خرید کتاب چه تاثیری بر زندگی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

دلایل متفاوتی وجود دارد که یک شخص به کتاب و کتاب‌خوانی روی بیاورد؛ اما اینکه بر چه اساسی بخواهیم موضوعات کتاب خود را مشخص کنیم جای سوال دارد. همچنین کتاب‌ها چگونه به صورت ناخودآگاه در هنگام خرید در کتاب فروشی‌ها بیشترین تاثیر را بر ذهن ما می‌گذارند تا به سمت آن کتاب حرکت کنیم از دیگر سوالاتی است که در ذهن هر شخصی ممکن است شکل گرفته باشد. در این مقاله می‌خواهیم دلایلی اصلی خرید کتاب را بررسی کنیم.

عوامل تاثیر گذار در خرید کتاب

عوامل بسیاری وجود دارد که باعث می‌شود کتاب‌ها فروش بروند. در ادامه سعی داریم ده مورد از اصلی‌ترین دلایلی که بر روند خرید و فروش کتاب تاثیر می‌گذارد را شرح دهیم.

روایتگر حوادث دور از ذهن

کتاب ها و داستان‌هایی که در آن‌ها وجود دارد سبب شده است تا بیشتر مردم به سمت کتاب‌خوانی روی بیاورند. در یک کتاب می‌تواند داستان یک تجربه از زندگی واقعی یا یک داستان فرا واقعیتی و ذهن نوشته تخیلی نگارش شده باشد؛ اما همین تفاوت موضوع سبب شده است تا عموم جامعه بیشتر از قبل به سمت خرید کتاب خوب داستانی روی بیاورند؛ زیرا می‌توانند در میان کتاب‌ها و داستان‌هایش به دنیایی که در ذهن خود دارند سفر کنند.

داشتن جلد جذاب

همه ما بر این موضوع که محتوای کتاب بسیار مهم‌تر از طراحی جلد آن است توافق نظر داریم؛ اما به طور کلی می توانیم جلد یک کتاب را در نظر نگیریم؟ پاسخ این سوال منفی است؛ چرا که یک محتوای جذاب بدون داشتن طرح روی جلد با کیفیت، موفقیت چندانی در فروش نخواهد داشت‌. با بررسی آماری که در طی چند سال اخیر به دست آمده است متوجه شده‌ایم که طراحی جلد رابطه مستقیمی با فروش و طرفداری از یک کتاب دارد. زیرا به طور غیرمستقیم فرد را به سمت کتاب می‌کشد. جلدهایی که برگرفته از متن داستان هستند بر ذهن شخص تاثیر می‌گذارد و فرد را وسوسه می‌کند که محتوای کتابی را که چنین جلد زیبایی از آن طراحی شده است را مطالعه کند.

صحبت دیگران در مورد کتاب

نظرات و صحبت‌های دیگران در مورد یک کتاب موجب معروف شدن آن کتاب خواهد شد. جالب است بدانید حتی نقدهای منفی که در مورد یک موضوع منتشر می‌شود نیز باعث مشهور شدن کتاب خواهد شد. بیشتر اوقات مردم به خرید کتاب‌هایی روی می‌آورند که مورد توجه عموم جامعه قرار گرفته باشد حتی اگر از موضوع کتاب هم راضی نباشند باز مایل هستند آن را مطالعه کنند تا دلیل جذابیت آن را بیابند.

2

داستان یا محتوای فوق جذاب

زمانی که کتاب‌ها محتوای بسیار جذابی داشته باشند خواننده‌ها به صورت خواه ناخواه از این کتاب تعریف می‌کند. یا حتی در زمانی که در کتاب فروشی هستیم با خواندن چندین سطر از جملات کتاب به قوی بودن قلم نویسنده پی می‌بریم . بر همین اساس خرید کتاب داستان بیشتر بر اساس سبک و سیاق نوشتاری و قدرت قلم نویسنده صورت می‌گیرد. کتاب نویسندگانی که قلم قوی دارند و یک موضوع جذاب را برای نگارش انتخاب کرده‌اند به سرعت فروش می‌رود.

نویسنده مورد علاقه

گاهی اوقات با خواندن یک کتاب از یک نویسنده مشخص، به ذهن خلاق نویسنده پی می‌بریم و نتیجه می‌گیریم که این شخص در تمام کتاب‌هایی که می‌نویسد قلم جذابی دارد و همین امر باعث می‌شود تا از سایر کتاب‌هایی که روانه بازار می‌کند استقبال کنیم.

کتابی شبیه به احساسات درونی ما

هر فردی در زمان خرید کتاب احساسات متفاوتی را تجربه می‌کند و بر اساس احساسات درونی خود خرید خواهد کرد. از  همین‌رو در زمان‌هایی که شاد و سر حوصله نیست بر کتاب‌هایی که موضوعات سنگین و پیچیده را دنبال می‌کنند متمرکز نمی‌شود. همچنین در اوقاتی که حس تنهایی و فقدان را تجربه می‌کند هم از این قاعده پیروی می‌کند و  به دنبال خرید کتابی با همین موضوع خواهد بود.

موضوعات جذابی که در داستان مورد بررسی قرار گرفته است

خواندن کتاب‌‌هایی که در مورد موضوعات جذاب و مفید باشد همانقدر برای خواننده لذت بخش است که از مطالعه رمان ها لذت می‌برد. به همین دلیل یک موضوع جذاب تاثیر غیر قابل انکاری در فروش کتاب دارد.

متفاوت بودن محتوای کتاب با موضوعت مورد علاقه

بیشتر خواننده‌ها به صورت پیش فرض تنها سراغ کتاب‌های مشخص با ژانرهای از پیش تعیین شده می‌روند؛ اما برخی اوقات خواننده‌ مایل است که سراغ ژانرهای دیگر از کتاب‌ها برود‌. به همین دلیل ممکن است یک شخص از خرید کتاب داستان دست بکشد و موضوعات دیگر را برای مطالعه انتخاب کند.

کتاب برنده یا نامزد گرفتن جوایز معتبر شده باشد

جوایز ادبی و امتیازهایی که هر ساله از سمت کاربران سایت‌ها و منتقدان به کتاب‌ها اعطا می‌شود یکی از جذاب‌ترین ملاک‌های انتخاب و خرید کتاب است. ممکن است کتاب‌هایی که برنده جوایز معتبر می‌شوند با سلیقه ما هماهنگ نباشد، اما قطعا این جوایز باعث کنجکاو شدن ما در مورد متن کتاب خواهد شد و همین امر در نهایت به خرید منجر می‌شود.  

3

بررسی دلایل خواندن کتاب برای کودکان

این سوال که چرا کتاب خواندن نقش مهمی در تربیت کودک دارد؟ باعث شده است تا دانشمندان و پژوهشگران بسیاری بر روی این موضوع تمرکز کنند. نتیجه این تحقیقات به ما نشان می‌دهد که خواندن کتاب برای کودکان باعث می‌شود تا بچه‌ها دایره واژگان گسترده‌ای داشته باشند و در هنگام صحبت کردن و انتقال احساسات و افکارشان دچار مشکل نشوند. همچنین شروع کتاب‌خوانی از کودکی مهارت‌های زبانی را گسترده می‌کند و کودک جمله سازی درست را از همان سنین پایین می‌آموزد. به علاوه خواندن کتاب برای کودکان باعث می‌شود تا فرزند شما  با فرهنگ‌ها و موضوعات متفاوت آشنا شود. این آشنایی اولیه سبب می‌شود تا بچه‌ها تشنه یادگیری علوم مختلف باشند و از یادگیری خسته نشوند‌.

کتاب خواندن، ضروری و حیاتی:

خرید کتاب داستان با موضوعات متفاوت و خواندن آن برای کودکان سبب رشد احساس همدلی بچه‌ها  با شخصیت‌های داستانی می‌شود. تقویت همدلی و همذات پنداری در بچه‌ها به تربیت درست کودک کمک شایانی خواهد کرد. این همدلی که در قالب یک داستان در ذهن کودک شکل می‌گیرد ذهن  کودک را با موضوعاتی که تجربه‌ای از آن نداشته آشنا می‌کند. علاوه بر موضوعاتی که شرح داده شد کتاب‌خوانی جزو بهترین سرگرمی‌هایی است که هر شخصی می‌تواند تجربه کند‌‌؛ زیرا با خواندن یک کتاب با موضوع  جذاب به دنیایی از ناشناخته‌ها سفر خواهید کرد. جایگزین کردن مطالعه کتاب‌ها با دیدن تلویزیون یکی از اصلی‌ترین کارهایی است که هر فرد باید انجام دهد. سعی کنید با کتاب خواندن برای کودکانتان حس تعامل دو طرفه را در فرزندانتان ایجاد کنید و از افکار آن‌ها در مورد موضوعات مختلف آگاه شوید.