سایه روند نزولی بازار سرمایه بر ارزش واقعی سهام عدالت سنگینی می‌کند، به طوریکه طبق آخرین ارقام، ارزش این سهام به طور چشمگیری سقوط کرده است.

سود سهام عدالت امروز / افت ارزش سهام عدالت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری پیشنهاد ویژه: سود سهام عدالت، به عنوان یکی از دارایی‌های میلیون‌ها ایرانی، این روزها توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این مسئله باعث شده هر روز افرادی که سهام عدالت دارند، پیگیر وضعیت سود سهام عدالت باشند. هدف از سود سهام عدالت، گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران است. سود سهام عدالت جهت بهبود رفاه و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه و فقرا، مورد توجه قرار گرفته است. اخبار مربوط به سود سهام عدالت را در سایت پیشنهاد ویژه بخوانید.

سقوط آزاد ارزش سهام عدالت

سایه روند نزولی بازار سرمایه بر ارزش واقعی سهام عدالت سنگینی می‌کند، به طوریکه طبق آخرین ارقام، ارزش این سهام به کمتر از ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

 

پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزییات دارایی خود را مشاهده کنند.

البته این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال گذشته ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال جاری تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود.

سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

 

در این راستا، در یازدهم مهرماه ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت.

این در حالی است که طی هفته‌های قبل روند حرکت شاخص‌های بازار سرمایه نزولی بوده و باعث شده است ارزش واقعی سهام عدالت به زیر ۱۰ میلیون تومان برسد.

بر این اساس و با توجه به آخرین قیمت‌ها ارزش واقعی سهام عدالت حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد که ۶۰ درصد آن یعنی حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آن قابل فروش است. 

 

البته توجه به این نکته ضروری است که در این روزهای بازار،  سهام موجود در سبد سهام عدالت، با وجود ارزشمند بودن،  خریدار ندارند و عملا فروش این سهام نیز ممکن نیست.

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ بود که فرایند آزادسازی سهام عدالت انجام شد تا این سهام به دست صاحبان اصلی برسد. بر این اساس سهامداران میتوانستند یکی از دو راه مستقیم یا غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کنند که در نهایت ۱۹ میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند و ۳۰ میلیون نفر نیز روش غیرمستقیم را انتخاب کردند تا سهامدار شرکت های استانی سهام عدالت شوند.

این دو گروه سرنوشت متفاوتی داشتند. به مستقیم ها از همان ابتدا اجازه فروش سهام داده شد. بر این اساس در ابتدا میتوانستند ۳۰ درصد و اندکی پس از آن ۳۰ درصد دیگر (جمعا ۶۰ درصد) از سهام خود را از طریق بانک ها یا کارگزاری ها به فروش برسانند. قرار بود ۴۰ درصد باقی مانده نیز در بهمن ماه همان سال آزاد شود اما این اتفاق به دلیل سقوط بازار هرگزتحقق نیافت. البته بسیاری از افرادی که ۳۰ یا ۶۰ درصد سهام خود را برای فروش گذاشته بودند نیز موفق به فروش سهام خود نشدند چراکه سهام ارزشمند آن ها مشتری نداشت!

سرنوشت غیرمستقیم ها نیز از این قرار بود که سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت شدند. بر این اساس قرار شد با برگزاری مجامع هیات رئیسه این شرکت ها انتخاب شوند اما این پروژه به اجرا نرسید. این درحالی بود که قرار بود از امسال پرداخت سود سهام عدالت به وضعیت مستقیم بودن یا غیرمستقیم بودن مشمولان بستگی داشته باشد اما به نظر نمیرسد این موضوع نیز اجرا شود.  

 

بر این اساس مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین اظهار نظر خود درمورد سهام عدالت از طراحی یک بسته جدید خبر داده است. وی در این مورد اعلام کرده است که  درمورد سهام عدالت باید به مرور تصمیم‌گیری شود.

وی بر این نکته تاکید کرده است که  با توجه به ارزندگی این سهام و وضعیت کنونی بازار، مشمولان برای فروش عجله نداشته باشند و به سهام عدالت به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه کنند. فروش سهام عدالت، مخصوصا در این نوسانات به ضرر مردم است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین از این موضوع خبر داد که بحث بازارگردانی سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی و نحوه فروش سهام عدالت چه در روش مستقیم چه در روش غیرمستقیم درحال برنامه ریزی است. به طور کلی  قرار شده است، بسته سیاست‌گذاری سهام عدالت طراحی و در شورای عالی بورس مطرح شود.