آگاهی:بازار تابع شرایط و سیاست گذاری های جدید دولت است. همانند قیمت‌گذاری دستوری. اینکه اثر رشد نقدینگی را بطور ملموس نمی بینیم و در خلاف هم حرکت می کنند. بیشتر به علت دستورات جدید دولت است.

دستورات جدید دولت چه بلایی بر سر بورس آورد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
 
در هفته‌های اخیر نرخ طلا و ارز در بازار کاهش داشته و برخی این پرسش را مطرح کرده‌اند که این کاهش تا چه حد به واقعیت‌های اقتصاد ایران مانند رشد نقدینگی و تورم و تا چه حد به واکنش احساسی و واکنش به مذاکرات برجام و لغو تحریم‌ها وابسته است.

در اقتصاد ایران از نظر بنیادی اتفاقی رخ نداده و رشد نقدینگی ۳۸ درصد و نرخ تورم نزدیک به ۵۰ درصد بوده است، این متغیرها موجب کاهش سرمایه‌گذاری، پایین بودن رشد اقتصادی و بالا رفتن قیمت‌ها می‌شود و لذا کاهش قیمت‌های اخیر واکنش به مذاکرات برجام و احتمال لغو تحریم‌هاست.

رشد نقدینگی با بورس چه می کند

برای افزایش ارزش پول ملی نه تنها اتفاقی رخ نداده بلکه رشد نقدینگی و تورم عملاً افزایش قیمت‌ها را موجب خواهد شد و افزایش قیمت‌ها، هزینه‌ها، خلق پول، استقراض و تزریق نقدینگی موجب رشد قیمت‌ها خواهد شد و لذا نباید این کاهش قیمت‌ها را پایدار ارزیابی کنیم. به همین با یک کارشناس بازار سرمایه گفتگو کردیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

 

آگاهی

نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با گسترش نیوز در مورد تاثیر افزایش نقدینگی و خلق پول بر بازار سهام اظهار کرد: در حالت کلی طبیعتا دارایی ها در بازارهای تورمی که در اقتصاد ما ناشی از خلق پول و نقدینگی است، رشد می کند. همچنین سناریوی بلند مدتی را ما در بازار سرمایه نیز داریم. در مقطع فعلی چون بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ بیش از حد رشد کرده بود و حبابی شده بود هنوز تردیدهایی وجود دارد زیرا روند بازار این روزها مثبت نیست.

وی افزود: نکته دوم این است که بازار تابع شرایط و سیاست گذاری های جدید دولت است. همانند قیمت‌گذاری دستوری. اینکه اثر رشد نقدینگی را بطور ملموس نمی بینیم و در خلاف هم حرکت می کنند. بیشتر به علت دستورات جدید دولت است.

این کارشناس بازار سهام  در مورد اثر استفاده از فناوری های نوین و پول دیجیتال در بازار سرمایه اظهار کرد: اکنون متاسفانه ما در بازارسرمایه این ضعف را داریم که نسبت به تکنولوژی هم گارد داریم  و هم کند عمل کنیم. بسیاری از ابزارهایی که در بازار سرمایه تعریف شده اند توسعه پیدا نکرده اند.

آگاهی ادامه داد: اگر اکنون از سهامدار خرد سوال کنیم، بازار سرمایه را فقط در خرید سهام می بینند. یعنی ابزارهای دیگر را همانند بازار مشتقه، آتی و... آشنایی ندارد. یکسری ابزارهای نوین وجود دارد همانند ارزهای دیجیتال که صندوق های مبتنی بر آنها در حال شکل گیری است. بجای آنکه ما اجازه دهیم که صرافی های خارجی منفعت این موضوع را ببرند. این پول را در بازار سرمایه خودمان استفاده کنیم. متاسفانه ما آنقدر کُند و ضعیف عمل کرده ایم که هیچ موضع مشخصی برابر این پارامتر نگرفته ایم. ناگفته نماند که این موضوع اثرش را بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

بلایی که کسری بودجه با بورس کرد

وی ادامه داد:  دولت ها خودشان متعهد به شرایط بورس نمی دانند. اما بستری که در اقتصاد ایجاد می شود. صدماتی را وارد می کند که بازار سهام هم از آن مستثنی نیست، بطور مثال در دولت جدید درگیر بحث قیمت گذاری دستوری هستیم. عموم افرادی که در دولت جدید مشغول هستند اکثرا در گذشته مخالف قیمت گذاری دستوری بودند اما امروز که خودشان در دولت قرار گرفته اند باز رویه دولت قبلی را می روند که این کار فاجعه است.

آگاهی در پایان اظهار کرد: ضمن اینکه اکنون بحث کسری بودجه برای دولت در الویت است. پس در نتیجه اگر بخواهند بورس را سبز نگهدارند یا رضایت سهامدار را کسب کنند، خیلی اهمیت ندارد. اکنون ما به عنوان یک مطالبه مردمی نباید به دنبال حمایت یا دخالت دولت باشیم. از طرف دیگر باید با تصیمات یک شبه و بخش نامه ای نظم عرضه و تقاضا در بازار بهم نزنیم.