مدیرکل منابع طبیعی البرز گفت: بیلان منفی آب‌های زیرزمینی‌کشور باعث فرونشست یک میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در مناطق مختلف شده‌که این امر حاصل مدیریت غلط منابع آبی و حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز است.

عجیب اما واقعی/ بازگشت هر سانتیمتر از زمین 70 هزار سال زمان می‌برد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حامد فرضی درگفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فرونشست زمین یکی از مسائلی است‌که بر اثر برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، ضخامت لایه رسوبی و ویژگی‌های مهندسی رسوبات اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده منابع آبی‌کشور افزود: بیلان منفی آب‌های زیرزمینی‌کشور باعث فرونشست یک میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در مناطق مختلف شده‌که این امر حاصل مدیریت غلط منابع آبی و حفر چاه‌های مجاز و غیرمجاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اشاره به اینکه فرونشست زمین به عنوان زلزله خاموش خسارات زیادی در پی دارد، گفت: به اعتقاد کارشناسان 50 تا 70 هزار سال نیاز است تا زمین پس از فرونشست، به عمق یک سانتیمتر خود را بازیابی کند.

وی توضح داد: نشست زمین به عنوان آخرین حد بیایان‌زایی غیر قابل برگشت است چون در این پدیده شاهد از بین رفتن لایه رسی زمین و ایجاد شکاف‌هایی هستیم‌که چندین کیلومتر طول و چندین متر عمق دارند.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست زمین به صورت تدریجی است و به شکلی نیست که متوقف شود، افزود: اگر برداشت‌های بی رویه از منابع آبی ادامه یابد شاهد گسترش فرونشت زمین در مناطق مختلف خواهیم بود.

فرضی با بیان اینکه حیات منوط به آب است و اگر آبی وجود نداشته باشد نمی‌شود زندگی کرد، افزود: مهمترین خسارت فرونشست زمین به تاسیسات زیر بنایی همانند خطوط انتقال، برق،گاز، راه آهن و جاده هاست.

مدیرکل منابع طبیعی البرز با تاکید بر اینکه جلوگیری از گسترش این پدیده نیازمند تعامل بین بخشی است، گفت: برنامه‌ریزی در این زمینه فقط توسط یک دستگاه و یا یک بخش ممکن نیست و همه باید دست به دست هم دهند چون همه ما در مقابل نسل‌های آینده مسئول هستیم.

حامد فرضی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت فرونشست زمین در البرز گفت: در پهنه‎هایی از دشت‎های البرز، متوسط فرونشست تا 10 سانتیمتر در سال و با نرخ بیشینه موضعی تا 20 سانتیمتر است که در مقایسه با نرخ مجاز (0.5 سانتیمتر در سال)، در وضعیت بحرانی قرار داریم.