دانشمندان چینی در جدید‌ترین تحقیقات خود ادعا کردند که حیوانی به نام مورچه خوار پولک دار می‌تواند عاملی برای شیوع ویروس کرونا از خفاش‌ ها به انسان باشد.

گمانه زنی جدید درباره عامل شیوع کرونا؛ مورچه خوار پولک دار!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
ویروس کرونا که گفته می‌شود از شهر «ووهان» چین شیوع پیدا کرده و تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر کشته در داخل چین و سراسر جهان بر جای گذاشته است به ایپدمی تبدیل شده که  روز به روز  شمار افراد مبتلا به آن افزایش می‌یابد.

محققان مدعی شدند که در جنوب چین پستانداری به نام «مورچه خوار پولک دار» را به عنوان یک عامل بالقوه برای انتقال ویروس کرونا شناسایی کردند.

این در حالی است که اساتید دانشگاه‌های انگلیس هشدار دادند که شناسایی عامل انتقال  ویروس کرونا  از خفاش به انسان تنها یک تحقیق مقدماتی است و یافته‌های بدست آمده برای اعلام نتیجه گیری بسیار قطعی نیست.

ویروس کرونا در اواخر سال گذشته میلادی از یک بازار فروش حیوانات زنده در شهر ووهان در مرکز چین شیوع پیدا کرد و گمان می‌رود که منبع اصلی آن از خفاش باشد، با این حال محققان می‌گویند باید یک عامل واسطه در انتقال این ویروس وجود داشته باشد.
 
به گزارش خبرگزاری چین، پس از آزمایش بیش از هزار نمونه از حیوانات وحشی، دانشمندان دانشگاه در جنوب چین دریافتند که توالی ژنوم‌های یافت شده در «مورچه خوار پولک دار»، ۹۹ درصد با توالی ژنوم‌های موجود در افراد مبتلا به ویروس کرونا یکسان هستند.
 
«جیمز وود»، رئیس گروه دامپزشکی دانشگاه کمبریج می‌گوید، «مدارکی دال بر  وجود مورچه خوار پولک دار به عنوان عامل واسطه برای شیوع این ویروس از خفاش به انسان منتشر نشده است؛ این شواهد علمی نیستند، تحقیقات در مورد مخازن حیوانات بسیار مهم است، اما نتایج برای بررسی بین المللی باید  منتشر شود تا امکان بررسی صحیح فراهم شود.»
 
به گفته یکی از اساتید دانشگاه لیدز انگلیس، اگرچه گمان می‌رود که ویروس کرونا نخستین بار از یک خفاش در بازار ووهان چین به انسان انتقال پیدا کرده باشد، اما گزارش‌های حاکی از آن است که در آن بازار هیچ خفاشی برای فروش وجود نداشته است.

به گزارش دیلی میلی،  بر اساس اعلام اتحادیه بین المللی حفاظت از محیط زیست، مورچه خوار پولک دار در فهرست حیواناتی قرار دارند که بیشترین موارد قاچاق را در بر می‌گیرند و بیش از یک میلیون مورچه خوار پولک دار از جنگل‌های آسیا و آفریقا ربوده شده اند.
این نوع از حیوانات نادر در بازار‌های چین و ویتنام برای استفاده در درمان طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درحالی است که گفته می‌شود هیچ فایده درمانی ندارند. گوشت مورچه خوار پولک دار در بازار‌های سیاه به فروش می‌رسند.

دولت چین در پی شیوع ویروس کرونا در ماه ژانویه ممنوعیت موقت تجارت حیوانات وحشی را تا تحت کنترل درآمدن این ویروس اعلام کرد.
 
حامیان محیط زیست مدت هاست که چین را به سوء استفاده از حیوانات در حال انقراض برای استفاده به عنوان غذا یا استفاده در دارو‌های سنتی متهم می کنند.