معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: موارد منجر به بستری و یا مرگ و میر این بیماری، در بعضی گروه های پرخطر است که شامل زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال، سالمندان بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه ای مثل آسم، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری های کلیوی دارند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دکتر "سید وحید احمدی طباطبایی" با اشاره به اینکه در کنترل بیماری آنفلوانزا بسیار مهم است که افرادی که دچار ویروس شده اند با سایر افراد دست ندهند و روبوسی نکنند. همچنین جلوی دهان خود را مخصوصا هنگام هنگام سرفه و عطسه کردن، بپوشانند اظهار کرد: شست و شوی مرتب دست ها در کنترل و جلوگیری از انتشار ویروس بیماری های تنفسی فصلی بسیار مهم است

وی در خصوص بیماری آنفلوانزا گفت: در سراسر کشور ما مانند سایر کشورهای دنیا، در این فصل شاهد یک سری بیماری های تنفسی هستیم که در راس آن سرما خوردگی، انفولانزا و ذات الریه است که در این راستا نیز موج اول این بیماری ها اکنون در ایران شروع شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح تفاوت های سرما خوردگی و آنفلوانزا گفت: این تفاوت ها از نظر علائم عبارت است از آنفلوانزا به طور ناگهانی و با تب، سرفه و بدن درد شروع می شود و ممکن است همراه با تهوع و استفراغ و آبریزش بینی باشد ضمن آنکه علائم آنفلوانزا ناگهانی شروع می شود در حالی که علائم سرماخوردگی خفیف تر بوده و ناگهانی شروع نمی شود و به تدریج طی سه تا چهار روز افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: انتقال این بیماری های تنفسی عمدتا از طریق ترشحات تنفسی بوده و از فاصله یک تا دو متری احتمال انتقال وجود دارد و از طریق دست دادن و روبوسی هم منتقل می شود.

طباطبایی طیف علائم آنفلوانزا را از شدید تا خفیف و گاها مرگ و میر عنوان کرد و گفت: موارد منجر به بستری و یا مرگ و میر این بیماری، در بعضی گروه های پرخطر است که شامل زنان باردار، کودکان زیر ۵ سال، سالمندان بالای ۶۰ سال و افرادی که بیماری زمینه ای مثل آسم، بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری های کلیوی دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه افرادی که با این بیماران تماس بیشتری دارند مثل پرسنل بیمارستانی و کادر بهداشتی نیز بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار دارند توصیه کرد: این افراد پرخطر حتما واکسن بزنند و برای سایر افراد زدن واکسن زیاد مهم نیست.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که علائم آنفلوانزا را دارند بهتر است در منزل استراحت کنند و در محل کار یا مدرسه حضور پیدا نکنند تا این بیماری منتقل نشود خاطر نشان کرئ: اگر این توصیه ها رعایت شود مشکل خاصی وجود ندارد، فقط گروه های پرخطر تمرکز بیشتری برای درمان داشته باشند.