پل ورسک، راه آهن سراسری بندر ترکمن تا گرمسار، سه خط طلا بخشی از جاذبه‌های زیباترین جاده ریلی جهان بوده که در مسیر جهانی شدن قرار دارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری ، مازندران استانی برخوردار از جاذبه‌های طبیعی، گردشگری، دریا، جنگل و در کنار آن مواهب طبیعی که در دل آن دست بشر اقداماتی را صورت داده که علی‌رغم ایجاد خطوط ریلی، زیباترین جاده ریلی جهان در شمال ایران مازندران واقع شده است.

مازندران سرسبز که در گذشته‌های نه چندان دور گلستان و سمنان را نیز در خود جای داده بود دارای خط آهنی شکیل، زیبا و دارای اصلاح هندسی منحصر به فردی است که بسیاری از کارشناسان و مهندسان آلمانی در تبحر برای ساخت راه آهن شمال در مسیر جاده کوهستانی شیرگاه به ورسک تاکید داشته و دارند.

یکی از جاذبه‌های بکر و منحصر به فرد راه آهن شمال، پل تاریخی ورسک بوده که با گذشت سال‌ها از اعلام پایان ضمانت ساخت آن از سوی مهندسان آلمانی، همچون کوهی استوار بر تارک رشته کوه البرز درخشیدن دارد.

این پل تاریخی پس از گذر از محور ریلی سه خط طلا زیبایی مضاعفی را به رشته‌ کوه البرز ایجاد کرده و اکنون مسئولان میراث را به فکر جهانی شدن اثر راه آهن شمال انداخته است.

بالاترین رکورد بارگیری در راه آهن شرق کشور در طبس به ثبت رسید‌
موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه برای تکمیل راه آهن چابهار-زاهدان
انعقاد قرارداد تفاهم‌نامه مشارکت دولت در احداث پروژه راه آهن بیرجند بافق مشهد

موضوعی که خدایار طالبی، مدیرکل راه آهن شمال این خبر را تایید کرد و اظهار داشت: نمایندگان یونسکو برای ثبت جهانی راه آهن شمال به این استان سفر می‌کنند و پرونده ثبت جهانی راه‌آهن سراسری توسط راه آهن و میراث فرهنگی به سازمان یونسکو ارسال شده است.

وی با بیان اینکه محور راه اهن شمال دارای ابنیه، پل‌ها و شرایط طبیعی بکری برای گردشگری است، افزود: 93 تونل، هزار و 484 عدد پل، 22 ایستگاه با 332 کیلومتر وسعت راه آهن شمال است.

طالبی تاکید کرد: راه‌آهن شمال از لحاظ جذابیت‌های طبیعی نیز یکی از زیباترین مناظر جهان به‌ویژه از گدوک تا شیرگاه را دارد. بازرسان سازمان یونسکو با همراهی مسئولان میراث فرهنگی کشور و راه‌آهن در نیمه اول مهر امسال جهت بررسی ثبت جهانی راه‌آهن سراسری وارد مازندران می‌شوند.