طیبه سیاوشی ایرادات شورای نگهبان به طرح تشدید اسیدپاشی را اساسی نمی‌داند و می‌گوید بعد از بررسی دوباره این طرح در کمیسیون قضایی مجلس، این مشکل هم برطرف خواهد شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیروز شورای نگهبان به طرح تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن ایراد شرعی و قانونی گرفت. شورای نگهبان مغایرت‌هایی با موازین شرع یا قانون اساسی و ابهاماتی را در خصوص این طرح اعلام کرده است.

طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس در این‌باره گفت: جنایت به موجب ماده 289 قانون مجازات سه حالت دارد. یا بر نفس که همان قتل و منجر به قصاص نفس می‌شود یا جنایت بر عضو که منجر به قصاص عضو می‌شود یا در حالت سوم جنایت بر منفعت که شامل منافع یک عضو مثل بینایی یا شنوایی یا بویایی است.

او ادامه داد: هر گاه مرتکب باعث از بین رفتن این منافع در بزه دیده بشود باید قصاص منفعت اجرا شود؛ یعنی مثلا اگر کسی بینایی کسی دیگر را گرفت بینایی‌اش گرفته شود که این حالت سوم را کمیسیون فراموش کرده که اضافه کند و ایراد شورای نگهبان هم به همین موضوع است.

سیاوشی گفت: بر اساس شرع ایراد شورای نگهبان وارد است و قاعدتا کمیسیون قضایی این ایراد را برطرف می کند. تعداد پرونده‌هایی که در کمیسیون قضایی وجود دارد زیاد است. این ایراد به این طرح هم انشالله در هفته بعدی کاری برطرف خواهد شد و مجددا به صحن می‌آید و بعد به شورای نگهبان ارسال خواهد شد. در واقع ایراد اساسی ای به این طرح وارد نشده است و بعد از بررسی این مشکل هم برطرف خواهد شد.