​زنجان – ایرنا – رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت: وجود مشکلات در کشور به دلیل نبود احزاب به معنای واقعی است؛ آنان که نمی‌خواهند کشور پیشرفت کند، اجازه نمی‌دهند تا حزب به معنای واقعی شکل بگیرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

رسول منتجب‌نیا شامگاه شنبه در مراسم ویژه اربعین در جمع شماری از اصلاح‌طلبان استان زنجان با بیان این‌که امروز در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم، افزود: ما نظامی داریم برخاسته از انقلاب مردمی و اسلامی و رهبری حضرت امام(ره) که پاک‌ترین، سالم‌ترین و خالص‌ترین انسان معاصر بعد از معصومین (ع) بود.

وی با بیان این‌که پایه های محکمی برای نظام جمهوری اسلامی تعبیه شده است، اظهار داشت: متاسفانه امروز چالش‌هایی برای نظام، انقلاب و کشور در داخل و در سطح بین الملل وجود دارد و فشارهایی بر مردم هست که ما به عنوان فعالان سیاسی و دلسوزان نظام نمی توانیم نسبت به آن‌ها بی تفاوت بمانیم و خودمان را کنار بکشیم.

حجت الاسلام منتجب نیا با بیان این‌که رسالت فعالان سیاسی و اجتماعی در این برهه خیلی سنگین است، اظهار داشت: ما نمی توانیم در این شرایط بی تفاوت باشیم چرا که بی تفاوتی در فرهنگ اسلام به معنای مرگ است.

وی ادامه داد: در این شرایط باید برای به حداقل رساندن مشکلات مردم دست به دست هم دهیم و فریاد مردم را به مسئولان برسانیم که برخی شان پنبه در گوش گذاشته اند و نمی خواهند بفهمند که بر مردم چه می گذرد؛ البته اگر در جایی دیدیم که اعتراض و فریادی به ناحق هست باید افراد را توجیه کنیم.

حجت الاسلام منتجب نیا خاطرنشان کرد: کسانی که حزب، رسانه و تریبون دارند موظف هستند این روزها به وظیفه حساس خودشان عمل کنند.

رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان این‌که تشکیل حزب، ظرفیتی است که قانون اساسی در اختیار ما گذشته است، گفت: باید تلاش کنیم حزب فراگیر و به معنای واقعی در کشور تشکیل بدهیم.

وی ادامه داد: ما در کشور حزب به معنای واقعی کلمه اگر هم داشته باشیم، بسیار اندک است، حزب پروانه ای، حزب فولکس واگنی و حزب اتوبوسی نمی تواند دردی از جامعه دوا کند.

حجت الاسلام منتجب نیا با بیان این‌که فلسفه وجودی حزب، کادرسازی است، گفت: ما باید بتوانیم از رهگذر فعالیت حزبی، جوانان را جذب کنیم  و آنان را پرورش دهیم تا برای مسئولیت های مختلف آماده شوند.

وی به ضرورت توسعه کیفی احزاب به جای توسعه کمی تاکید کرد و اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا احزاب را به جایگاه خودشان برگردانیم، اگر در کشور ۱۰ حزب به معنای واقعی کلمه داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل می شود.

حجت الاسلام منتجب نیا تصریح کرد: تشکیل حزب و فعالیت حزبی یک وظیفه مقدس است و یک بازی سیاسی نیست، ما با تشکیل حزب می خواهیم رسالت انبیا را انجام بدهیم، می خواهیم انسان بسازیم، می خواهیم برنامه مدیریت صحیح جامعه را تدوین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تا در کشور چند حزب قدرتمند به وجود نیاید، تا فعالان سیاسی حزب را به معنای واقعی نفهمیم و محقق نکنیم و حکومت هم کمک نکند تا احزاب قدرتمند شکل بگیرد و نظام حزبی در کشور پیاده شود، روز به روز از خیلی از آرمان ها فاصله خواهیم گرفت.

رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی از برگزاری کنگره این حزب تازه تاسیس در ۹ آبان امسال خبر داد و گفت: پس از برگزاری کنگره، حزب جمهوریت ایران اسلامی به صورت رسمی تر و گسترده در کشور فعالیت خواهد داشت.

رئیس هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالات و اظهارنظرهای شماری از اصلاح طلبان استان زنجان گفت: فقدان برنامه و وحدت رویه در اصلاح طلب ها، یک واقعیت است.

وی اظهار داشت: در مقطعی ۲ قوه در کشور در اختیار اصلاح طلبان بود، ولی کار اساسی  و زیربنایی برای اصلاحات در کشور انجام نشد.

حجت الاسلام منتجب نیا افزود: ما حتی نتوانستیم اصلاحات را برای مردم تعریف کنیم، این‌که اصلا چه می گوییم و تعریف روشنی از اهداف و چارچوب های اصلاحات ارائه ندادیم.

وی اظهار داشت: در درون، اصلاحات نیاز به یک جراحی شدید، بازنگری عمیق و یک آسیب شناسی گسترده دارد که متاسفانه گوشی بدهکار نیست و همین طور داریم پیش می رویم و مردم هم روز به روز وقتی می بینند ما حرف می زنیم و جور دیگر عمل می کنیم، طبیعی است که از اصلاحات فاصله می گیرند.

حجت الاسلام منتجب نیا با بیان این‌که نباید بذر ناامیدی را در جامعه بپاشیم، گفت: با امید فراوان باید برای اصلاح تلاش کنیم.

عزاداری و زیارت اربعین امری سیاسی و اعتراض به ظلم و فساد است

رحمت‌الله بیگدلی، عضو هیات موسس‌ حزب جمهوریت ایران اسلامی نیز در این مراسم با بیان این‌که امروز تلاش و تبلیغات وسیعی می‌شود تا آیین‌های دینی را از محتوای سیاسی تخلیه کنند و آن‌ها را از کار بیندازند، گفت: امروز برخی با تعابیری چون بیایید آیین‌های  دینی‌ و قیام امام حسین(ع) و زیارت اربعین را سیاسی نکنیم‌، سعی می‌کنند آیین‌های دینی از جمله نهضت عاشورا و زیارت اربعین را از کارکرد اصلی آن دور کنند و این آیین‌ها را به مسایلی احساسی تقلیل دهند.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به حدیث معروف‌: «اگر کسی برای امام حسین(ع) گریه کند یا کسی را بگریاند یا تباکی کند، بهشت بر او واجب می‌شود.»، اظهار داشت: تباکی در عزاداری امام حسین(ع) به این معناست که انسان در عزای آن حضرت‌ حالت گریه و اندوه به خود بگیرد و تظاهر به گریه و اندوه کند ولو این‌که گریه‌اش نگیرد و گریه نکند.

بیگدلی افزود: حال باید دید آیا یک گریه احساسی، یا گریاندن احساسی و یا تباکی که در واقع تظاهر به غم و اندوه و گریه کردن بر مصیبت امام حسین(ع) است چه فایده‌ای دارد که بهشت را بر صاحب آن واجب کند؟

عضو هیات موسس حزب جمهوریت در ادامه با تأکید بر این‌که برخلاف برخی برداشت‌های سطحی آنچه که گریه بر امام حسین(ع) را به آن درجه از ارزش رسانده که نه تنها گریه کردن و گریاندن، بلکه تظاهر به گریه کردن برای حضرت بهشت را واجب می‌کند، محتوای سیاسی این گریه است.

بیگدلی با اشاره به فلسفه عزاداری و گریه کردن بر امام حسین(ع) گفت: ما باید ببینیم اساسا قیام امام حسین(ع) برای چه بود تا معنای عزاداری برای آن حضرت را دریابیم. بدون تردید نهضت عاشورا حرکتی برای اصلاح جامعه اسلامی از فساد بزرگی بود که دامنگیر جامعه و نظام حاکم بر جامعه اسلامی شده بود، حرکت امام حسین(ع) یک حرکت عدالت خواهانه و آزادی‌خواهانه و در راستای این بود که ظلم و فساد و حکومت فاسد را براندازد و از این طریق جامعه و نظام حاکم بر جامعه اسلامی را اصلاح کند و این بُعد از نهضت عاشورا آن را در زمره سیاسی‌ترین حرکت‌های تاریخ قرار می دهد.

وی افزود: پیروان خاندان رسول خدا(ص) و امام حسین(ع) را شیعه گویند؛ شیعه یعنی پیرو و کسی که شیعه امام حسین(ع) است نمی‌تواند در برابر مشکلات و فساد در جامعه و نظام اسلامی بی‌تفاوت باشد و می‌کوشد که همانند آن بزرگواران عمل کند و در طریق اصلاح جامعه اسلامی بکوشد.

بیگدلی در ادامه با تأکید بر این‌که عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) از مهم‌ترین اعمال سیاسی است گفت: در زمانی که حکومت جائر و فاسد یزید، امام حسین(ع) و یاران او را با آن وضعیت جانسوز به شهادت رسانده و بردن نام او و حتی یاد او را ممنوع اعلام کرده، توصیه امامان بزرگ مکتب ‌اهل‌بیت بر ضرورت عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) بزرگ‌ترین امر سیاسی و در واقع نوعی اعتراض به ظلم و فساد موجود در جامعه و نظام اسلامی بود و از همین رو بود که خلفای بنی‌امیه و بعدها خلفا و حاکمان جائر دیگر با عزاداری و گریه بر امام حسین(ع) شدیدا مخالف بودند و عزاداران را سرکوب می‌کردند.

این پژوهشگر دینی در ادامه گفت: در چنین فضایی است که توسط امامان اهل‌بیت اعلام می‌شود که: «اگر کسی برای امام حسین(ع) گریه کند یا کسی را بگریاند یا تباکی کند، بهشت بر او واجب می‌شود.»؛ زیرا گریه بر امام حسین(ع) یعنی اعلام مبارزه رسمی و علنی با خلافت جور و حاکمیت ستمگر. گریه بر امام حسین(ع) یعنی مرگ بر خلافت جور و مرگ بر حاکمیت و حاکمان ستمگر، یعنی مرگ بر فساد و مفسد، یعنی مرگ بر اختلاس و اختلاسگر، یعنی مرگ بر ناکارآمدی و نالایقی؛ از این منظر است که نه تنها گریه و عزاداری بر امام حسین(ع)، بلکه تظاهر به گریه و عزاداری بر آن حضرت می‌تواند بسترساز نفی فساد و اصلاح جامعه و نظام اسلامی باشد و قطعا چنین عملی آدمی را بهشتی می‌کند.

بیگدلی در ادامه گفت: برخی از شعائر اسلامی و شیعی از جمله حرکت دسته‌های عزاداری از جمله زیارت اربعین دقیقا کارکرد سیاسی و حتی نقش شعار و میتینگ سیاسی را دارد و از همین روست که در تهذیب الاحکام روایت شده است: «نشانه‌های مؤمن پنج چیز است؛۵۱ رکعت نماز(واجب و مستحبی)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، سر به خاک گذاشتن (سجده بر خاک)در نماز و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم.»

بیگدلی افزود: این همه اهمیتی که شیعه به زیارت اربعین می‌دهد به‌طوری که بزرگان علما و مراجع عظام تقلید از شیخ انصاری بگیرید تا امام خمینی و شهید صدر ، در طول تاریخ با پای پیاده از نجف به زیارت کربلا می‌رفتند و امروز نیز می‌روند به‌خاطر بعد سیاسی این حرکت عظیم است که در این سیل عظیم جمعیت، شیعه و دیگر عاشقان امام حسین(ع) از سراسر جهان بیایند و اعلام کنند که در مبارزه با ظلم و فساد و استعمار و استثمار و استبداد با هم هستند و این عین سیاست است.

بیگدلی گفت: اگر ما سیاست را به معنای تدبیر امور جامعه بگیریم که حقیقت معنای سیاست هم همین است عزاداری و زیارت اربعین امری سیاسی هستند و توصیه به سیاسی نکردن آن‌ها از کار انداختن آن‌هاست، اما اگر منظور از سیاست، دروغ و تزویر و استفاده شخصی و جناحی از عزاداری و زیارت اربعین باشد، اساسا عزاداری خود نوعی اعتراض به دروغ و تزویر و استفاده شخصی و جناحی از امور مقدس است و باید از چنین کارهایی شدیدا اجتناب کرد و زیارت اربعین و عزاداری را براساس فلسفه حقیقی آن که اصلاح امور مسلمین است به‌جا آورد.

سمیه طهماسبی، عضو هیأت موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی نیز در این جلسه در سخنانی اربعین را تجلیگاه موثر بودن یک بانوی نمونه در صحنه فرهنگ بشریت توصیف کرد و گفت: روز به روز، تاثیر این حرکت بیشتر از پیش درک می شود.

وی افزود: آنچه امروز به عنوان امربه معروف و نهی از منکر به عنوان معنای گسترده آن در اسلام، مطرح است، از ابتدای اسلام با حضور زنان و مردان در کنار هم و دوشادوش هم محقق شده است و اگر بخواهیم جامعه متعادل، نمونه و توسعه یافته داشته باشیم، باید آن فرهنگ را احیا کنیم.

طهماسبی گفت: با این‌که زنان در نتیجه تلاش های خودشان در تحصیلات و به دست آوردن مهارت های مدنی و اجتماعی  پیشرفت های زیادی داشتند، ولی به دلیل وجود دیدگاه‌ها و انگاره های سنتی که بر جامعه حاکم است، می بینیم که در خیلی از مسائل مطالبات واقعی زنان، نادیده گرفته می شود و در مواردی مطالبات تنزل داده شده و به ابتذال کشیده می شود.