معامله‌گران حرفه‌ای بازارهای اهرم‌دار همچنان محتاط عمل می‌کنند و با وجود جهش ۱۶ درصدی قیمت در هفت روز گذشته، بی‌گدار به آب نمی‌زنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پس از شکسته‌شدن مقاومت ۴۴,۰۰۰ دلاری، اکنون کارشناسان ۴۷,۰۰۰ دلار را به‌عنوان هدف بعدی بیت کوین معرفی می‌کنند. این در حالی است که معامله‌گران حرفه‌ای بازارهای اهرم‌دار، همچنان برای ورود به موقعیت‌های خرید، با احتیاط عمل می‌کنند.

به گزارش کوین دسک، روز گذشته قیمت بیت کوین به بالای ۴۳,۰۰۰ دلار رسید و با این جهش حدود ۳۰ درصد از سقوط بعد از ماه نوامبر (آبان) بازار جبران شد. ابتدای امروز هم قیمت در برخی از صرافی‌ها از ۴۵,۴۰۰ دلار فراتر رفت. برخی از کارشناسان انتظار دارند که این جهشِ ناشی از فشار فروش استقراضی در بازار ادامه داشته باشد؛ هرچند که صعود روزهای اخیر قیمت در مقایسه با جهش‌های قبلی شتاب کمتری دارد.

روز گذشته، حجم معاملات بیت کوین در صرافی‌ها مطرح افزایش یافت، اما ارقام کنونی همچنان پایین‌تر از اوج ماه ژانویه (دی) هستند. اینکه حجم معاملات در جریان یک حرکت صعودی پایین‌تر از حد متوسط باشد، معمولاً نشانه اعتماد کم معامله‌گران به وضعیت بازار است.

با وجود افزایش قیمت‌ها، نوسان در بازار قراردادهای اختیار معامله (Options) بیت کوین همچنان پایین است.

مؤسسه معاملاتی «QCP Capital» گفته است:

با وجود رشد سریع قیمت در بازارهای آنی بیت کوین، نوسانات بازار [قراردادهای اختیار معامله] همچنان محدود مانده است. نرخ نوسانات ضمنی هفتگی بیت کوین به کف ۵۰ درصدی رسیده است! در حال حاضر اما این نرخ اندکی بهبود یافته است.

شاخص‌های تکنیکال نشان می‌دهند که فضا برای ادامه روند صعودی تا مقاومت محدوده بین ۴۵,۰۰۰ تا ۴۷,۰۰۰ دلار وجود دارد.

کتی استاکتون (Katie Stockton)، یکی از مدیران شرکت تحلیلی فیرلید استراتجیز (Fairlead Strategies)، می‌گوید:

پس از آنکه جهش قیمتیِ مربوط به اشباع فروش در بازار منجر به حفظ حمایت ۳۷,۴۰۰ دلاری شد، بیت کوین اکنون سطح میانگین متحرک ۵۰ روزه را آزمایش می‌کند. از آنجایی که شتاب صعودی بلندمدت قیمت از بین رفته است، باید با احتیاط گام برداریم.

معامله‌گران حرفه‌ای همچنان محتاط هستند

متوسط نرخ تأمین سرمایۀ بیت کوین، یا هزینه نگهداری از موقعیت‌های معاملاتی لانگ (خرید) در بازار قراردادهای آتی (Futures) دائمی صرافی‌‌های ارز دیجیتال، با وجود جهش روزهای اخیر قیمت، همچنان پایین مانده است. این یعنی معامله‌گران حرفه‌ای بازارهای اهرم‌دار همچنان محتاط عمل می‌کنند و با وجود جهش ۱۶ درصدی قیمت در هفت روز گذشته، بی‌گدار به آب نمی‌زنند.

مؤسسه QCP Capital گفته وضعیت نرخ تأمین سرمایه کمی منفی است و این یعنی اگر روند صعودی ادامه داشته باشد، موقعیت‌های معاملاتی شورت اهرم‌دار لیکویید شده و به فشار فروش استقراضی موجود در بازار افزوده می‌شود.

فشار فروش استقراضی زمانی اتفاق می‌افتد که با افزایش ناگهانی قیمت در بازار، معامله‌گران شورت (نزولی) مجبور به خروج از موقعیت‌های معاملاتی خود می‌شوند.

لیکوییدشدن هم زمانی رخ می‌دهد که صرافی برای پیشگیری از سوخت‌شدن مبلغ اولیه‌ای که به معامله‌گر قرض داده است، موقعیت معاملاتی اهرم‌دار آن تریدر را به‌طور کامل ببندد. در واقع پلتفرم‌های معاملاتی با این کار اجازه نمی‌دهند که موجودی حساب یک معامله‌گر به عددی کمتر از بدهی‌اش به صرافی برسد. این اتفاق در درجه اول در بازارهای آتی رخ می‌دهد.

جهش قبلی نرخ تأمین سرمایه در بازار بیت کوین، به اوایل سال ۲۰۲۱ باز می‌گردد؛ حرکتی که پیش از سقوط ۵۰ درصدی قیمت اتفاق افتاد. این بار اما، این نرخ هنوز به سطوح بسیار بالا نرسیده است که یعنی بخشی از معامله‌گران از لیکوییدشدن گسترده موقعیت‌های لانگ در جریان ریزش اخیر بازار ترسیده‌اند و فعلاً وارد بازار نمی‌شوند.