چندی پیش شخصی با پخش عکسی در فضای مجازی اعلام کرد که دانشجوی مکانیک دانشگاه شیراز است و به صورت غیرقانونی اخراج شده است اما دانشگاه شیراز موضوع اخراج او را قانونی دانسته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وحید موسوی، شخصی است که باعنوان دانشجوی اخراجی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، چندی پیش با در دست گرفتن پلاکاردی در مقابل دانشگاه شیراز به آنچه روند اخراج خود نامید اعتراض کرده بود.

وی در این زمینه به ایرنا گفت: به دلیل چهار ترم مشروط شدن ، ۲۰ شهریور ۹۸ کمیسیون موارد خاص استانی برای ادامه تحصیل من تشکیل شد و از آنجا که معدل بالای ۱۲ کسب کرده بودم و تنها ۱۷ واحد باقیمانده در دانشگاه داشتم، مجوز ادامه تحصیلم صادر شد؛‌ همانگونه که در سال‌های قبل و ترم‌های پیشین به همه افراد دیگری که مانند من بوده‌اند یا شرایط به مراتب دشوارتری داشته‌اند، مجوز ادامه تحصیل داده شده است.

موسوی ادامه داد:با تایید این کمیسیون، منتظر تایید دانشکده و انتخاب واحد بودم و اداره نظام وظیفه نیز شفاهاً اعلام کرده بود که مشکلی با ادامه معافیت تحصیلی‌ام با تاییدیه دانشگاه ندارد.

این دانشجوی دانشگاه شیراز افزود: شنبه ۲۳ شهریور به دلیل پیگیری شفاف‌سازی درباره موضوع فوت استاد بخش زبان و ادبیات انگلیسی که در ۱۹ مردادماه سال جاری بر اثر ایست قبلی درگذشت و مرگ او دقیقا یک روز پس از نوشتن نامه‌ای اعتراضی به مسئولان دانشگاه شیراز رخ داد که در آن به توهین‌های آشکار دیگر استادان بخش به او اشاره می‌کرد، به حراست دانشگاه احضار شدم.

موسوی با بیان اینکه به او عنوان شده است که به دلیل دخالت‌های بسیار در این زمینه، ممکن است پرونده‌ تحصیلی او در معاونت آموزشی بررسی ‌شود،‌گفت: یک هفته بعد از این اتفاق، متوجه شدم که اداره آموزش دانشگاه شیراز به نظام وظیفه نامه‌ای ارسال کرده است که طبق آن عنوان شده بود، معافیت من تا ۳۱ شهریور ماه بوده است و موفق به اتمام دانشگاه نشده‌ام که این نامه به منزله ابطال حکم کمیسیون موارد خاص دانشجویی است.

او افزود: در پی این موضوع، اول مهرماه اداره آموزش دانشگاه شیراز همچنین به معاونت آموزشی نامه‌ای ارسال کرده بود که در آن بیان شده بود وحید موسوی شرایط معافیت تحصیلی ندارد و حکم کمیسیون استانی رسماً باطل است.

موسوی ادامه داد: این در حالی است که کمیسیون موارد خاص استانی، یک کمسیون بالادستی است و حکمش برای همه دانشگاه لازم الاجراست و نمی‌توان آن را ابطال کرد؛ موارد خاص نیز به این معناست که نمی‌توان طبق آیین‌نامه موجود آن را پیش برد، از همین رو پاسخ آیین‌نامه‌ای به مشکل تحصیل اینجانب پذیرفته نیست.

این دانشجوی دانشگاه شیراز عنوان کرد: یک هفته بعد با رئیس دانشگاه به صورت حضوری صحبت کردم و از فردای آن روز ممنوع الورود شدم، موضوع صحبت نیز مشکلات تحصیلی و آموزشی که برای شخص خودم پیش آمده و نیز برخی موضوعات دیگر همچون اخذ وجه بابت امتحان معافیت زبان انگلیسی از دانشجوان و نیز نبود عدالت آموزشی بوده است.

وی افزود: با تلاش‌های دوستانم و گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه، تقریباً همگان موافق بازگشت اینجانب به دانشگاه بوده‌اند؛ اما معاونت آموزشی دانشگاه به این موضوع رای نمی‌دهد و در نهایت در ۱۷ مهرماه سال جاری رسما اعلام شد که نمی‌توانم ادامه تحصیل دهم و به بیان دیگر اخراج شده‌ام.

دانشگاه شیراز: اخراج قانونی است

دانشگاه شیراز در پاسخ به مسائل مطرح‌شده از سوی این دانشجو و اعتراضش در مقابل دانشگاه، جوابیه‌ای را در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار داد که به این شرح است: در پاسخ به سوالات مطرح شده آقای سید وحید موسوی، دانشجوی محترم کارشناسی ورودی سال ۱۳۹۲ رشته مهندسی مکانیک دانشگاه شیراز، مراتب زیر جهت آگاهی اطلاع‌رسانی می‌شود.

نخست اینکه ماده ۲۰ آیین‌نامه و مقررات آموزشی به شماره ۱۳۸۷۱۵/  به تاریخ بیست و دوم مهر ۹۱ معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای کلیه دانشجویان سال‌های ۹۱ و ۹۲، چنین اظهار می‌کند: دانشجویانی که دارای سه نیمسال متوالی یا متناوب مشروط آموزشی باشند، مشمول حکم اخراج از دانشگاه می‌شوند.

در ماده ۱۳ آیین‌نامه یادشده، آمده است که حداکثر مدت مجاز تحصیل در دوره کارشناسی ده نیمسال (پنج سال) است؛ این در حالی است که نامبرده در نیمسال‌های دوم ۹۲، ۹۳ و ۹۴ مشروط آموزشی شده است و طبق  ماده ۲۰ (بند ۱) ، مشمول حکم اخراج شده است؛ اما کمیسیون موارد خاص دانشگاه، ارفاقاً با صدور مجوز ادامه تحصیل نامبرده از نیمسال اول ۱۳۹۵ موافقت کرده است.

در ادامه این جوابیه آمده است:کمیسیون موارد خاص دانشگاه به تاریخ ۱۴/۱۱/ ۹۶ با صدور مجوز ادامه تحصیل ایشان برای نیمسال‌های اول و دوم ۹۷، به شرط نداشتن منع نظام وظیفه، موافقت کرد، در پی آن سازمان وظیفه عمومی ناجا (نامه شماره ۹۲۰۳۰۴۲۲۷ مورخ ۵/۶/۹۷) با تمدید معافیت تحصیلی نامبرده تا تاریخ آخر شهریور  ۹۸ موافقت کرده است.

افزون بر این، قسمت ۳ از بند "ب" دستورالعمل جامع معافیت تحصیلی به شماره ۹۶۱۰/د ت/۲/۲۳ به تاریخ پنجم دی ۹۶ ازمان وظیفه عمومی ناجا که طی نامه شماره ۲۸۸۲۰۵/۴ به تاریخ سوم دی ۹۶  معاون محترم وزیر و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور، به روسای محترم دانشگاه‌های کشور ابلاغ شده، تصریح می‌کند که " آن دسته از مشمولانی که در سنوات مجاز تحصیلی (سنوات اولیه+ارفاقی) موفق به فراغت از تحصیل نشوند، صرفاً در صورت داشتن پیشرفت تحصیلی در سنوات ارفاقی و امکان فراغت از تحصیل طی نیمسال اول مهلت معرفی، با درخواست دانشگاه و ثبت آن در دفتر پلیس+۱۰، صدور مجوز ادامه تحصیل در مهلت معرفی بدون لحاظ غیبت برای آنان فراهم خواهد شد."

اما، متاسفانه نامبرده در نیمسال دوم سنوات ارفاقی موضوع این دستورالعمل، مجدداً برای چهارمین بار (نیمسال دوم ۹۷) مشروط آموزشی شده و پیشرفت تحصیلی نداشته است؛ بر این اساس نامبرده حائز شرایط مندرج در این بند نیست.

در ادامه این جوابیه آمده است: درخواست ادامه تحصیل نامبرده برای بررسی در کمیسیون موارد خاص استانی به تاریخ  ۲۰ شهریور ۹۸  مطرح و برای یک نیمسال با آن موافقت شد و مراتب جهت اجرا به مدیریت امور آموزش فرستاده شد. در بررسی کارشناسی امور آموزشی با توجه به توضیحات ارائه شده در بند ۵ عدم امکان اجرای حکم کمیسیون به معاون محترم آموزشی دانشگاه اعلام شد و ایشان نظر کارشناسی مدیریت آموزشی دانشگاه مبنی بر عدم امکان اجرای مصوبه کمیسیون موارد خاص استانی را تایید کردند.

در ادامه، تقاضای دانشجو برای تجدید نظر توسط معاون آموزشی دانشگاه به کمیسیون موارد خاص استانی جهت بررسی ارجاع شد و کمیسیون موارد خاص استانی به تاریخ هفدهم مهر ۹۸ با توجه به موارد مطروحه در بند  ۵ و سایر شرایط آموزشی نامبرده (۴ نیمسال مشروط آموزشی و نداشتن سنوات تحصیلی) حکم اخراج را تایید کرد. 

همچنین، لازم به ذکر است که دانشگاه به نامبرده در موارد دیگری، از جمله حذف درس ریاضی مهندسی در نیمسال اول ۹۵ و حذف نیمسال اول ۹۳ و ... نیز ارفاق آموزشی کرده که در غیر اینصورت تعداد نیمسال‌های مشروطی نامبرده افزایش می‌یافت.

به این ترتیب باوجود تصریح آیین‌نامه و مقررات آموزشی و با عنایت به ارفاق های متوالی دانشگاه شیراز در حق دانشجوی محترم آقای سید وحید موسوی، هیچ قانون و مصوبه ای که ایشان را دوباره به تحصیل برگرداند وجود ندارد و قانونا ایشان از دانشگاه اخراج شده است.