چه عواملی بر روی قیمت بلبرینگ تاثیرگذار هستند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

قیمت بلبرینگ یکی از اصلی ترین مواردی است که در زمان خرید این محصول مورد توجه قرار می گیرد. نکته مهم اینجا است که در این زمینه، ارزان بودن به عنوان یک ویژگی خوب مورد توجه قرار نمی گیرد. زیرا معمولا محصولات ارزان قیمت، کیفیت مناسبی ندارند. اما گران بودن هم تضمین کننده کیفیت بلبرینگ نیست. به همین دلیل لازم است که بدانید چه عواملی بر روی قیمت انواع بلبرینگ تاثیرگذار هستند. به این ترتیب در زمان خرید این قطعات راحت تر می توانید تصمیم بگیرید که بهترین قیمت برای شما کدام است و در نتیجه محصول باکیفیت را از بی کیفیت تشخیص دهید.

ویژگی های فیزیکی تعیین کننده قیمت بلبرینگ

ویژگی های فیزیکی انواع بلبرینگ، به طور مستقیم بر روی قیمت این محصول تاثیرگذار هستند. بنابراین اگر قرار است برای بررسی قیمت بلبرینگ به فروشگاه های اینترنتی یا حضوری سر بزنید؛ باید اطلاعات خوبی را درباره این مشخصات داشته باشید. به این ترتیب می توانید محصولی را انتخاب کنید که برای رفع نیاز شما گزینه مناسبی است. از مهم ترین ویژگی های فیزیکی بلبرینگ که بر روی قیمت آن تاثیرگذار است؛ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شعاع یا سایز

یکی از مهم ترین ویژگی های فیزیکی بلبرینگ که بر روی قیمت نهایی آن تاثیرگذار است؛ شعاع رینگ داخلی یا خارجی آن است. به طور کلی استانداردهای مختلفی برای تعیین شعاع داخلی و خارجی بلبرینگ ها بر اساس طول شفت وجود دارد. ساخت بلبرینگ هایی با شعاع خیلی کوچک، نیاز به دقت بیشتری در مقایسه با شعاع های بزرگ دارد. به همین دلیل معمولا بلبرینگ هایی با شعاع کوچک تر، قیمت بیشتری دارند. البته برخی از انواع بلبرینگ با شعاع های خیلی بزرگ که نیاز به قطعات خاصی برای ساخت و حمل و نقل دارند؛ با قیمت بالایی عرضه شده و تنها به صورت سفارشی تولید می شوند.

جنس آلیاژ به کار رفته برای ساخت بلبرینگ

امروزه از آلیاژهای مختلفی برای ساخت انواع بلبرینگ استفاده می شود که هر یک از آن ها ویژگی های متفاوتی دارند. همین موضوع باعث شده که قدرت تحمل بار هر یک از بلبرینگ ها با دیگری متفاوت باشد. به طور کلی 4 نوع ماده برای ساخت انواع بلبرینگ استفاده می شود که از قرار زیر هستند:

  • فولاد سخت شونده سطحی به روش القایی که بیشتر برای ساخت اجزای داخلی استفاده می شود. بلبرینگ هایی که با استفاده از این ماده ساخته می شوند؛ در برابر خستگی سازه ای و تماس غلتشی مقاوم هستند.
  • فولاد سخت شونده عمقی که ترکیبی از فولاد کربن و کروم است و به عنوان رایج ترین آلیاژ برای ساخت انواع بلبرینگ شناخته می شود.
  • فولاد ضد زنگ پر کرم 14 و 17 که بر اساس استاندارد ISO 683 17:1999 ساخته می شود و قیمت نسبتا مناسبی در مقایسه با سایر آلیاژها دارد.
  • سرامیک یا سیلیکون نیترید که دارای سختی بسیار بالایی است و به همین دلیل اصطکاک کمی را تولید می کند. این محصولات برای کاربردهای خاصی استفاده می شوند و معمولا قیمت زیادی دارند.

در برخی از موارد هم مانند بلبرینگ هیبریدی سرامیکی، از ترکیب فولاد و سرامیک برای ساخت بلبرینگ استفاده می شود. از میان مواد نام برده شده، بلبرینگ های ساخته شده با فولاد ضد زنگ کمترین قیمت را دارند؛ اما معمولا نیاز به یک لایه پوشش ضد خوردگی خواهند داشت که می تواند تا حدی هزینه های شما را افزایش دهد. به علاوه بلبرینگ های سرامیکی به دلیل کاربردهای خاصی که دارند؛ معمولا گران قیمت تر از سایر انواع بلبرینگ هستند. همچنین قیمت آلیاژ فولاد سخت شونده عمقی، از روش های القایی کمتر است؛ به همین دلیل استفاده از آن برای ساخت بلبرینگ ها رواج بیشتری دارد.

وجود یا عدم وجود شیلد محافظ

بلبرینگ ها به دلیل شرایط کاری سختی که دارند؛ معمولا در معرض مقدار زیادی گرد و غبار هستند. به همین دلیل در برخی از موارد، برای افزایش طول عمر بلبرینگ و مقاومت آن در برابر گرد و غبار، از یک شیلد محافظ استفاده می شود. واضح است که بلبرینگ هایی با شیلد محافظ، قیمت بیشتری نسبت به قطعات بدون این شیلد دارند.

بررسی تفاوت قیمتی میان انواع بلبرینگ

2

یکی از مهم ترین عواملی که باعث متفاوت بودن قیمت انواع بلبرینگ می شود؛ تفاوت در ویژگی های فیزیکی و عملکردی انواع بلبرینگ است. به عبارت بهتر مشخصات فنی هر یک از این قطعات به طور مستقیم بر روی قیمت نهایی آن ها تاثیرگذار هستند. به همین دلیل در این بخش می خواهیم انواع مختلف بلبرینگ را به شما معرفی کرده و تفاوت های موجود در میان آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

قیمت بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ شیار عمیق یکی از بهترین قطعات برای مهار کردن بارهای شعاعی و محوری است. این محصول در زمانی استفاده می شود که دستگاه با سرعت بالایی کار می کند و یا اینکه مقدار زیادی بار به بلبرینگ وارد می شود. این نوع از بلبرینگ ها قادر هستند در دماهای مختلفی کار کنند؛ به این معنا که هم در دمای اتاق و هم در دماهای خیلی بالا تا 120 درجه سانتی گراد می توان از آن ها استفاده کرد. مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت بلبرینگ شیار عمیق، تک ردیفه یا دو ردیفه بودن آن است. بلبرینگ های شیار عمیق دو ردیفه به دلیل اینکه قادر هستند بار و فشار بیشتری را تحمل کنند؛ کیفیت ساخت بیشتر و در نتیجه قیمت بالاتری دارند.

قیمت بلبرینگ تماس زاویه ای

بلبرینگ های تماس زاویه ای هم در مواردی استفاده می شوند که بارهای شعاعی و محوری به طور همزمان وجود داشته باشند. قدرت این نوع از محصولات بر اساس زاویه میان رینگ داخلی و خارجی تعیین می شود. هرچه مقدار این زاویه بیشتر باشد؛ قدرت تحمل بار بلبرینگ هم افزایش پیدا می کند. به همین دلیل بلبرینگ های تماس زاویه ای که زاویه میان رینگ داخلی و خارجی آن ها بزرگ تر است؛ قیمت بالاتری دارند.

قیمت بلبرینگ خود تنظیم

بلبرینگ های خود تنظیم قادر هستند که با توجه به ناهمراستایی موجود، وضعیت خود را تغییر دهند. در نتیجه نیروی وارده بر بلبرینگ به خوبی در میان ساچمه ها تقسیم شده و به این ترتیب طول عمر این قطعه به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند. از این نوع قطعات در جایی استفاده می شود که نیاز به انتقال قدرت زیادی وجود دارد و یا طول شفت در آن ها زیاد است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت بلبرینگ خود تنظیم، نوع نیروی واردشده بر آن است. هرچه مقدار نیروی واردشده بیشتر باشد؛ نیاز به استفاده از یک بلبرینگ خود تنظیم با اندازه بزرگ تر و در نتیجه قیمت بالاتر است.

قیمت بلبرینگ کف گرد

بلبرینگ کف گرد یکی از پرکاربردترین قطعات در قسمت های متحرک خودرو است که وظیفه نگهداری از شفت را بر عهده دارد. طول عمر این محصول بر اساس بارهای وارده بر بلبرینگ، میزان رطوبت و آلودگی موجود در محیط و دمای کاری مشخص می شود. مهم ترین عامل تعیین کننده قیمت بلبرینگ کف گرد، نوع آن است. این محصول در سه نوع یک ردیفه، دو ردیفه و دارای تکیه گاه کروی به بازار عرضه شده است.

بلبرینگ های کف گرد یک ردیفه تنها قادر هستند که نیروی محوری را از یک طرف تحمل کنند. اما انواع بلبرینگ های دو طرفه، می توانند بارهای واردشده را از دو جهت و با مقدار متفاوت تحمل کنند؛ به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. به علاوه در مواردی که سطح قرارگیری بلبرینگ کف گرد صاف و یکنواخت نیست؛ از تکیه گاه کروی استفاده می شود. در نتیجه طراحی و ساخت بلبرینگ کف گرد با تکیه گاه کروی، در مقایسه با دیگر انواع این محصول متفاوت است. به همین دلیل قیمت آن هم نسبت به آن ها بالاتر خواهد بود.

بررسی تاثیر برند بر قیمت بلبرینگ

3

یکی دیگر از عوامل موثر بر روی قیمت انواع بلبرینگ، برند تولیدکننده آن است. بر این اساس بلبرینگ ها در سه دسته آلمانی، ژاپنی و چینی قرار می گیرند. آنچه که باعث ایجاد تفاوت قیمت در میان محصولاتی از برندهای مختلف می شود؛ تفاوت در دقت ساخت، استانداردها و کیفیت هر یک از این قطعات است. در ادامه به بررسی قیمت هریک از این محصولات می پردازیم.

قیمت بلبرینگ آلمانی

بلبرینگ های آلمانی از باکیفیت ترین و مرغوب ترین محصولات موجود در بازار ایران هستند که توسط برندهای SKF، FAG و INA تولید می شوند. کیفیت بالای ساخت در این محصولات باعث شده که بتوان با خیال راحت آن ها را بر روی دستگاه های گران قیمت با حساسیت بالا نصب کرد. همین موضوع باعث شده که قیمت بلبرینگ آلمانی در مقایسه با دو نوع دیگر گران تر باشد. البته امروزه برخی از فروشگاه ها اقدام به تولید بلبرینگ های جعلی با نام آلمانی می کنند که باعث شده خسارت هایی به بعضی از مصرف کنندگان وارد شود. به همین دلیل باید دقت کنید که این محصولات را از فروشگاه های معتبر با ضمانت اصالت کالا خریداری کنید.

قیمت بلبرینگ ژاپنی

بلبرینگ های ژاپنی هم از جمله باکیفیت ترین محصولات موجود در بازار ایران هستند که در بسیاری از موارد به دلیل قیمت مناسب تر، به جای بلبرینگ های آلمانی به کار می روند. معروف ترین برندهای تولیدکننده انواع بلبرینگ ژاپنی، کویو، ناچی، KYK، NSK و NTN نام دارند. از این میان بیشتر افراد تمایل به خرید بلبرینگ ناچی اصل ژاپن دارند؛ زیرا این محصول کیفیت ساخت بالایی دارد و می توان انواع مختلفی از بلبرینگ را با اندازه های مختلف، در سبد محصولات این برند پیدا کرد. همین موضوع باعث شده که برخی از افراد سودجو به تولید نمونه های فیک و جعلی این محصول روی اویند. بنابراین حتما باید دقت کنید که برای خرید بلبرینگ ناچی به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید.

قیمت بلبرینگ چینی

انواع بلبرینگ چینی در بازار امروز ایران، توانسته اند جای خود را به خوبی در میان مصرف کنندگان باز کنند. قیمت این محصولات در مقایسه با نمونه های مشابه ژاپنی و آلمانی کمتر است. از مشهورترین برندهای چینی تولیدکننده انواع بلبرینگ می توان به KG، ZWZ و DYZV اشاره کرد. در زمان خرید انواع بلبرینگ چینی باید دقت کنید که قصد دارید این قطعه را بر روی چه دستگاهی نصب کنید. با توجه به این موضوع، توصیه می شود که برای دستگاه های گران قیمت و حساس، از بلبرینگ های چینی ارزان قیمت استفاده نکنید. زیرا این محصولات معمولا قابلیت تحمل بار کمتری در مقایسه با محصولات مشابه ژاپنی و آلمانی دارند و بهتر است در مواردی با حساسیت کمتر مورد استفاده قرار بگیرند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت بلبرینگ به صورت غیرمستقیم

علاوه بر مواردی که تا اینجای کار ذکر شد؛ عوامل دیگری هم هستند که به صورت غیرمستقیم بر روی قیمت بلبرینگ تاثیرگذار هستند و آن را تغییر می دهند. از جمله مهم ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه های تولید

یکی از عوامل تعیین کننده قیمت نهایی بلبرینگ، هزینه ای است که تولیدکنندگان برای ساخت این محصول صرف می کنند. این هزینه ها مجموعه ای از پول های صرف شده برای پرداخت دستمزد کارگران و خرید مواد اولیه است. به علاوه سود تولیدکننده هم در این مورد باید مد نظر قرار بگیرد.

نوسانات نرخ ارز

بیشتر بلبرینگ های موجود در بازار ایران، وارداتی هستند؛ به همین دلیل نوسانات نرخ ارز می تواند بر روی قیمت نهایی آن ها تاثیرگذار باشد. به ویژه در زمانی که قیمت ارز افزایش پیدا می کند؛ می توان به وضوح اثرات آن را بر روی قیمت بلبرینگ مشاهده کرد.

هزینه های حمل و نقل

یکی دیگر از عواملی که به صورت غیرمستقیم بر روی قیمت بلبرینگ در زمان رسیدن به دست مصرف کننده تاثیرگذار است؛ هزینه های حمل و نقل این محصولات از مرزها و ارائه آن ها در بازارهای داخلی است. به این مورد باید هزینه ترخیص گمرک را هم اضافه کنیم که معمولا یکی از عوامل اصلی در تغییر قیمت کالاهای وارداتی است.

فروشگاه عرضه کننده

فروشگاهی که اقدام به واردات و عرضه انواع بلبرینگ در بازار ایران می کند؛ به طور غیرمستقیم بر روی قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار است. به عبارت بهتر عرضه کنندگان این محصول، با توجه به قراردادهایی که می بندند و هزینه هایی که واردات بلبرینگ برای آن ها به دنبال دارد؛ قیمتی را برای بلبرینگ تعیین می کنند. این قیمت با در نظر گرفتن سود آن ها برای انجام این کار است. همین موضوع باعث می شود که شما در زمان بررسی قیمت انواع بلبرینگ در فروشگاه های مختلف، شاهد تفاوت هایی باشید.

عوامل موثر بر قیمت بلبرینگ آنلاین

امروزه بیشتر عرضه کنندگان و فروشندگان بلبرینگ، محصولات خود را به صورت آنلاین به مشتریان عرضه می کنند. خرید بلبرینگ به شکل آنلاین به شما فرصت کافی را برای بررسی تفاوت های قیمتی و خدمات هر فروشگاه می دهد. برای مثال فرض کنید که می خواهید بلبرینگ کویو را به صورت آنلاین خریداری کنید. در این صورت ده ها صفحه برای شما نمایش داده می شوند که شما می توانید با بررسی قیمت های ارائه شده در آن ها، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. در این مورد باید دقت کنید که تنها قیمت ارائه شده را برای انتخاب فروشگاه در نظر نگیرید؛ بلکه باید موارد دیگری را برای اطمینان از اعتبار یک فروشگاه اینترنتی در نظر داشته باشید که از قرار زیر هستند:

  1. داشتن نماد اعتماد الکترونیکی
  2. ارائه ضمانت نامه اصالت کالا
  3. داشتن امکان پرداخت در محل
  4. بالا بودن اعتبار دامنه
  5. بررسی نظرات و بازخوردهای مشتریان قبلی

بیشتر فروشگاه های اینترنتی محصولات خود را با قیمت کمتری در مقایسه با فروشگاه های حضوری ارائه می دهند؛ زیرا در این موارد نیازی به پرداخت هزینه های مربوط به اجاره محل فروشگاه یا آب، برق و گاز نیست. با این حال ممکن است هزینه های دیگری مانند هزینه ارسال کالا به محل مورد نظر، بسته بندی، تامین امنیت و بیمه کردن کالا و مواردی از این قبیل، به قیمت نهایی اضافه شوند. یک فروشگاه معتبر به طور کاملا شفاف این هزینه را برای شما بیان می کند تا بتوانید در زمان خرید، به درستی تصمیم گرفته و هزینه های خود را محاسبه کنید.

بلبرینگ با قیمت مناسب را از کجا بخریم؟

همان طور که گفتیم ارزان بودن بلبرینگ، معمولا علامت مثبتی در زمان خرید آن نیست؛ زیرا تولیدکنندگان محصولات جعلی برای جذب مشتری بیشتر، محصولات خود را با قیمت کمتری به بازار عرضه می کنند. بنابراین در زمان خرید بلبرینگ، باید به دنبال مناسب ترین قیمت باشید نه ارزان ترین! گروه فنی مهندسی بازرگانی پینیون یکی از بهترین عرضه کنندگان انواع بلبرینگ چینی، ژاپنی و آلمانی در ایران است که کلیه محصولات خود را با ضمانت اصالت کالا به شما ارائه می دهد. گروه پینیون علاوه بر فروش انواع بلبرینگ، خدمات مشاوره تخصصی را هم به شما ارائه می دهند تا بتوانید با توجه به نیازهای دستگاه خود، بهترین بلبرینگ را برای آن انتخاب کنید.