جدید بودن ویروس کرونا سبب شده تا پیش بینی ها در مورد آن تنها با استناد به حدس و گمان و در بهترین حالت براساس تجربیات گذشته انجام شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بحران شیوع «کرونا» در سراسر جهان اکنون بیش از هر سوال دیگری این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که شعله‌ های این بیماری چه زمانی خاموش می‌شود.

تاکنون گمانه زنی‌ها و پیش بینی‌ های متعددی در مورد طول دوره باقی ماندن کرونا در سراسر جهان مطرح شده است.

در حالی که «چین» و «کره جنوبی» یک ماه و نیم پس از درگیری با بحران کرونا از پایان آن خبر می‌دهند، برخی از کشور‌های اروپایی مانند انگلیس تداوم این بحران را در کشورهایشان تا ۱۲ ماه آینده انتظار دارند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، نیز اعلام کرده این کشور تا ماه جولای یا آگوست ۲۰۲۰ (اوایل شهریور ۱۳۹۸) با چالش کرونا مواجه خواهد بود. البته این پیش بینی با واکنش متخصصان امر مواجه شده که بازه مورد نظر را بسیار طولانی از بازه زمانی دو ماهه‌ ای می‌دانند که خود با نگاهی خوش بینانه انتظار دارند.

همه این پیش بینی‌ها و تخمین‌ها نشان می‌دهند که نادانسته‌ها در مورد این ویروس به مراتب بیش از دانسته‌ها درباره آن است و به زعم پزشکان و دانشمندان اساسا سوال در مورد دوره ادامه بحران کرونا اساسا سوالی اشتباه است. این ویروس کاملا جدید بوده و بنابراین غیرقابل پیش بینی. حتی پیش بینی‌ها در مورد پایان یافتن آن با آغاز فصل گرما نیز تنها یک حدس است.

با توجه به این که بیماری کرونا از سوی سازمان بهداشت جهانی بیماری همه گیر نامیده شده، نگاهی به سیر بیماری‌های همه گیر در گذشته ضروری به نظر می‌رسد.
 
واقعیت این است که بیماری‌های همه گیر گذشته حدود ۱۲ تا ۳۶ ماه دوام داشتند.

«زیکا»، بیماری همه گیر ناشی از نیش پشه در سال ۲۰۱۶ در آمریکا جنوبی و جنوب شرق آسیا، در سه سال گذشته همچنان مواردی از ابتلا را نشان داده است.

«آنفلوآنزای خوکی»، در سال ۲۰۰۹ که سبب مرگ ۱۰ هزار نفر شد به بخشی از چرخه آنفلوآنزا مبدل شده است.

«آنفلوآنزای اسپانیا» در سال ۱۹۱۸ که کُشنده‌ترین بیماری همه گیر جهان لقب گرفت و ۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ فرستاد (براساس درصد معادل ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت امروز جهان) در سه موج رخ داد.

گمانه زنی‌ها در مورد این بیماری با فرا رسیدن فصل گرما نیز با این واقعیت بی اثر می‌شود که بدانیم این یک بیماری همه گیر است؛ با توجه به تفاوت فصول در دو نیمکره شمالی و جنوبی، تاثیر فرا رسیدن فصل گرما بر نابودی این ویروس اندک است.

براساس اعلام مراکز درمانی و پزشکی تولید واکسن این بیماری دستکم یک سال تا ۱۸ ماه طول می‌کشد؛ بنابراین نزدیک‌ترین زمان در دسترس قرار گرفتن این واکسن در صورت مفید بودن پرژه‌های کشفی که آغاز شده اند، سال ۲۰۲۱ خواهد بود.

با این وجود چین به عنوان نخستین کشوری که این بیماری را گزارش داده یک ماه و نیم پس از آغاز قرنطینه پایان شیوع کرونا اعلام کرد. از این رو شاید رعایت فاصله اجتماعی بتواند برای مقابله با این بحران مفید باشد.