یک فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در پاسخ به این سوال که آیا نوشیدن آب جوشیده شده و همچنین آب تصفیه نشده می‌تواند تاثیری در ایجاد سنگ کلیه داشته باشد یا نه؟ گفت: از نظر علمی و طبق پژوهش‌ها و تحقیقاتی که تاکنون انجام شده، هیچ ارتباطی بین نوع آب مصرفی و سنگ‌سازی کلیه وجود ندارد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر حسین کرمی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: وجود املاح زیاد در آب یا سبک بودن آب موجب سنگ‌سازی در کلیه نمی‌شود. در واقع عوامل متعددی در ایجاد سنگ کلیه دخالت دارند اما تنها عاملی که تاثیری در سنگسازی ندارد نوع آب است.

وی افزود: آنچه باعث سنگ‌سازی در کلیه می‌شود نوشیدن کم آب، خوردن زیاد غذاهای پروتئینی، زیاد مصرف کردن نمک، آب و هوای گرم و مرطوب و به دنبال آن تعریق بالا، کم‌تحرکی، عفونت‌های ادراری، وجود بیماری‌های زمینه‌ای، بالا بودن کلسیم خون، کم بودن سیترات، بالا بودن اسید اوریک و... است.

دکتر کرمی خاطرنشان کرد: البته به منظور سلامت و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها همه افراد باید از آب تصفیه شده و سالم استفاده کنند. مصرف هر 2 ساعت یک لیوان آب سالم جوشیده یا نجوشیده می‌تواند جلوی سنگ‌سازی کلیه را بگیرد.