​نه آنقدری قند خون شما بالا است که دیابت نام بگیرد و نه آنقدر سلامت هستید که بتوانید هرچه می‌خواهید میل کنید. این شرایط را پیشا دیابت می‌گویند و بهتر است برای سلامتی خود در سبک زندگیتان تغییر ایجاد کنید.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش بهداشت نیوز پیشا دیابت یا لب مرز دیابت به وضعیتی می‌گویند که قند خون شما بالا رفته باشد اما نه آنقدر بالا که به عنوان دیابت واقعی نامیده شود. این شرایط با خطرات سلامتی همراه است و زنگ خطری برای شما به شمار می‌رود.

در این حالت شما باید هر روز قند خون خود را کنترل کنید. همچنین در معرض ابتلا به بیماری‌های قلب، کلیه‌ها، لوزالمعده و همچنین سکته‌های مغزی قرار دارید. طول عمر کلی افراد دیابتی تقریباً ۱۰ سال کوتاه‌تر از میانگین است.

 

برای جلوگیری از ابتلا به دیابت چه کار کنیم؟

 

اگر شما مبتلا به مرحله پیشا دیابت شده‌اید، فوراً در سبک زندگی خودتان تحول ایجاد کنید. وقتی این کار را انجام دادید، می‌توانید روند معکوسی را پیش بگیرید و از خطر دیابت رها شوید. کاهش هفت هشت کیلو از وزن حساسیت به انسولین و قند خون  را کنترل می‌کند و بسیار توصیه می‌شود.

 

همچنین در این حالت شما این هفت نوع غذاها را کنار بگذارید. درست است کار ساده‌ای نیست، اما اینجا لیستی از بدترین مواد برای شما قرار دارد:

۱. غذاهای قندی

 

قطعاً جای تعجب نیست که باید از غذاهای پرقند پرهیز کنیم. بدن ما برای سوخت‌رسانی به قند نیاز دارد و بهتر است برای تأمین آن میوه بخورید که حداقل به همراه قند، فیبر هم دارد و وعده میوه‌های خود را کنترل کنید و اگر به همراه میوه خود یک میان‌وعده با پروتئین میل کنید، از قند موجود در آن استفاده بهتری برای بدن خود کرده‌اید.

 

۲. آبمیوه

 

میوه جایگزین خیلی خوبی برای شیرینی است اما نوشیدن آن به شکل آب برای شما مفید نیست. آبمیوه تمام قندهای میوه را دارد، اما فیبر موجود در میوه را ندارد. قند خون شما را بالا می برد و حتی شما را سیر نمی‌کند. همچنین می‌تواند موجب پرخوری شود. برای لذت بردن از عطر و طعم میوه، خود میوه را استفاده کنید.

 

۳. برنج ، آرد و نان سفید

 

مواد غذایی نباید الزاماً شیرین باشند که قند خون شما را بالا ببرند. نشاسته‌های تصفیه شده قند خون شما را بالا می‌برند. آرد سفید آنقدر فراوری می‌شود که تمام فیبرهای اصلی، مواد معدنی و ویتامین‌های آن از بین می‌رود و به جریان خون شما ضربه جدی وارد می‌کند.

 

به همین دلیل باید از خوردن زیاد خوراکی‌هایی مانند نان سفید، ماکارانی و برنج سفید پرهیز کنید. انتخاب بهتر شامل غلات سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای و نان‌های سبوس‌دار و پاستای سبوس‌دار است.

۴. محصولات لبنی پرچرب

 

مطالعات نشان داده است که یک رژیم غذایی حاوی چربی اشباع شده،می‌تواند مقاومت به انسولین را بدتر کند، و ابتلای به دیابت را جدی‌تر کند.

 

بهتر است از لبنیات پرچرب مانند ماست، خامه، پنیر خامه‌ای، کره و بستنی پرهیز کنید. خوشبختانه، نسخه‌های کم چربی از این محصولات وجود دارد که شما هنوز هم می‌توانید در حد اعتدال از آن‌ها لذت ببرید.

۵. غذاهای سرخ شده

 

غذاهای سرخ شده به دلیل داشتن چربی و کالری بالا مشکل‌ساز هستند و به سرعت وزن شما را بالا می‌برند. همچنین روی قند خون شما اثر می‌گذارند. سیب زمینی سرخ شده هم کربوهیدرات بالایی دارد و هم چرب است و قند شما را بالا می‌برد. بهتر است اگر خیلی به سرخ کردنی‌ها علاقه مند هستید مرغ سرخ شده با روغ کم‌تر مصرف کنید.

 

۶. مواد الکلی

 

نوشیدن مشروبات الکلی به علت وجود داشتن قند در آن‌ها می‌تواند باعث بالا رفتن قند و یا حتی افت آن شوند و برای خطر دیابت شما خطر جدی محسوب شود.

 

۷. قطعات چرب گوشت

 

برخی از قطعات گوشت چربی‌های اشباع شده‌ دارندو مطالعات نشان داده‌اند گوشت قرمز مخصوصاً در حالت فراوری شده می‌تواند با ایجاد مقاومت به انسولین خطر دیابت را افزایش دهد. نیترات موجود در گوشت فراوری شده به طور خاص تأثیر منفی بر لوزالمعده دارد که انسولین مورد نیاز برای تبدیل قند به سوخت را تولید می کند.

 

برای پیشگیری از دیابت، مصرف مرغ، بوقلمون و ماهی خودتان را بیشتر کنید.

 

منبع: ایرنا