رئیس دانشگاه تهران گفت: بزرگترین مشکل در بحث کنکور ورود دستگاه‌های مختلف و دخالت آنها در این موضوع است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمود نیلی احمدآبادی عصر یکشنبه در نشست تخصصی کنکور؛ چالش ها و راهبردها که با حضور روسای دانشگاه ها و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد گفت: آموزش و پرورش در این سال ها نتوانست سوابق تحصیلی را برای پذیرش دانش آموزان در کنکور به خوبی اجرا کند و نمراتی که به دانش آموزان داده می شود خوب و بد را از هم تفکیک نمی کند.
وی تاکید کرد: بزرگترین مشکل در بحث کنکور ورود دستگاه‌های مختلف و دخالت آنها در این موضوع است. دانشگاه ها در کنکور دکتری مشکلی ندارند اما مجلس قوانینی را در زمانی ایجاد کرد که دانشگاه ها قصد مدیریت پذیرش در این دوره را داشتند.
نیلی افزود: اگر ورود دستگاه‌ها به کنکور به حداقل برسد بخشی از مشکلات حل می شود. تجربه ثابت کرد وقتی افراد ذینفع کنار یکدیگر باشند ۹۰ درصد مسائل حل می‌شود.
به گفته این مقام مسئول، دانشگاه تهران به دنبال جذب بهترین‌ها بوده و جایی برای شکل گیری این مدل فساد نیست. قبل از انقلاب مسیرهای مختلفی برای پذیرش دانشجو داشتیم و در نظر گرفتن یک قالب برای دانشگاه‌ها اشتباه است.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه بهتر است از این چارچوب محدود خارج شده و تنوع بخشی جایگزین شود گفت: تقاضا برای برخی رشته‌ها کم شد و پذیرش بدون آزمون شکل گرفت اما رقابت همیشه برای رشته‌های پرطرفدار بود.
نیلی تاکید کرد: رشته‌های مهندسی، حقوق، جامعه‌شناسی و معماری همچنان در لیست پرطرفدارترین رشته ها هستند.
وی ادامه داد: با ورود فرد به دانشگاه هرگونه انعطاف از دانشجو و دانشگاه گرفته می شود. وقتی نوجوانی به ۱۸ سالگی می‌رسد به او گفته می‌شود باید تصمیم زندگی اش را در این سن بگیرد و فرصت بعدی برای او وجود ندارد.
رئیس دانشگاه تهران گفت: از سوی دیگر به این فرد تذکر داده می شود در صورت انصراف از دانشگاه اجازه شرکت دوباره در آزمون ندارد و اگر پسر باشد باید به سربازی برود.
نیلی خاطرنشان کرد: اگر دانشجویی وارد دانشگاه می‌شود بر اساس نمره سنجش، نمره معدل و علاقه، به این فرد حق انتخاب رشته داده شود یا برای دانشجویان پسر سربازی را در سقف سنوات قرار دهیم.
وی افزود: دانشجوی المپیادی در دانشگاه مشغول به تحصیل است که به اصرار والدینش رشته مهندسی را انتخاب کرده است در حالی که او تمایل به تحصیل در رشته هنر دارد و هم اکنون مشروط شده است.
رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: این دانشجو را بیمار کرده ایم چون اجازه انتخاب رشته ندارد در حالیکه دانشجویان بعد از ورود به دانشگاه باید اجازه جا به جایی داشته باشند.
نیلی گفت: تقاضا برای رشته‌های پزشکی در حال حاضر به شدت افزایش یافته است و مبارزه با مؤسسات کنکور درست نیست چرا که بخش زیادی از مشکلات کنکور ناشی از قوانین است.