011 نسخه‌ی دارای فاصله‌ی محوری بیشتر را برای گوست رونمایی کرد و در سال 2014 نیز یک فیس‌لیفت بسیار جزیی روی این خودرو انجام داد. با وجود این تغییرات همچنان گوست نسبت به نسخه‌ی اولیه‌ی خود تغییر زیادی نکرده است.

تویوتا 4Runner

عرضه از سال 2010

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

امروزه تویوتا 4Runner در نسل پنجم خود قرار دارد که از سال 2010 عرضه می‌شود. نسل فعلی 4Runner در سال 2009 در نمایشگاه ایالتی تگزاس رونمایی شد و از آن زمان به بعد تغییر عمده‌ای تجربه نکرد. در سال 2013 تویوتا چهره‌ی 4Runner را فیس‌لیفت و در سال 2014 نیز نسخه‌ی TRD Pro این خودرو با تمرکز روی توانایی‌های آفرود معرفی کرد. تویوتا 4Runner با وجود قدمت 10 ساله‌ی خود همچنان یکی از تواناترین خودروهای دنیا برای سفرهای خارج جاده است.

دوج Journey

عرضه از سال 2009

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

دوج سابقه‌ی زیادی در حفظ خودروهای قدیمی روی خط تولید دارد و مدل جورنی، یکی از محصولات این برند در فهرست ما است. این کراس‌اور قدیمی در سال 2007 در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد؛ ولی تا سال 2009 به بازار آمریکا راه پیدا نکرد. دوج جورنی گرچه در سال 2011 یک فیس‌لیفت جزئی در بخش جلوپنجره تجربه کرد و دوج سیستم فرمان و تعلیق آن را نیز ارتقا داد؛ ولی تغییرات آن گسترده نبود و همچنان مثل روز اول به نظر می‌رسد. دوج در مدل فیس‌لیفت این خودرو یک تیپ جدید به نام Crossroad Plus را هم اضافه کرد. بااین‌وجود، دوج جورنی امروزی تفاوت چندانی با خودرویی که در سال 2007 رونمایی شد ندارد.

فورد Flex

عرضه از سال 2009

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

محصولات شاسی‌بلند و کراس‌اور فورد اکثرا جدید هستند؛ ولی مدل فلکس در این بین یک استثنا است. فورد فلکس در نمایشگاه خودروی نیویورک سال 2007 رونمایی شد. این کراس‌اور 7 نفره اولین خودرویی بود که روی پلتفرم D4 فورد ساخته شد که بعدا در فورد تاروس و آخرین نسل فورد اکسپلورر نیز مورد استفاده قرار گرفت. فورد سعی کرده است تا در این سال‌ها همچنان تازگی فلکس را حفظ کند و به همین منظور در سال 2014 یک فیس‌لیفت اساسی روی این خودرو انجام داد.

نیسان 370Z

عرضه از سال 2009

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

نیسان پیش از معرفی مدل 370Z در سال 2009 برای مدت 5 سال هم 350Z را روی خط تولید داشت. اما تقدیر بر این بود که 370Z دو برابر مدل قبلی خود عمر کند. به نظر می‌رسد که نیسان 370Z نیز به روزهای آخر خود نزدیک می‌شود چون نیسان به‌طور رسمی اعلام کرده که از سال 2020 تولید نسخه‌ی رودستر این خودرو را متوقف خواهد کرد. مدل کوپه فعلا روی خط تولید باقی خواهد ماند و حتی نیسان در سال 2019 مدل ویژه‌ی 50 سالگی سری Z را هم رونمایی کرد. با توجه به اینکه نیسان 370Z کم‌ترین تغییرات را تجربه کرده است بعید نیست این خودرو هم پنجاه سالگی خود را ببیند.

نیسان GT-R

عرضه از سال 2009

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

باور این موضوع که یک دهه از ورود به بازار نیسان GT-R می‌گذرد دشوار است. سوپر اسپرت مشهور و دوست داشتنی نیسان هنوز نیز به روزهای نخست خود شباهت دارد. البته نیسان در طی این سال‌ها چند بار GT-R را ارتقا داده ولی همچنان نسل جدیدی از این خودرو معرفی نشده است. نیسان برای سال 2020 قدرت موتور GT-R را به 565 اسب‌بخار افزایش داد که در مقایسه با مدل سال 2009 حدود 85 اسب‌بخار قوی‌تر است. نسخه‌های سریع‌تر GT-R هم با نام نیسمو و Track Edition با قدرت 600 اسب بخاری معرفی شده‌اند.

با وجود این بهینه‌سازی‌ها و نسخه‌های متعدد همچنان بخش‌های کلیدی GT-R مثل شاسی، جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی دوبل کلاچ و پیشرانه‌ی V6 تویین توربوی ۳.۸ لیتری این خودرو دست نخورده باقی مانده‌اند. از نظر قیمتی نیز GT-R مدل 2020 با قیمت پایه‌ی 113 هزار دلاری خود 43 هزار دلار گران‌تر از نسخه‌ی پایه‌ی این خودرو در سال 2009 است.

دوج چلنجر

عرضه از سال 2008

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

همان‌طور که گفتیم دوج یکی از خودروسازانی است که به پلتفرم‌های قدیمی علاقه دارد. نسل فعلی دوج چلنجر نیز از سال 2008 در بازار است. دوج چلنجر همچنان روی پلتفرم قدیمی کرایسلر با نام شاسی LX ساخته می‌شود. با وجود قدیمی بودن، محبوبیت چلنجر آنقدر بالا است که دوج در سال 2018 توانست بیش از 66 هزار دستگاه از آن را به فروش برساند. این آمار در مقایسه با سال قبل، دو هزار دستگاه بیشتر بود. معرفی نسخه‌ی قوی‌تر این خودرو به نام هلکت با موتور 707 اسب بخاری و مدل دیمون با موتور 840 اسب بخاری تأثیر مثبتی روی فروش چلنجر گذاشت.

تویوتا لندکروزر

عرضه از سال 2008

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

تویوتا لندکروزر هم با شاسی و بدنه‌ی مخصوص به خود، با لکسوس GX و LX برادر است. نسل فعلی لندکروز با نام J200 در سال 2007 معرفی شد و از آن زمان تاکنون روی خط تولید باقی مانده است. در حال حاضر لندکروزر قدیمی‌ترین شاسی‌بلند تویوتا محسوب می‌شود.

تویوتا سکویا

عرضه از سال 2008

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

خودروهای شاسی‌بلند و کراس‌اور در بازار امروز محبوبیت بالایی دارند ولی عجیب است که تویوتا، شاسی‌بلند بزرگ خود، سکویا را از سال 2008 تا حالا بدون تغییر روی خط تولید حفظ کرده است. حتی ظاهر سکویا نیز با روز اول فرقی ندارد و تنها تغییرات کوچکی در آن اعمال شده است تا بروز نگه داشته شود. تویوتا اخیرا نسخه‌ی اسپرت سکویا با نام TRD Pro را معرفی کرد که مجهز به جلو پنجره‌ی جدید، سینی محافظ زیر خودرو، باربند، رینگ‌های جدید و سیستم تعلیق با ارتفاع بیشتر است.

دوج گرند کاروان

عرضه از سال 2008

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

گرند کاروان نیز مانند چلنجر همچنان روی پلتفرم متعلق به سال 2007 ساخته می‌شود. دوج گرند کاروان در نمایشگاه خودروی دیترویت در سال 2007 رونمایی شد و در سال 2011 نیز سازنده یک فیس‌لیفت جزیی را روی ظاهر آن انجام داد. دوج همچنین در مدل فیس‌لیفت از پیشرانه‌ی ۳.۶ لیتری V6 جدیدی از سری Pentastar به همراه یک جعبه‌دنده‌ی 6 سرعته‌ی جدید روی گرند کاروان نصب کرد. دوج تا سال 2020 به تولید مدل گرند کاروان ادامه خواهد داد.

تویوتا توندرا

عرضه از سال 2007

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

تویوتا مدل فعلی توندرا را تا سال 2021 روی خط تولید حفظ خواهد کرد. نسل فعلی توندرا در سال 2006 در نمایشگاه خودروی شیکاگو رونمایی شد و در سال 2007 به بازار رسید. تویوتا در این مدت به‌روزرسانی‌هایی انجام داده است؛ برای مثال از سال 2010 پیشرانه‌ی جدید ۴.۶ لیتری V8 روی توندرا نصب شد. همچنین تویوتا مدل آفرود توندرا را با نام TRD Pro و یک نسخه‌ی ویژه را هم با نام 1794 ادیشن معرفی کرد.

لکسوس LX

عرضه از سال 2007

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

لکسوس LX نیز مانند لکسوس GX یک دایناسور قدیمی در دنیای خودرو محسوب می‌شود. نسل فعلی این شاسی‌بلند فول سایز لوکس در سال 2007 وارد بازار شد و سومین نسل از این خودرو به شمار می‌رود. لکسوس این مدل را در نمایشگاه خودروی شیکاگو رونمایی کرده بود. لکسوس به‌تازگی LX را فیس‌لیفت کرده است و به همین دلیل انتظار نداریم که به این زودی‌ها نسل جدیدی از این خودرو معرفی کند.

مازراتی گرن توریسمو

عرضه از سال 2007

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

مازراتی از سال 2007 به بعد دیگر خودروی اسپرت جدیدی رونمایی نکرد. مازراتی گرن توریسمو اولین‌بار در سال 2007 در نمایشگاه خودروی ژنو با موتور ۴.۲ لیتری V8 به قدرت 400 اسب‌بخار معرفی شد. امروز با گذشت 10 سال، گرن توریسمو ظاهری اسپرت‌تر از روزهای اول دارد و پیشرانه‌ی آن نیز با یک نمونه‌ی ۴.۷ لیتری به قدرت 454 اسب‌بخار جایگزین شده است. این خودرو همچنان روی پلتفرم سال 2007 ساخته می‌شود.

نیسان Frontier

عرضه از سال 2005

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

نیسان فرانتیر یکی از قدیمی‌ترین خودروهایی است که همچنان به‌صورت صفر کیلومتر می‌توانید آن را در آمریکا خریداری کنید. نسل فعلی این خودرو در نمایشگاه خودروی دیترویت در سال 2005 رونمایی شد. گرچه نیسان در طی این سال‌ها ظاهر جدیدی را به فرانتیر بخشیده ولی با این وجود فرانتیر همچنان یک خودروی قدیمی با فناوری 15 سال پیش است. خوشبختانه به‌زودی مدل جدید این وانت معرفی خواهد شد.

شورولت Express

عرضه از سال 1995

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

نسل کنونی شورولت اکسپرس از سال 1995 روی خط تولید قرار دارد و بیشتر به‌عنوان یک خودروی کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ون باری در طی 25 سال عمر خود کم‌ترین تغییرات را تجربه کرده است. تنها در سال 2003 بود که شورولت کمی ظاهر آن را به‌روزرسانی کرد. گویا فلسفه‌ی شورولت در مورد اکسپرس این بوده که وقتی چیزی درست کار می‌کند نیازی نیست به آن دست بزنیم.

فورد سری E

عرضه از سال 1992

قدیمی‌ترین خودروهای مدرنی که همچنان تولید می‌شوند

فورد سری E امروز به آن شکلی که در سال 1992 معرفی شده فروخته نمی‌شود و تولید مدل اکولاین آن در سال 2014 متوقف شد؛ اما این خودرو همچنان روی پلتفرم سال 1992 تولید می‌شود. فورد سری E، محصولی مناسب کارهای ساختمانی و حمل‌ونقل تجاری است. در حال حاضر مدل پایه‌ی این خودرو 31 هزار و 385 دلار قیمت دارد.

2121