دلخوش: نظر مجلس، ثبت سند نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی است و السلام!
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سید کاظم دلخوش اباتری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به اینکه معاون قوانین مجلس شورای اسلامی استفساریه و نظر حقوقی اداره کل قوانین و مقررات مجلس در مورد ماده ۲۹ قانون رسیدگی به جرائم رانندگی را نظر نهایی آن معاونت ندانسته گفت: نظر این اداره کل نظر مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: اصلا ماده ۲۹ نیاز به استفساریه نداشت و کاملا شفاف و روشن بود. همین را اداره کل تنقیح قوانین و مقررات مجلس هم شفاف بیان کرد که تمامی مالکان خودرو طبق این قانون موظفند که سند نقل و انتقال خودرو را در دفاتر اسناد رسمی ثبت کنند.

اظهارات کاظم دلخوش در حالی است که در هفته جاری نظر نهایی اداره کل تنقیح قوانین و مقررات مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه در دعوای حقوقی پلیس با دفاتر اسناد رسمی حق با دفترخانه هاست منتشر شد. در این نظریه به صراحت اعلام شده است:  قید (مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ) مذکور در متن ماده واحده در منطوق ماده ۲۹ وجود ندارد بلکه مفهوم این ماده است و مفهوم مخالف قیدهای موجود در عبارت ( مکلفند قبل از نقل و انتقال ابتدا به دفاتر راهنمایی و رانندگی مراجعه نمایند) این است که (بعداز مراجعه به راهنمایی و رانندگی مکلفند برای نقل و انتقال به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند) بنابراین رجوع به دفاتر تکلیف است و الزام دارد و هیچگونه ابهامی وجود ندارد و بر اساس نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ تاریخ ۱۳۷۶/۳/۱۰ شورای محترم نگهبان از اصل۷۳ قانون اساسی هر گونه تضییق و توسعه قانون در مواردی که رفع ابهام قانون نیست تفسیر تلقی نمی شود. لذا ارائه استفساریه مذکور مغایر با اصل ۷۳ قانون اساسی است.