خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده که هر کدام از آنها بسته به نوع خود وظایف مهمی را در اختیار دارند. یکی از این قطعات بسیار مهم که در صورت مواجه شدن با مشکل ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای سرنشینان به همراه داشته باشد، صفحه کلاچ خودرو است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صفحه کلاچ یکی از قطعات مهم خودرو است که هر چند وقت یکبار باید تعویض شود تا سرنشینان با مشکل روبه رو نشوند. عواملی که باعث کاهش عمر صفحه کلاچ می شوند عبارت است از:

تعداد سرنشینان

هر خودرو به منظور حمل تعداد تعیین شده مسافر ساخته شده و در صورت رد شدن از میزان استاندارد بر روی تمام قطعات خودرو فشار وارد می شود و باعث استهلاک بیشتر خودرو می شود و این مورد می تواند بر روی صفحه کلاچ خودرو تاثیر مخربی داشته باشد. پس با استفاده از وزن استاندارد تعیین شده برای خودرو، عمر صفحه کلاچ خود را بالا ببرید.

شتاب زیاد

شتاب زیاد خودرو باعث می شود تا صفحه کلاچ شما زودتر با مشکل مواجه شود. برای افزایش عمر صفحه کلاچ خود باید یک رانندگی ایمن و بدون شتاب را در پیش بگیرید.

فشار در سربالایی

تمام جاده های دنیا دارای سربالایی و سرازیری ها هستند و مهم ترین کار در این پستی و بلندی ها انجام دنده کشی مناسب و فشار نیاوردن بر روی موتور وسیله نقلیه است. شما می توانید با دنده کشی مناسب در سربالایی ها و فشار نیاوردن بر روی موتور، عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهید.

قراردادن پا بر روی کلاچ

بعد از تعویض دنده سعی کنید به سرعت پای خود را از روی کلاچ بردارید، زیرا در صورت تماس ناچیز پای شما با کلاچ خودرو، صفحه کلاچ درگیر می شود و باعث کاهش عمر صفحه کلاچ شما خواهد شد.

در ادامه درباره نشانه ها و مشکلات صفحه کلاچ خواهیم گفت تا در صورت مشاهده این نشانه ها سریعا اقدام به تعمیر وسیله نقلیه خود کنید.

شتاب در کلاچ

زمانی که شما اقدام به تعویض دنده می کنید، بازگشت و رهاسازی کلاچ یک سرعت و شتاب خاصی دارد و در صورتی که این اتفاق با سرعت و شتاب زیادی همراه باشد و کلاچ خودرو پای شما را به سمت بالا پرتاب کند نشان از ایراد در صفحه کلاچ خودرو بوده و این مورد باید بررسی شود.

سفتی کلاچ

در هنگام رانندگی اگر کلاچ خودروی شما سفت شده و حالت ارتجاعی خود را از دست داده است، یعنی صفحه کلاچ شما دارای مشکل بوده و باید آن را تعویض کنید.

صدای دنده

اگر درهنگام تعویض دنده صدای ناهنجار به گوش شما خورد نشان از ضعف صفحه کلاچ بوده و باید سریعا اقدام به تعویض صفحه کلاچ خودروی خود کنید، زیرا ممکن است هزینه سنگینی بر روی دست شما بگذارد.

افزایش دور موتور و تغییر نکردن سرعت

تعویض دنده و افزایش آن به منظور شتاب گیری خودرو انجام می شود و اگر در هنگام تعویض دنده شتاب و سرعت انتظار رفته برای شما ایجاد نشد، صفحه کلاچ شما دارای مشکل است و برای بهبود عملکرد خودروی خود اقدام به تعویض آن کنید.