شهید طیب حاج‌رضایی که در تاریخ انقلاب از او با عنوان «حر نهضت اما‌ خمینی» یاد می‌شود، در قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ عمق پیوستگی خود را با مرجعیت شیعه به اثبات رساند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ شهید طیب حاج‌رضایی که در تاریخ انقلاب اسلامی از او با عنوان «حر نهضت امام‌خمینی» یاد می‌شود، در قیام 15 خرداد 1342 عمق پیوستگی خود با مرجعیت شیعه را به اثبات رساند و در برابر استبداد پهلوی قد علم کرد. او که شخصیتی لوطی‌منش داشت، دارای روحیات عمیق مذهبی بود؛ دسته سینه‌زنی طیب از معروف‌ترین هیئت‌های مذهبی تهران بود و خود پیشاپیش دسته با ظاهری حزین عزاداری می‌کرد. همین دسته عزاداری بود که در عاشورای سال 1342 تاریخ‌ساز شد و اعضای آن در 15 خرداد همان سال از بازیگران اصلی قیام مردمی بودند.

ادبیات انقلاب اسلامی , قرآن کریم , عاشورای 1398 , هیئات مذهبی , 

نصب تصویری از امام خمینی بر روی علم‌های عزاداری دسته طیب

طیب که در 15 خرداد 1342 در دفاع از امام‌خمینی وارد میدان و به همین جرم نیز دستگیر و محکوم شد، واپسین روزهای حیاتش را به قرائت قرآن و نهج‌البلاغه اختصاص داد و به تعبیر امام‌خمینی آخرین صفحه زندگی‌اش را با قلمی ماندگار به نگارش درآورد.

بیژن حاج‌محمدرضا (فرزند شهید طیب) می‌گوید: «پدرم در ملاقات اول از ما تقاضا کرد که در دیدار بعدی برایش مفاتیح، نهج‌البلاغه و قرآن ببریم. آنطور که بعدها محمد باقریان موحد به من گفت پدرم چندین بار در زندان قرآن را دوره کرد.»

ادبیات انقلاب اسلامی , قرآن کریم , عاشورای 1398 , هیئات مذهبی , 

بیژن حاج‌محمدرضا در کنار پدر

او حس و حال آخرین ملاقات با پدر را اینگونه روایت می‌کند: «بعد از دادگاه تجدیدنظر، روزی برای ملاقات با پدرم به عشرت‌آباد رفته بودیم که متوجه شدیم قصد دارند ایشان را منتقل کنند. پدرم در میان بغض و حیرت ما، من و خواهرم را بوسید، مشتی شکلات در جیبم ریخت، مادرم را که بیش از حد بی‌قراری می‌کرد دلداری داد و سپس با ما خداحافظی کرد و سوار جیپ شد. روز بسیار بدی بود، به مشکل خود را به خانه رساندیم تا اینکه چند روز بعد بار دیگر تماس گرفتند و ما را به ملاقات با پدرم فراخواندند. این آخرین دیدار ما با ایشان بود و فردای آن روز پدرم تیرباران شد. در این دیدار که مثل دیدار قبل با گریه و زاری مادرم همراه بود، پدرم پس از طلب حلالیت وصیت‌نامه‌ای را با خط خود نوشته و به من داد. خلاصه با حالتی غمگین و چشمانی اشکبار با پدرم وداع کردیم و راهی خانه شدیم تا اینکه فردای آن روز خبر تیرباران پدرم رسید.»

ادبیات انقلاب اسلامی , قرآن کریم , عاشورای 1398 , هیئات مذهبی , 

بیژن حاج‌محمدرضا در دادگاه طیب

آنچه در ادامه می‌بینید، تصویری از آخرین دست‌نوشته شهید طیب حاج‌رضایی است که یک روز قبل از تیرباران به پسرش بیژن تحویل داد. طیب در این وصیتنامه نوشت: «وکیل و وسیع (وصی) اینجانب طیب حاجی، فرزند حسینعلی شهرت حاجی محمدرضا، عیالم خانم فخرالسادات فرزند آقا ضیاء شهرت مهاجر زنجانی می‌باشند که هرکاری راجع به اساس (اثاث) و دکان و قهوه‌خانه و باسکول و هرچی که سند دارم می‌باشند و هیچکس هیچگونه حق تعرض به ایشان ندارند. طیب. 10/8/42.»

ادبیات انقلاب اسلامی , قرآن کریم , عاشورای 1398 , هیئات مذهبی , 

 آخرین دست‌نوشته شهید طیب حاج‌رضایی

گفتنی است این سند به همراه اسناد نو و منتشر نشده دیگر، در کتابی که با موضوع زمانه و زندگی شهید طیب حاج‌رضایی به قلم محمد جعفربگلو نگارش یافته، درج شده است. این کتاب هم اکنون مراحل چاپ را در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری طی می‌کند و به‌زودی توسط انتشارات حوزه هنری وارد بازار نشر خواهد شد.