متخصصان علوم پزشکی در آمریکا احتمال می‌دهند که راهی برای از کار انداختن ویروس سرماخوردگی و ویروس‌های مرتبط با آن که گاه باعث معلولیت می‌شود پیدا کرده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا،‌ این گروه از محققان به جای حمله مستقیم به این ویروس‌ها، یک پروتئین ضروری در داخل سلول که ویروس‌ها برای تکثیر به آن نیاز دارند را هدف گرفتند.

این روش در آزمایش به روی موش ها و سلول های ریه انسان باعث "حفاظت کامل" در برابر ویروس شد. با این حال محققان در آمریکا هنوز آماده امتحان کردن این شیوه به طور مستقیم بر انسان نیستند.

بیشتر سرماخوردگی ها ناشی از "راینو ویروس ها" هستند، اما حدود ۱۶۰ نوع مختلف از آنها وجود دارد و چنان آسان جهش می کنند که به سرعت در برابر دارو مقاوم می شوند یا یاد می گیرند چطور در برابر سیستم ایمنی پنهان شوند.

این شرایط به ایده "درمان با نشانه گرفتن میزبان" منجر شده به طوری که بدن ما به محیط نامطلوبی برای ویروس های سرماخوردگی بدل شود.

ویروس به خودی خود همه اجزای لازم برای تکثیر را ندارد و در عوض با آلوده کردن یک سلول و سرقت بعضی از اجزای داخلی آن تکثیر می شود. برای همین است که دانشمندان هنوز نمی دانند ویروس ها واقعا زنده هستند.

به تازگی تیمی از متخصصان دانشگاه استانفورد و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در سان فرانسیسکو یکی از اجزای مورد نیاز ویروس ها را پیدا کرده اند.

آنها کار را با سلول انسان شروع کردند و با استفاده از شیوه های ویرایش ژنتیکی دستورهای داخل دی ان ای ما را یکی یکی خاموش کردند.

این سلول های اصلاح شده سپس در معرض رشته ای از "انتروویروس ها" - شامل "راینو ویروس ها" - که باعث سرماخوردگی می شوند و همچنین ویروس های خطرناک‌تری که ارتباط نزدیکی به فلج اطفال دارند و می توانند معلولیت بیاورند قرار داده شدند.

هیچ کدام از این ویروس ها قادر به تکثیر در داخل سلولی که یکی از پروتئین های آن (به نام متیل ترانسفریز اس ای تی دی ۳) خاموش شده بود نبودند.

دانشمندان سپس با کمک مهندسی ژنتیک موش هایی متولد کردند که این پروتئین در آنها تولید نمی شد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، یان کارت، دانشیاری از دانشگاه استانفورد در این باره می‌گوید: فقدان این ژن موش را کاملا در برابر آلودگی به این ویروس مصون کرد.

این مطالعه که نتایج آن در نشریه "نیچر میکروبیولوژی" چاپ شده نشان داد که موش ها به رغم دستکاری ژنتیکی و فقدان این پروتئین در سراسر طول عمر، کاملا سالم بودند.

درمان از راه خواهد رسید؟

هدف محققان این نیست که انسان را از نظر ژنتیکی اصلاح کنند بلکه آنها می خواهند دارویی بیابند که می تواند موقتا تولید این پروتئین را متوقف کند و باعث مصونیت در برابر ویروس شود.

کارت خاطر نشان می‌کند: ما یک هدف عالی را شناسایی کرده ایم که همه انتروویروس ها و راینو ویروس ها به آن نیاز و تکیه دارند. از این نظر ویروس واقعا شانسی ندارد.

او می گوید: گام بعدی تولید ماده ای است که روند ژنتیکی خاموش کردن این پروتئین را تقلید می کند و فکر می کنم ساخت این ماده می تواند نسبتا سریع انجام شود.

هنوز معلوم نیست که این پروتئین دقیقا چه نقشی در تکثیر ویروس بازی می کند.

بنابر این گزارش برای بیشتر آدم ها سرماخوردگی نه تهدیدی برای سلامتی بلکه فقط مایه دردسر است، اما در مبتلایان به آسم می تواند علائم آنها را خیلی بدتر کند و بعضی از انترو ویروس ها در صورت سرایت به مغز می تواند باعث معلولیت شوند.