دوره پرورش کروکودیل حدود ۴ سال است. بیشتر محصولات مختلف تولید شده، به بازار کشورهای دیگر صادر می‌شوند.

پرورش کروکودیل چقدر سرمایه نیاز دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کسب و کار پرورش کروکودیل در بسیاری از کشورها پررونق است. اکنون به همت یک پدر و پسر همدانی، اولین مجتمع پرورش کروکودیل کشور چند ماهی است که فعالیت خود را آغاز کرده است. هزینه راه‌اندازی این نوع مزارع پرورشی، چقدر است؟ محصول تولیدی به کدام کشورها صادر می‌شود؟ و ... برای یافتن پاسخ سوالات خود با معاون مدیرعامل این مجتمع به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

محمد جلیلی، مدیرعامل «مزرعه کروکودیل دکتر جلیلی» در بیان تفاوت مجتمع‌هایی که در حال حاضر در کشور فعالیت می‌کنند اظهار داشت: سازمان محیط‌زیست در راستای جلوگیری از انقراض گونه پوزه کوتاه، اقدام به نگهداری این نوع تمساح در جنوب کشور می‌کند. کروکودیل را در جزیره کیش هم می‌بینید ولی حالت پارک حیات وحش را دارد. مجتمع‌هایی که در قم، سیرجان و تهران راه‌اندازی شده‌اند هم حالت باغ‌وحش دارند. فقط در این مرکز است که کروکودیل برای استفاده از پوست و گوشت و محصولات دیگر آن نگهداری می‌شود.

شش میلیادر هزینه

جلیلی در ادامه افزود: کروکودیلی که در این مجتمع نگه‌داری می‌شود از نوع کروکودیل آب‌شور است. در این مجتمع ۲۰ سر کروکودیل کوچک و ۳ سر کروکودیل بزرگ پرورش داده می‌شود. اندازه آنها بین ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر و ۸۵ سانتی‌متر است. این حیوان از پشت سر گردن ذبح می‌شود چون نباید آسیبی به پوست برسد.

مدیرعامل مزرعه دکتر جلیلی در ادامه افزود: چهار نفر در این مرکز کار می‌کنند. این فعالیت تولیدی برای کسی مناسب است که بتواند ۴ سال از کروکودیل نگهداری کند چون دوره پرورش این حیوان ۴ ساله است. اگر مالک نخواهد بازدید داشته باشد حداقل باید ۴ سال صبر کند تا به سودآوری برسد. تا الان شش و نیم میلیارد هزینه کرده‌ایم. خوشبختانه استقبال مردم از این مجتمع خوب است.

مقاصد صادراتی

وی در ادامه اظهار داشت: عمده محصول، صادر می‌شود. بخش کمی از آن هم، روانه بازار داخل می‌شود. تایلند، استرالیا، مالزی، فرانسه، کشورهای آمریکای شمالی، جنوبی و چین از جمله مهمترین کشورهای مقصد ما هستند. این مجتمع حدود ۸ ماه است که راه‌اندازی شده است پس نمی‌توان گفت پرورش هر کروکودیل به‌طور میانگین چقدر هزینه دارد. به هر حال هزینه بسیار کمتر از سود خواهد بود چون کروکودیل صادر می‌شود و قاعدتا درآمد از نوع دلاری است. این فقط یکی از فازهای مجموعه است و در آینده چند فاز دیگر هم افتتاح می‌شود. تلکابین زیپلاین، سرسره آبی و هتل رستوران و تالار از جمله مواردی هستند که در آینده به مجموعه اضافه می‌‌شوند.

قیمت چرم و گوشت

جلیلی اظهار داشت: هر کروکودیل روزانه دو مرغ می‌خورد، یعنی هر کدام روزی ۴ کیلو غذا مصرف می‌کنند. قیمت هر نوزاد کروکویل از ۸ میلیون شروع می‌شود. هر پوست هم حدود ۱۵۰۰ دلار قیمت دارد. قیمت هر کیلو گوشت هم حدود ۴۰ دلار است. از دندان و دست و پا ها و ده سانت انتهای دم به عنوان دست‌بند، دسته‌کلید، گردنبند، گوشواره و وسایل زینتی استفاده می‌شود. از خون کروکودیل برای درمان بیماری اچ‌آی‌وی استفاده می‌شود. پودر استخوان در درمان سرطان پوست کاربرد دارد.

جلیلی در ادامه افزود: پرورش کروکودیل به هر حال کار خطرناکی است اما خوشبختانه احتیاط می‌کنیم و سانحه نداشته‌ایم. نیروها از تجهیزات و ابزارهای مخصوص استفاده می‌کنند.