در گذشته از دست دادن دندان ها آسیب بسیار زیادی به ظاهر و زیبایی و کارکرد دهان و دندان های فرد باقی می گذاشت. برای رفع این مشکل تنها استفاده از دندان های مصنوعی وجود داشت که مشکلات مخصوص به خودش را به همراه داشت. با پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه دندان پزشکی ایمپلنت های دندان معرفی شدند که راه کاری جدید برای جایگزینی دندان های از دست رفته یا پوسیده به حساب می آمدند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حال در ادامه با هم به بررسی جنبه های مختلف ایمپلنت های دندان می پردازیم.

جنس و اجزای ایمپلنت دندان

در مورد جنس ایمپلنت های دندان از موارد متعددی می توان نام برد. اما مهمترین آن ها تیتانیوم است. تیتانیوم به دلیل کارایی بسیار بالا از جمله همگام سازی بسیار خوب با بدن انسان ها و مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی پرکاربردترین مورد در ساخت و تولید ایمپلنت دندان است. به تازگی ایمپلنت های زیرکونیوم نیز راه خود را به داخل بازار های ایمپلنت باز کرده اند اما به دلیل سابقه بسیار پایین هنوز جواب خود را به طور کامل پس نداده اند.

ایمپلنت های دندان ممکن است از اجزای متفاوتی تشکیل شوند. تعداد این اجزا بستگی به نوع و برند سازنده و مواردی از این قبیل دارد. اما به طور معمول ایمپلنت ها از سه جزء اصلی تشکیل می شوند :

1- پایه یا فیکسچر 2- رابط یا اباتمنت 3- تاج یا روکش دندان

پایه یا فیکسچر همان قسمت پایینی ایمپلنت دندان است و همانطور که از نامش پیداست به عنوان پایه و ریشه دندان جدید عمل خواهد کرد. پس باید در داخل استخوان فک محکم شود.

اباتمنت یا رابط قسمت میانی است که باز هم همانطور که از نامش پیداست رابط بین پایه و قسمت بالایی که همان دندان مصنوعی است خواهد بود و روکش دندان را بر روی خود سوار می کند.

در نهایت به سراغ روکش یا تاج دندان می رویم که همان قسمت فوقانی یا دندان مصنوعی است. روکش های دندان متناسب با دندان های طبیعی افراد تولید می شوند و همین یکی از مزیت های فوق العاده ایمپلنت های دندان است.

مراحل انجام ایمپلنت دندان

001

برای انجام ایمپلنت دندان در مرحله اول باید به یک مرکز ایمپلنت مجرب و مناسب رجوع کنید تا شرایط دهان و دندان هایتان توسط یک متخصص مورد بازدید قرار گیرد. پس از بررسی ها لازم و مشاهده عکس ها و رادیولوژی های دهان و دندان توسط متخصص مربوطه می توانید با صلاح او قراری برای انجام ایمپلنت و شاید نوع و سایر موارد مربوط به آن هماهنگ کنید.

پس از تنظیم تاریخ مورد نظر و مراجعه مجدد این بار عمل انجام می شود.

در ابتدا با بی حسی موضعی ناحیه تحت عمل را آماده می کنیم. سپس در صورت وجود دندان پوسیده در آن نقطه آن را خارج کرده و سپس با ایجاد برشی بر روی لثه دسترسی به استخوان فک را هموار می کنیم. پس از این دسترسی نیاز داریم حفره ای کوچک به اندازه پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر بر روی استخوان ایجاد کنیم تا بتوانیم آن را در حد مطلوب در استخوان محکم کنیم. این کار با مته مخصوص انجام می شود. پس از ایجاد حفره مورد نظر و پیچ کردن و محکم کردن فیکسچر نیاز است که به استخوان اجازه دهیم تا با پایه ایمپلنت ارتباط برقرار کند و آن را در بر بگیرد. به این منظور بنا به تشخیص پزشک چند ماهی استراحت به فک داده می شود. در طول این مدت هم استخوان فک رشد لازم را می کند و پایه را همانند یک ریشه دندان طبیعی در بر می گیرد و هم تاج یا روکش دندان شخص بر مبنای رنگ و اندازه و حالت سایر دندان هایش در لابراتور تهیه می شود.

پس از مراجعه مجدد ادامه روند عمل ایمپلنت صورت می پذیرد. در ابتدا متخصص یا جراح از سفت شدن تا حد مطلوب پایه کاشته شده اطمینان حاصل می کند. سپس با زدن برشی بر روی لثه دسترسی را دوباره به استخوان فک و ایمپلنت هموار می کند. حال نوبت به قراردهی اباتمنت بر روی پایه است. اباتمنت و پایه همانند پیچ و مهره در هم سفت می شوند و پس از بخیه لثه سر گرد اباتمنت از لثه بیرون می ماند و موقعیت قرار تاج بر روی آن فراهم می شود. در مرحله نهایی تاج دندان بر روی اباتمنت سوار می شود و کار تمام است. حال زمان گوش دادن به توصیه های پزشک مربوطه در مورد نحوه نگهداری از ایمپلنت دندان فرا می رسد.

برای دیدن فیلم ایمپلنت دندان و فیلم مراحل ایمپلنت دندان واقعی به لینک زیر مراجعه کنید.

فیلم واقعی ایمپلنت

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

ایمپلنت های دندان مزایای فراوانی دارند. برخی از مهم ترین این مزایا در لیست زیر اعلام می شوند :

1- ظاهر زیبا: از آنجایی که روکش های ایمپلنت متناسب با دندان های طبیعی افراد در لابراتور ها تهیه می شوند و پس از قرار گیری کاملاً طبیعی در داخل دهان جلوه می کنند ، ظاهر فرد را بسیار زیبا کرده و لبخند از دست رفته را به وی باز می گرداند.

2- طول عمر بالا : طول عمر ایمپلنت های دندان مخصوصاً ایمپلنت های تیتانیوم زبانزد همه افراد است. ایمپلنت های تیتانیوم در صورت نگهداری خوب توسط فرد استفاده کننده می تواند یک طول عمر برای شخص کارایی داشته باشد.

3- بهبود وضعیت کارکردی : وضعیت جویدن غذا و تکلم فردی که دندان از دست رفته است را بسیار بهبود می بخشد.

4- بالا رفتن اعتماد به نفس : با وجود ظاهر زیبایی که فرد می بخشد ، تعداد لبخند های فرد در طول روز بیشتر می شود و فرد با اعتماد به نفس بالاتری صحبت می کند.

مراقبت های پس از ایمپلنت دندان

002

مراقبت های پس از ایمپلنت دندان توسط خود جراح یا متخصص به فرد اعلام خواهد شد که در صورتی که بخواهد طول عمر ایمپلنت و حتی سایر دندان هایش را بالاتر ببرد رعایت این موارد واجب خواهد بود :

1- مسواک زدن روزانه

2- نخ دندان کشیدن روزانه

3- استفاده از دهان شویه های مخصوص

4- مراجعه جهت انجام پاکسازی های تخصصی دندان ها

قیمت ایمپلنت دندان

برای اطلاع از آخرین قیمت ایمپلنت های دندان می توانید به سایت مراجعه نمایید.

قیمت ایمپلنت دندان