پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سن پترزبورگ که روس ها به آن پتربورگ می گویند دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو است. سن پترزبورگ که توسط پتر اول بنا شد شاهکار بناهای تاریخی و معماری است زیرا پترکبیر برای نشان دادن عظمت روسیه معماران بسیاری برای طراحی بناهای این شهر گردهم آورد. سن پترزبورگ را پایتخت تاریخی تزارها نامیده اند و هرساله افراد زیادی با تور روسیه سن پترزبورگ به این مقصد سفر می کنند. بسیاری از آثار تاریخی سن پترزبورگ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده اند.

میدان کاخ (Palace Square)

میدان اصلی شهر به‌عنوان یکی از زیباترین سازه‌های معماری در جهان شناخته می‌شود که در قرن ۱۸ میلادی توسط کارلو روسی از معماران برجسته ایتالیایی، طراحی و ساخته شده است. میدان کاخ که اکنون جزو میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود، وقایع بسیاری را در تاریخ تزاری روسیه پشت سر گذاشته است که از جمله‌ی آن وقایع می‌توان به انقلاب اکتبر (۱۹۱۷) و یکشنبه خونین (۱۹۰۵) اشاره کرد. افرادی همیشه با پوشش تزاری در این میدان حضور دارند که با پرداخت مبلغی می‌توانید با آن‌ها عکس بگیرید همچنین کالسکه سواری و اجرای کنسرت‌های موسیقی، میدان کاخ را به یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها در میان اهالی سن‌پترزبورگ و گردشگران تبدیل کرده است. این مکان میزبان رویدادهای مهم و جشنواره‌ها و مراسم‌های باشکوهی مانند جشن سال نو روسیه، فستیوال شب‌های سفید و روز پیروزی victory day (یادآور پیروزی جماهیر شوروی بر نازی‌ها در جنگ جهانی دوم) در سن‌پترزبورگ است. از بناهای مهمی که در اطراف این کاخ وجود دارد می‌توان موزه آرمیتاژ، کاخ زمستانی و ساختمان اداری کل را نام برد.

مجموعه‌ی کاخ زمستانی Winter Palace)

کاخ زمستانی یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین بناهای تاریخی در روسیه محسوب می‌شود که در سال ۱۹۱۷ توسط پتر کبیر ساخته شد. در فضای داخلی کاخ اشیا لوکس و گران‌بها، نقش و نقوش جذاب، ستون‌های برجسته با گچ‌بری‎های خارق‌العاده، هر بیننده‌ای را مسحور خود خواهد کرد، همچنین در محوطه‌ی کاخ وجود بیش از ۱۵۰ مجسمه با طراحی‌های بی‌نظیر، زیبایی دو‌چندانی را به این مجموعه بخشیده است. این مجموعه که به‌عنوان ساختمان اصلی و مهم‌ترین بخش موزه آرمیتاژ از آن یاد می‌شود در مجاورت رودخانه‌ی نوا و در ضلع شمالی میدان کاخ قرار دارد.

موزه ایالتی هارمیتاژ (Hermitage)

موزه آرمیتاژ یکی از مشهورترین جاذبه‌های شهر سن‌پترزبورگ به شمار می‌رود که در میدان کاخ واقع شده است. آرمیتاژ در فرانسوی به معنای مکان خلوت است و در آن بیش از سه میلیون اثر ارزشمند فرهنگی و هنری موجود است. قدمت این موزه که دومین موزه‌ی بزرگ در جهان شناخته می‌شود به سال 1764 بازمی‌گردد که به دستور کاترین کبیر احداث شد. در این موزه می‌توانید از آثار فرهنگی و تاریخی متعدد و زیبا لذت ببرید که از جمله‌ی آن می‌توان به داشتن بزرگ‌ترین کلکسیون نقاشی در دنیا اشاره کرد که شاهکارهای نقاشان بزرگی همچون ونگوگ، پیکاسو و ون‌دایک در آن یافت می‌شود.

کلیسای ناجی در خون (Spilled Blood)

کلیسای ناجی در خون باشکوه‌ترین و یکی از زیباترین بناها در سن‌پترزبورگ است. تصمیم به ساخت این کلیسا به سال ۱۸۸۱ برمی‌گردد زمانی که امپراتور الکساندر دوم در مکان کنونی کلیسا در یک بمب‌گذاری به قتل رسید. ساخت کلیسای ناجی در خون با مساحت ۷۰۰۰ مترمربع، ۲۴ سال به طول انجامید و معماری بی‌نظیرش، امروزه آن را به یکی از پر بازدیدترین مکان‌ها در سن‌پترزبورگ تبدیل کرده است.

1

کلیسای جامع کازان (Kazan Cathedral)

یک کلیسای ارتودوکسی دیگر در مرکز شهر سن‌پترزبورگ به نام کلیسای جامع کازان وجود دارد که با معماری قابل‌تحسین یکی از مکان‌های تاریخی و مهم در این شهر است و در میان مردم سن‌پترزبورگ جایگاه ویژه‌ای دارد. این کلیسا به مدت ۱۰ سال توسط معمار معروف آندروی ورونخین به‌عنوان یادبودی برای پیروزی باشکوه روسیه در نبرد با ناپلئون ساخته شد.

گرند پلس Grand Palace)

مجموعه کاخ‌های گرند پلس یکی دیگر از دیدنی‌های سن‌پترزبورگ در نزدیکی رودخانه نوا است که با شکوه و زیبایی خاص خود در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. وجود آبشاری بزرگ با فواره‌های فوق‌العاده زیبا در محوطه کاخ و همچنین دکوراسیون داخلی منحصربه‌فرد، تزیینات و وسایل لوکس و مجلل در داخل مجموعه کاخ سبب شده از آن به‌عنوان سمبلی برای شکوه امپراطوری تزاری روسیه یاد شود.

قلعه پیتر و پاول (Peter And Paul Fortress)

این قلعه هم‌زمان با تأسیس شهر سن‌پترزبورگ به دستور پتر کبیر ساخته شد تا پایتخت را در مقابل حملات ناگهانی حفظ نماید ولی به دلیل استحکام پایین بارها مورد بازسازی قرار گرفت. این قلعه که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سن‌پترزبورگ به شمار می‎رود. از بناهای موجود در این دژ می‌توان به یک کلیسای ارتدوکس با ارتفاع 122.5 متر که شامل بلند‌ترین برج ناقوس در جهان است، اشاره کرد همچنین این کلیسا محل دفن بسیاری از مقامات و تزارهای روسیه بوده است. از دیگر بناهای موجود در این قلعه می‌توان زندان باستیل را نام برد که در آن دوران محلی برای شکنجه‌ی زندانیان سیاسی بوده است. از زندانیان معروفی که در زندان این قلعه بوده‌اند، می‌توان به فئودور داستایوفسکی و لئو تولستوی اشاره کرد. تماشای شهر از بالای برج ناقوس این مجموعه و همچنین گشت و گذار بر بالای دیوارهای قلعه تجربه‌ای لذت‌بخش خواهد بود.

کاخ کاترین (Catherin Palace)

کاخ کاترین یکی دیگر از سازه‌های معروف در سن‌پترزبورگ است که در صورت سفر به این شهر حتماً باید از آن دیدن کنید. کاخ کاترین که به دهکده تزارها نیز شهرت دارد به دستور پتر کبیر در سال 1708 برای همسرش کاترین اول توسط برانشتین یکی از بزرگ‌ترین معماران روس ساخته شد. در این مجموعه تاریخی علاوه بر کاخ اصلی بناهای دیگری مانند پارک معروف الکساندر و یک دریاچه مصنوعی زیبا وجود دارد، همچنین از دیگر دلایل شهرت این مجموعه می‌توان به اتاق کهربا اشاره کرد که در این اتاق تمامی وسایل مانند میز و صندلی و... و تزئینات داخلی با سنگ کهربا ساخته شده است. امکان رفتن به این عمارت بی‌نظیر به راحتی از طریق قطار برقی فراهم شده است.

رودخانه‌ی نوا (neva)

رودخانه‌ی نوا یکی از پر‌آب‌ترین رودخانه‌های اروپا است که با طول 74 کیلومتری از دریاچه لاگودا به خلیج فنلاند متصل می‌شود. در فصل زمستان این رودخانه به کلی یخ بسته و امکان تردد کشتی‌های توریستی و تفریحی بر روی آن وجود ندارد. پیاده‌روی در اطراف این رودخانه‌ی درخشان که جذابیت دوچندانی را به سن‌پترزبورگ بخشیده است، می‌تواند به بهترین خاطره‌ی شما از سفر به این شهر تبدیل شود.

2

دریاچه اونگا (Lake Onega)

دریاچه اونگا یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف در شمال سن‌پترزبورگ با قدمتی طولانی است به‌طوری‌که صخره‌های حکاکی شده در سواحل این دریاچه به قرن چهارم میلادی مربوط می‌شوند. سواحل اطراف این دریاچه که به دریای بالتیک متصل است با درخت‌های کاج و انواع گونه‌های گیاهی مانند نارون و ادلر پوشیده شده است.

جزایر سن‌پترزبورگ (st.Petersburg Island)

شهر سن‌پترزبورگ که به ونیز شمال نیز معروف است، دارای جزایر متعددی است که با زیبایی خاص و کم‌نظیر، موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری قرار‌گرفته است.

از جزایر معروف این شهر می‌توان جزیره واسیلوفسکی را نام برد که از سمت غرب به خلیج فنلاند متصل است و جمعیتی حدود 200000 نفر دارد. وجود جاذبه‌های گردشگری بسیاری مانند کلیسای صعود مریم مقدس، موزه‌ی نیروی دریایی، کاخ منشیکوف، مجسمه ابوالهول و... این جزیره را به یکی از مکان‌های پرطرفدار برای بازدید‌کنندگان تبدیل کرده است.

جاذبه های تفریحی

خیابان نوسکی پروسپکت (Nevsky Prospekt)

خیابان نوسکی در سن‌پترزبورگ یکی از معروف‌ترین و درعین‌حال عجیب‌ترین خیابان‌های روسیه است این خیابان که با شانزلیزه پاریس مقایسه می‌شود امروزه به یکی از زیباترین خیابان‌های جهان تبدیل شده است پیاده‌روی در این خیابان با طول 4.3 کیلومتر که یکی از طویل‌ترین خیابان‌های جهان است تجربه‌ای است که نباید از دست دهید. وجود مراکز و فروشگاه‌های زنجیره‌ای بسیاری مانند گوستینی و جشنواره‌ها و مراسم‌های بسیاری نظیر رژه‌های نظامی و غیر‌نظامی است. کافه و رستوران‌های لوکس جذاب در این خیابان که شبانه‌روز مملو از جمعیت است، می‌تواند گزینه مناسبی پس از پیاده‌روی و گشت و گذار در نوسکی باشد.

پارک آبی پیترلند (Peterland Water)

یکی از بهترین و مهیج‌ترین تفریحاتی که در سن‌پترزبورگ می‌توانید تجربه کنید پارک آبی پیترلند است. پیترلند بزرگ‌ترین پارک آبی در سراسر روسیه است و اگر با تور به این شهر سفر می‌کنید به احتمال زیاد از این مجموعه‌ی تفریحی بازدید خواهید کرد. تجربه‌ی بی‌نظیر غواصی در عمق 7 متری در کنار موجودات دریایی، سینمای هفت بعدی، کافی شاپ و رستوران‌های شیک و مجلل، از امکاناتی است که در این مجموعه‌ی تفریحی برای گردشگران فراهم شده است.

باغ تابستانی (Summer Garden)

خلیج فنلاند که در ۳۰ کیلومتری غرب سن‌پترزبورگ واقع است و همچنین باغ‌های اطراف آن همگی از میراث رسمی پتر کبیر است که هنگام گشت و گذار در این مناطق با چشم‌اندازهای بی‌نظیری مواجه می‌شویم. باغ تابستانی که قدمت آن به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد، در مسیر رود نوا قرار دارد و طراحی منحصربه‌فرد آن توسط یک معمار ایتالیایی به نام دومینیکو ترزینی انجام شده است. قصری بزرگ در داخل این باغ قرار دارد که با مجسمه‌های طلاکاری شده، جلوه‌ای خارق‌العاده به این مجموعه بخشیده است

کاخ پاولوسک (Pavlovsk)

کاخ و پارک پاولوسک یکی از جاذبه‌های تفریحی و دیدنی شهر سن‌پترزبورگ است که توسط پتر کبیر در قرن 18 میلادی ساخته شده است و با زیبایی منحصربه‌فرد و قرارگیری در میان یک باغ سرسبز می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای بازدید گردشگران باشد. مساحت کلی این مجموعه 600 هکتار است که دارای پل‌ها و دریاچه‌های زیبا و باشکوه است که پیاده‌روی در اطراف این طبیعت جذاب، لذت‌بخش خواهد بود.

باغ‌وحش لنین‌گراد (Leningrad Zoo)

باغ‌وحش لنین‌گراد با 410 گونه‌ی حیوانی متنوع، دومین باغ‌وحش بزرگ روسیه و یکی از قدیمی‌ترین‌ها محسوب می‌شود بطوریکه قدمت این باغ‌وحش به قبل از جنگ جهانی دوم بر‌می‌گردد. در این باغ‌وحش انواع حیوانات نظیر زرافه، کرگدن‌ها، فیل‌های آفریقایی، اورانگوتان و انواع خرس‌های قطبی و... را می‌توانیم مشاهده کنیم. از دیگر امکانات موجود در این باغ‌وحش، اجرای سیرک حیوانات و برگزاری کنسرت‌های موسیقی است که محبوبیت لنین‌گراد را دوچندان کرده است.

فستیوال شب‌های سفید (White Nights Festival)

فستیوال شب‌های سفید یا وایت نایت یکی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین رویدادها در سراسر شهر سن‌پترزبورگ است که زیبایی خارق‌العاده‌ای دارد. این رویداد حیرت‌انگیز در چندین شهر دیگر روسیه و همچنین دیگر شهرهای شمالی کره زمین نیز اتفاق می‌افتد اما شکوه و عظمت آن در سن‌پترزبورگ متفاوت‌تر از سایر مناطق است. این رویداد بین‌المللی از 1993 میلادی همه‌ساله در فصل تابستان (اواخر خرداد تا اوایل تیرماه) برگزار می‌شود و بیش از یک‌میلیون نفر بازدید‌کننده دارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی جالب این شهر و وسعت مدار عرضی، پدیده غروب خورشید در این دوره‌ی زمانی رخ نمی‌دهد و طی این رویداد نمی‌توان شب را از روز تشخیص داد.

3

 

جشنواره‌ی بادبان‌های سرخ (The Scarlet Sails)

که شامل رژه‌ی قایق‌های بادبانی همراه با آتش‌بازی‌های دیدنی است، درخشان‌ترین رویداد‌ در این فستیوال است که می‌توانید شاهد آن باشید. این مراسم باشکوه که ریشه‌ی آن به قبل از انقلاب روسیه برمی‌گردد، مربوط به اتحاد مدارس برای برگزاری جشن پایان سال تحصیلی بود که در طی این رویداد یک قایق با بادبان سرخ از انگلستان به سمت کاخ زمستانی حرکت کرد و امروزه این جشنواره به یک سنت تبدیل شده است.

 

 

 

سالن تئاتر مارینسکی (Marinsky Theater)

کشور روسیه یکی از قطب‌های جهان از نظر موسیقی سنتی به شمار می‌رود؛ بنابراین اگر علاقه‌مند به سبک‌های موسیقی ارکستری و کلاسیک هستید، می‌توانید در تئاتر مارینسکی که مشهورترین سالن تئاتر در این شهر است، از اجرای موسیقی زنده لذت ببرید. هم‌چنین اجراهای باله و اپرا در این تئاتر بسیار پرطرفدار است.

قایق‌سواری در سن‌پترزبورگ (Boating)

کشتی‌های مسافربری در رودخانه‌های سن‌پترزبورگ با اجرای موسیقی زنده در دل شب، لحظات وصف‌ناپذیری را برای گردشگران خلق خواهند کرد بطوریکه قایق‌سواری در آبراهه‌ها، حومه‌ی پارک و در طول رودخانه‌ی نوا، عبور از زیر پل‌های باشکوه و تماشای شاهکارهای معماری و تاریخی کنار آب، بدون شک جزو خاطراتی است که تا سال‌ها از آن یاد خواهید کرد.

کافه و رستوران

رستوران داستایوفسکی (Dostoyevsky Restaurant)

واقع در قسمت تاریخی شهر، سرو غذاهایی اصیل اروپایی و رنسانسی با الهام از آثار داستایوفسکی و غذاهای فرانسوی و ایتالیایی.

بوش (Bushe)

از رستوران های معروف روسیه به دلیل کیک های خوش طعمش و سرو انواع سوپ و ساندویچ های تازه.

خانه استیک استراگانوف (Stroganoff Steak House)

رستوران مجلل و مزین به چوب و چرم، سرو انواع استیک ها، ماهی، سالاد استیک، آبگوشت یا خورش گوشت، مرغ بریان و انواع دسرها و نوشیدنی‌ها.

لیترری کافه  (Literary Café)

رستورانی شیک وگران قیمت در مرکز شهر، کیفیت عالی، سرو انواع غذاهای اروپایی و روسی.

تفلیس (Tibilisi)

رستورانی گرجی با فضای اصیل گرجستانی و طبخ انواع غذاهای بومی.

تاندور (Tandoor)

سرو انواع غذاها با ادویه مخصوص روسی و هندی. طبخ غذاهای آسیایی و هندی و غذاهایی مخصوص گیاه خواران.

مراکز خرید

مرکز تجاری گراند پلاس (Grand palace)

ارائه انواع برندهای تجاری موجود در بازار، دارای سالن تئاتر، گل‌فروشی، بانک، رستوران‌های شیک، سالن‌های زیبایی، سینما و پارکینگ. طراحی داخلی شیک و جذاب و ارائه‌ی کالاها و مارک‌های روز دنیا باکیفیت بالا در زمینه‌ی لوازم خانگی، لوازم آرایشی، کیف و کفش و پوشاک، لوازم خدماتی و...

 

 

 

مرکز خرید گالریا (Galeria)

گالریا  یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید در روسیه و بزرگ‌ترین مرکز خرید در سن‌پترزبورگ با وسعت 97 هزار مترمربع است که شامل ۳۰۰ فروشگاه در پنج طبقه است که برندهای مطرح جهانی همچون زارا (ZARA)، منگو (Mango) ویکتوریا سیکرت، هوگو باس (Hugo Boss)، DKNY و H&M در فروشگاه‌های آن عرضه می‌شود. دارای فروشگاه‌های پوشاک، کالاهای دیجیتال، عطر و ادکلن و لوازم آرایشی، طلا و جواهرات و امکانات دیگری همچون کافی‌شاپ، رستوران، سالن تئاتر، سالن ورزشی برای کودکان، سالن بولینگ، شهربازی، سینما.

 

4

بولشوی گوستینی دور (Bolshoy Gostiny Dvor)

این مرکز خرید که شامل 170 فروشگاه است، در قرن 21 به‌عنوان یکی از شیک‌ترین و مدرن‌ترین مراکز و فروشگاه‌های خرید در شرق اروپا نام برده می‌شود. در این مجتمع تجاری، محصولات متنوعی وجود دارند که باقیمت‌های نسبتاً گران به فروش می‌رسند.

مرکز نوسکی (Nevskiy)

مجموعه نوسکی یکی از مراکز خرید مدرن و تازه تأسیس شده در سن‌پترزبورگ است ارائه‌ی انواع محصولات و کالاهای متنوع در زمینه‌ی پوشاک و لوازم آرایشی و همچنین با ارائه‌ی بهترین خدمات رفاهی، به یکی از بهترین مجتمع‌های تجاری در این شهر تبدیل شده است. مرکز بهترین ماساژ تایلندی.

مرکز خرید المپیک پلازا (Olympic Plaza)

انواع پوشاک و کیف و کفش و... در طرح و سبک‌هایی جذاب و مطابق مد روز دنیا. دارای سالن ورزشی و تناسب‌اندام بزرگ به مساحت 3000 مترمربع، وای فای رایگان، استخر روباز و برخورداری از یک پارکینگ بزرگ.

اوت لت بابوچکا(Babochka)

مرکز خرید انواع پوشاک و کیف و کفش و بدلیجات با تخفیف بالا.

توصیه‌های سفر به سن‌پترزبورگ

  • توصیه می کنیم قبل از سفر با تور مسکو، روسیه و.. به این کشور راهنمای سفر به این مقصد را در تریپ ادوایزر از طریق این لینک مطالعه کنید.
  • بهترین قیمت تورهای روسیه، سنت پترزبورگ و سایر تورهای خارجی را می توانید در کی سفر بیابید.
  • زمستان در این شهر طولانی و همراه با بادهایی ست که از سمت رود نوا می‌وزد. تابستان نیز معتدل است و پدیده شب‌های سفید در طولانی‌ترین تابستان‌های این شهر اتفاق می‌افتد.
  • واحد پول روسیه روبل است.
  • زبان رسمی مردم روسی است.
  • دین غالب مردم سن‌پترزبورگ مسیحیت است.
  • بهترین فصل سفر به سن‌پترزبورگ اردیبهشت و خرداد است.
  • ساعت سنت پترزبورگ نیم ساعت عقب‌تر از ایران است.
  • برای سفر به سنت پترزبورگ باید اقدام به دریافت ویزای معتبر کنید.
  • برای دریافت ویزا پرینت رزرو هتل و بلیط رفت‌وبرگشت و دعوت‌نامه از یک آژانس روس ضروری است.
  • همیشه با خود چتر و بارانی به همراه داشته باشید.
  • حتماً از موزه آرمیتاژ دیدن کنید.
  • از فرودگاه یا مراکز اطلاعات گردشگری نقشه‌ای به دو زبان لاتین و سیریلیک تهیه کنید.
  • می‌توانید در این شهر هتل و محل اقامت باقیمت مناسب پیدا کنید اما توجه کنید که در فصول پرتردد سال هزینه‌ها بالاتر می‌رود.
  • قیمت خوردوخوراک در رستوران‌های مجلل طبیعتاً بالاست اما شما می‌توانید با تهیه غذا از street food با هزینه کمتری غذا بخرید.
  • در مکان‌های شلوغ شهر مراقب کیف و وسایل خود باشید.
  • حتماً از مدارک خود یک کپی تهیه کنید.
  • برای رفتن به سنت پترزبورگ باید از ایران پرواز مستقیم به مسکو داشته باشید زیرا پرواز مستقیم به این شهر از ایران وجود ندارد.
  • برای رفت‌وآمد در شهر می‌توانید از مترو، اتوبوس، تراموا و یا تاکسی استفاده کنید هزینه تاکسی چیزی بین 200 تا 300 روبل و اتوبوس 30 رو بل است.
  • برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توانید کارت‌های مهمان تهیه کنید که شامل تخفیف‌هایی در حمل‌ونقل و بازدیدهای رایگان از برخی موزه‌ها می‌شود.
  • در بازدید از موزه‌ها به چیزی دست نزنید زیرا با برخورد نگهبانان روبرو خواهید شد.
  • برای رفتن از مسکو به سنت پترزبورگ می‌توانید هم از هواپیما و هم از قطار استفاده کنید مزیت استفاده از قطار این است که بین راه مناظر زیبایی به انتظار شماست.
  • از قبل برنامه‌ریزی سفر را آماده کنید و مکان‌های مورد بازدید و موقعیت آن‌ها را به‌طور دقیق مشخص کنید.
  • دلارهایی که با خود همراه می‌برید باید فاقد هرگونه مهر یا خط‌خوردگی باشد.
  • می‌توانید به‌محض رسیدن به فرودگاه سیم‌کارت تهیه کنید.
  • با نصب دو برنامه‌ی یاندکس و اوبر می‌توانید در هرکجای سنت پترزبورگ هستید تاکسی بگیرید.
  • می‌توانید از برنامه‌های مترجم زبان روسی در این شهر استفاده کنید زیرا بیشتر افراد به زبان انگلیسی مسلط نیستند.