حقایقی درباره سئو از زبان محمد پورفیض، یک متخصص سئو
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

سئو در دنیای کسب و کارهای امروز خصوصا در کشور ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. امروزه دیگر سئو برای یک کسب و کار اینترنتی مزیت محسوب نمی‌شود، بلکه یک الزام است. اما سئو واقعیت چیست؟ و یک متخصص سئو چه کار هایی انجام می‌دهد تا فروش اینترنتی از طریق سایت چند برابر شود؟ قبل از آنکه به این موضوعات پرداخته بشود، نیاز هست نکاتی را مدنظر قرار دهید.

از نظر من سئو دیگر مانند سال‌ها قبل نیست که با پیاده کردن تعدادی تکنیک بتوانیم رتبه سایت در نتایج جست و جو را بهبود دهیم. گوگل در این روزها آنقدر باهوش و قدرتمند شده است که متوجه تمام رفتارهای کاربر و سایت‌ها به صورت دقیق می‌شود. امروزه گوگل مسائل مهمی را برای رتبه دادن به سایت‌ها در کلمات کلیدی مختلف در نظر می‌گیرد، مواردی از جمله رفتار مخاطب در صفحه جست‌و‌جو، رفتار مخاطب در سایت بعد از کلیک روی آن در صفحه جست‌و‌جو، سرعت سایت، امنیت سایت، تجربه کاربری، حتی رفتار مخاطب بعد از رجوع به سایت، نحوه ارتباط برقرار کردن سایت با مخاطب و بسیاری موارد دیگر.

پیچیدگی رفتار گوگل برای رتبه دادن به سایت‌ها در کلمات کلیدی مختلف، باعث شده است تا سئو هم پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. در مجموع از نظر من سئو پیاده کردن مجموعه‌ای از موارد است که حاصل آن‌ بهبود عملکرد سایت از نظر مخاطب و گوگل خواهد بود. این بهبود عملکرد که با استفاده از استراتژی سئو، چینش درست صفحات سایت، تولید محتوا با کیفیت، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار و به درستی بهینه کردن آن‌ها در سایت، بهبود ساختار سایت (سئو تکنیکال)، ایجاد ارتباط قوی بین محتواهای داخلی و خارجی با استفاده از لینک سازی و... صورت می‌گیرد، در نتیجه به بهبود سایت از نظر مخاطب و گوگل کمک می‌کند، که باعث بالا رفتن رتبه سایت در نتایج جست‌و‌جو گوگل و بیشتر شدن فروش سایت می‌شود.

8

موضوعی که باعث شیرین شدن بحث سئو می‌شود همین بالا رفتن فروش سایت است. به همین دلیل است که امروزه شرکت‌های بزرگ و کوچک برای بالا رفتن فروش اینترنتی خود به سئو روی آورده اند. چرا که فهمیده‌اند که داشتن رتبه خوب در بعضی از کلمات کلیدی می‌تواند فروش آن‌ها را تا 10 برابر و حتی بیشتر ببرد. نیاز بیشتر کسب و کارهای امروز به سئو باعث شده است تا با کمبود نیروی متخصص در زمینه سئو مواجه شویم. که این بازار کار سئو را به شدت جذاب می‌کند.

بنا به دلایلی که در بالا گفته شد، سئو به دلیل بالا بردن فروش، هم یک زمینه کاری شیرین برای کارفرماست، و هم یک حرفه کاری خوب به دلیل بازار کاری گسترده (البته برای متخصصین) است.

با محمد پورفیض بیشتر آشنا شوید

 

سئو چیست؟ سئو به زبان ساده

سئو یا SEO مخفف جمله search engine optimization است که به بهینه‌سازی سایت برای بهتر دیده شدن در گوگل کمک می‌کند. زمانی که کاربران در گوگل به دنبال خدمات مرتبط با کسب و کار شما باشند، این سئو است که کمک می‌کند تا در نتایج گوکل ظاهر شوید.

به زبان ساده‌تر، سئو مجموعه کارهایی هستند که باعث بهبود موقعیت سایت می‌شوند. چه یک سایت فروشگاهی و چه یک وب‌سایت محتوایی و خدماتی باشد، همه به دنبال بهتر دیده شدن هستند. جستجو در گوگل برجسته‌ترین راه برای دسترسی به محتواها در فضاهای آنلاین است و بسیاری برای به دست آوردن ترافیک ارگانیک تلاش می‌کنند.

سئو ارتباط مستقیمی با سرچ ارگانیک کاربران دارد، زیرا این روشی است که گوگل انتخاب کرده تا بهترین سایت‌ها را که تجربه کاربری بهتری ایجاد می‌کنند را شناسایی کند و به محض جست‌وجوی موضوع مورد نظر در صفحه اول دیده شود.

در سال‌های اولیه، زمانی که هنوز موضوع سئو و اهمیت آن برای کاربران به اندازه امروز مطرح نشده بود، بسیاری از وب‌سایت‌ها تنها برای رسیدن به صفحه اول گوگل تلاش می‌کردند. یعنی همینکه در صفحه اول جستجوی گوگل ظاهر شوند، برای‌شان کافی بود. اما امروزه، دیگر شرایط تغییر یافته و آنقدر سئو و بهینه‌سازی سایت اهمیت پیدا کرده که رقابت بین لینک اول و دوم است.

در حقیقت سئو یک راهکار و استراتژی است که برای بهبود کیفیت و افزایش ترافیک سایت ضروری است.  هر چه صفحات وب‌سایت بهتر بهینه شوند، احتمال بیشتری برای دیده شدن و در نتیجه جذب مشتریان بالقوه به سمت کسب و کار شما وجود دارد.

سئو برای وب‌سایت شما ضروری است، زیرا هم برای تجربه جست‌وجوی کاربر و هم برای رتبه‌بندی مفید است. چگونه؟! با ارائه محتوایی که نیازهای جستجوی کاربر را برآورده می‌کند. این می‌تواند شامل استفاده از کلمات کلیدی اصلی و مرتبط در عناوین و صفحات اصلی وب‌سایت، توضیحات متا و ساخت صفحاتی که بیشترین ارتباط را با کسب و کار شما دارند، باشد.

سئو و موتورهای جستجو به افراد کمک می‌کنند تا آنچه را که در اینترنت به دنبال آن هستند، راحت‌تر بیابند. چه در مورد یک محصول تحقیق کنید، چه به دنبال یک رستوران باشید یا برای تعطیلات قصد رزرو هتل و بلیط هواپیما داشته باشید، همه چیز را می‌توانید در نتایج جست‌وجوی گوگل به دست آورید.  برای صاحبان مشاغل هم فرصتی ارزشمند است تا ترافیک ارگانیک را به سمت سایت خود هدایت کنند.

اگر به دنبال ایجاد برند شخصی، گسترش مخاطبان هدف و به دنبال آن افزایش درآمد هستید، سئو و بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو بسیار مهم است.

روشی مقرون به صرفه و موثر که به صورت کاملا طبیعی مخاطبان را به سمت کسب و کار شما هدایت می‌کند. هر چند که این تصور وجود دارد که سئو کار ساده‌ای است و هر دارنده سایتی می‌تواند همه مراحل را به تنهایی پیش ببرد، اما حقیقت ماجرا کاملا متفاوت است، زیرا نیاز به تخصص و تجربه و بودجه کافی دارد.

سئوکار یا متخصص سئو کیست؟

حالا که با سئو آشنا شدید، مطمینا دوست دارید بدانید که یک متخصص سئو چه کارهایی انجام می‌دهد و اصلا سئوکار چه کسی است؟ یک متخصص SEO یا کارشناس بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجوی گوگل کارهای زیادی انجام می‌دهد. او سایت را آزمایش، تجزیه و تحلیل می‌کند و گاهی هم ساختار سایت را تغییر می‌دهد.

او همان کسی است که استراتژی می‌چیند و برای به اجرا در آوردن هر طرح و برنامه‌ای روی وب‌سایت دلایل قانع‌کننده‌ای برای بیان آن‌ها به کارفرما دارد.

یک متخصص SEO بهینه‌سازی صفحات را در یک وب‌سایت انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند که نتایج جستجو مرتبط هستند و کاربر تجربه خوبی از بودن در سایت به دست می‌آورد. ترافیک ارگانیک وب‌سایت را افزایش می‌دهد و مهم‌ترین کار او آگاهی دادن به مخاطبان از برند و کسب و کار شماست.

به عبارت دیگر، یک کارشناس سئو هیچ تفاوتی با سایر حرفه‌های بازاریابی دیجیتال و حتی سنتی هم ندارد، زیرا آن‌ها هم در نهایت به دنبال جذب مشتریان بیشتر و فروش هستند. آن‌ها از ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کسب و کار، استفاده می‌کنند. کارشناس سئو با تجربه و البته متخصص باعث افزایش دیده شدن سایت توسط گوگل می‌شود که این به نوبه خود مزایای زیادی برای کسب و کارها دارد.

جهت آشنایی با بهترین سئو کارهای ایران که مهارت‌های منحصربه فردی در چیدن استراتژی و برندسازی دارد، روی لینک کلیک کنید.

وظایف شغلی متخصص سئو چیست؟

یک کارشناس سئو بسته به اینکه در شرکت یا آژانس دیجیتال مارکتینگ به صورت تمام وقت یا فریلنسر کار کند، وظایف و مسئولیت‌های او متفاوت است. اما تجربه ثابت کرده که شرح شغلی بیشتر سئوکاران شامل موارد زیر است:

  • مشاوره فنی در مورد توسعه وب‌سایت فعلی مثل هاست، دامنه، پیدا کردن صفحات خطا و بدون محتوا و خطا های جاوا اسکریپت و...
  • تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری
  • تحقیق درباره بازار فروش اینترنتی و مخاطبان هدف (پرسونا)
  • راه‌اندازی کمپین‌هایی مانند رپورتاژ آگهی
  • ایجاد و اجرای استراتژی لینک‌سازی داخلی و خارجی
  • تجزیه و تحلیل سایت‌های رقبا و سایتی که بر روی آن کار می‌کند
  • روندها و بینش‌ها را برای دستیابی به حداکثر بازگشت سرمایه شناسایی می‌کند
  • مدیریت هزینه‌ها و بودجه‌های در نظر گرفته شده از سوی کارفرما
  • توسعه محتوا سایت، برای هرچه بهتر دیده شدن و رفع نیاز کاربر

یکی از مهم‌ترین کارهایی که یک متخصص بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو انجام می‌دهد این است که کمک می‌کند تا وب‌سایت در نتایج ابتدای گوگل نشان داده شود. شاید ده سال پیش این شغل کاملا متفاوت به نظر می‌رسید و مجموعه کارهایی که یک کارفرما از او انتظار داشت نیز متفاوت بود. اما امروزه ویژگی که یک کارشناس سئو را خاص می‌کند، مجموعه مهارت‌های کلیدی او است. او باید بتواند مشکلات سایت را شناسایی و برطرف کند. مهم‌تر اینکه در شرایط حساس، تصمیم قطعی بگیرد.

سئوکار حرفه‌ای به خوبی می‌داند که محتوای مفید، جذاب و مرتبط چیزی است که کاربران گوگل یا سایر ابزار‌های جست‌وجو به آن نیاز دارند. متخصصان سئو حرفه‌ای می‌دانند که موتورهای جستجو برای محتوای باکیفیت ارزش زیادی قائل هستند که همیشه شامل کلمات کلیدی یا عباراتی است که ترافیک سایت را افزایش می‌دهد.

آن‌ها همچنین ممکن است تکنیک‌های مختلف بازاریابی موتورهای جستجو، طراحی ظاهری سایت و تبلیغات را برای بهینه‌سازی موتور جستجو آزمایش و اجرا کنند. یک متخصص سئو از کنار رقبا به سادگی نمی‌گذرد و آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. سئوکار حرفه‌ای، از رقبا تقلید نمی‌کند، بلکه از نکات مثبت فعالیت آن‌ها به درستی الگو برداری می‌کند و بعد از آن الگو را طبق نیاز کسب و کار شخصی سازی می‌کند، روشی که کاملا بهینه و طبیعی برای سایت ترافیک می‌آورد.

حقیقتی که شاید بسیاری از آن بی خبر هستند این است که یک سئوکار برای آنکه به نتیجه بهتری برسد و سایت را به صفحه اول گوگل برساند، علاوه بر مهارت به همکاری سایر اعضای تیم مثل گروه توسعه وب نیاز دارد. پس از آن هم باید با تیم تحریریه و محتوا ارتباط خوبی برقرار کند و آن‌ها را با اهداف بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو همراه کند.

یک متخصص سئو چگونه درآمدزایی می‌ کند؟

یادگیری سئو می‌تواند راهی عالی برای کسب درآمد آنلاین باشد. هنگامی که مهارت های لازم را به دست آوردید، می‌توانید برای کسب درآمد برنامه‌ریزی کنید. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که یک متخصص سئو باید تجربه کسب کند و گاهی تجربه و مهارت اوست که سرنوشت شغلی و مسیر درآمدزایی او را هموار می‌کند. سئوکار می‌تواند با استفاده از روش‌های زیر درآمدزایی کند:

در آژانس دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار شود؛ متخصص سئو می‌تواند در یک آژانس دیجیتال مارکتینگ به صورت تمام وقت کار کند. شرکت‌‌های دیجیتال مارکتینگ برای توسعه و بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها و پروژه‌های مختلف به کارشناسان سئو نیاز دارند. هرچند که بسیاری از افرادی که وارد دنیای سئو می‌شوند، رویای کار در یک آژانس را ندارند. اما، این می‌تواند راهی باورنکردنی برای دریافت دستمزد برای رشد مهارت‌ها و تجربه چالش‌های جدید باشد.

یک فریلنسر سئو شود؛ معمولا سئوکارانی که دوست دارند آزادانه فعالیت کنند و زمان کار دست خودشان باشد، شیوه فریلنسری را انتخاب می‌کنند. بهترین مزیتی که سئوکاران فریلنسر دارند این است که می‌توانند کار را به صورت پاره وقت انجام دهند. آن‌ها می‌توانند خدمات خود را ارائه دهند و در صورت داشتن زمان، روی چندین پروژه فعالیت کنند. هر چقدر تعداد پروژه‌های یک فریلنسر سئو بیشتر باشد، به دنبال درآمد بیشتری هم کسب خواهد کرد.

یک وبلاگ شخصی داشته باشد و از طریق تبلیغات درآمد کسب کند؛ اگر یک متخصص سئو حرفه‌ای باشد، او می‌تواند از طریق وبلاگی (می‌تواند شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین، توییتر و... باشد) که ترافیک زیادی دارد، درآمدزایی کند. یکی از ساده‌ترین روش‌های کسب درآمد از وبلاگ، گرفتن تبلیغات است. به خاطر داشته باشید که برای کسب درآمد از سئو با تبلیغات، به حجم بسیار بالایی از ترافیک نیاز است.

راه‌اندازی یک سایت و کسب درآمد از طریق همکاری در فروش؛ یکی دیگر از روش‌هایی که سئوکاران می‌توانند از طریق آن کسب درآمد کنند، راه‌اندازی یک وبلاگ شخصی و همکاری در فروش است. بازاریابی وابسته یکی از محبوب‌ترین راه‌های کسب درآمد آنلاین است. رقابتی است، اما کسانی که از مهارت‌های واقعی و حرفه‌ای SEO برخوردار هستند، شانس موفقیت بیشتری دارند. رایج‌ترین شکل پست‌های وابسته، پست‌های مرتبط با بررسی محصول هستند.

ایجاد و فروش دوره‌های آنلاین SEO؛ یکی از روش‌های مرسوم در بین سئوکاران حرفه‌ای، برگزاری دوره‌های سئو به صورت آنلاین و حضوری است. به خاطر داشته باشید که فضای سئو مملو از دوره‌های با کیفیت پایین است، بنابراین اگر می‌خواهید دوره‌ای را ایجاد کنید، باید مطمئن شوید که نکات اصلی و منحصر به فرد ارایه می‌دهید. همچنین برای برگزاری دوره سئو بهتر است چند پروژه سئو موفق را تجربه کرده باشید و آموزش‌های با کیفیت خوبی در این زمینه دیده باشید.

درآمد ماهانه یک سئوکار چقدر است؟

با افزایش تجارت آنلاین، تقاضا برای متخصصان سئو در سطح جهانی افزایش یافته است. اگر شما جز افرادی هستید که قصد ورود به دنیای پویای سئو را دارید، ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کند که سوالی که درآمد ماهانه یک سئوکار چقدر است. درآمد ماهانه یک سئوکار به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی که روی میزان درآمد متخصصان سئو تاثیر می‌گذارد، می‌توانند موارد زیر باشند:

تجربه کاری؛ یکی از مهم‌ترین عواملی که نقش کلیدی در تعیین درآمد سئوکار دارد، تجربه کاری اوست. هرچه تجربه کاری بیشتر باشد، حقوق بیشتری می‌تواند مطالبه کند. کارفرمایان به دنبال کاندیداهایی هستند که بتوانند با مهارت‌ها و تجارب کاری مستند خود به رشد شرکت کمک کنند.

مهارت و تخصص؛ اینکه یک سئوکار چقدر مهارت، تخصص و دانش دارد هم روی میزان حقوق دریافتی او تاثیرگذار است. برخی ممکن است دیدن این جمله تصور کنند که مسیر طولانی تا رسیدن به درآمد چشمگیر فاصله دارند، اما حقیقت این است که در این حرفه می‌توانید با به روزرسانی مداوم دانش فنی خود به درآمد دلخواه دست یابید. حتی برای مشاوران و متخصصان حرفه‌ای سئو هم ضروری است که همواره دانش خود را افزایش دهند.

موقعیت جغرافیایی؛ ممکن است با دیدن این گزینه کمی متعجب شوید. اما واقعیت و تجربه سئوکاران متعدد ثابت کرده که موقعیت جغرافیایی و اینکه در کدام شهر مشغول به کار شوند نیز روی میزان درآمد دریافتی آن‌ها تاثیر دارد.

حقیقتی که درباره درآمد ماهانه یک سئوکار وجود دارد ممکن است که در سال‌های آغازین فعالیت درآمد زیادی کسب نکند، اما او می‌تواند همانند هر حرفه‌ دیگری با به دست آوردن تجربه درآمد خود را افزایش دهد. گاهی هم ممکن است کارفرما و پروژه‌ای که دریافت می‌کند، بستگی داشته باشد. هر شرکت و کارفرمایی برای بازاریابی دیجیتال خود، بودجه متفاوتی در نظر می‌گیرد که این می‌تواند روی درآمد ماهیانه سئوکار تاثیر بگذارد.

چگونه می‌توان سئوکار شد؟

اگر جزء افرادی هستید که از کار کردن در فضاهای آنلاین لذت می‌برید، پس می‌توانید به سئوکار شدن فکر کنید. دنیای سئو گسترده و وسیع است و همیشه یک موضوعی جدیدی برای یادگیری وجود دارد. برای آنکه سئوکار شوید، می‌توانید در دوره‌های تخصصی افراد ماهر شرکت کنید. البته شرکت کردن در یک دوره همه ماجرا نیست، برای آنکه بهترین سئوکار شوید باید در کنار یادگیری مطالعه هم داشته باشید. برای آنکه بهترین متخصص سئو شوید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول؛ نحوه کار موتورهای جستجو را درک کنید. حتی قبل از شروع به فکر کردن در مورد سئو، اولین قدمی که باید بردارید این است که با نحوه کار موتورهای جستجو آشنا شوید. بسیاری تصور می‌کنند که سئو چیزی است که از قبل می‌دانند. اما درباره این حوزه حساس باید بگوییم که یادگیری مفاهیم اولیه فوق‌العاده اهمیت دارد.

مرحله دوم؛ با مفاهیم اولیه حوزه سئو و بازاریابی دیجیتال آشنا شوید. باید بدانید بازاریابی دیجیتال چیست و سئو در کمپین‌های بازاریابی دیجیتال چه نقشی دارد.

مرحله سوم؛ معنای واقعی سئو را درک کنید. سئو فقط در مورد کلمات کلیدی و لینک‌ها نیست، بلکه بسیار بیشتر از آن است. ماموریت واقعی سئو ارائه یک تجربه عالی به کاربران و ارائه دقیق همان چیزیست که می‌خواهند.

مرحله چهارم؛ بهترین دوره آموزش SEO را انتخاب کنید. دوره‌ای که با توجه به جدیدترین متدهای روز دنیا ایجاد و راه‌اندازی می‌شوند.

مرحله پنجم؛ از تغییرات سئو مطلع شوید. سئو یک رشته ثابت نیست. قوانین و الگوریتم‌های آن مدام تغییر می‌کنند. گوگل به تنهایی سالانه بیش از ۲۵۰ تغییر در الگوریتم‌های رتبه‌بندی خود ایجاد می‌کند.

می‌توانید برای یاد گیری سئو از آموزش خصوصی سئو پورفیض دات کام استفاده کنید.

9

کمی درباره چالش‌های سئوکاران در ایران بدانید

از زمانی که سئو به عنوان یک حرفه‌ و تخصص در ایران شناخته شد، کمتر از 8 سال می‌گذرد. برای ورود به این حرفه پر از چالش و متفاوت باید حسابی صبور باشید و تلاش کنید. سئوکاران در ایران با چالش‌هایی روبه‌رو هستند که آگاهی از آن‌ها نیز کم اهمیت نیست. چالش‌هایی که بارها تجربه کرده‌ایم مثل:

  • عدم وجود قوانین خاص برای تعیین میزان حقوق
  • روبه‌رو شدن با کارفرمایانی که بی حوصله هستند و دانش بسیار کمی هم درباره سئو دارند و نمی‌دانند که باید از یک متخصص سئو چه بخواهند
  • کم اهمیت شمردن کارهایی که برای بهبود رتبه سایت انجام می‌دهند
  • عدم توجه به اینکه فرآیند سئو در کنار تیم توسعه دهنده و دیگر تیم‌ها به نتیجه مطلوب‌تری می‌رسد (برقراری ارتباط درست)
  • کمبود منابع انسانی متخصص در حوزه سئو که کار را برای متخصصان حقیقتی دشوار می‌کنند
  • عدم درک صحیح سئو توسط برخی از کارفرمایان (بسیاری از شرکت‌ها ممکن است سرمایه‌گذاری روی سئو را ارزشمند ندانند)
  • عدم اختصاص بودجه کافی برای راه‌اندازی کمپین‌ها و دریافت ابزار
  • صبور نبودن برخی از کارفرمایان و انتظار وقوع معجزه در مدت زمان غیر معقول (سئو یک پروسه بسیار زمان‌بر است)

امیدوارم که توانسته باشم شما را با سئو و شغل متخصص سئو بیشتر آشنا کرده باشم. این تخصص به دلیل نوپا بودن نیاز رسیدگی بیشتر برای هرچه بهتر شدن جامعه خود دارد. همچنین به این دلیل که تحصیلات آکادمیکی در این زمینه موجود نیست و سئو یک علم از قبل تعیین شده نیست و طبق تجربیات افراد مختلف و البته گفته‌هایی از گوگل بوجود آمده است، کسب این مهارت چالش‌های بیشتری نسب به تخصص‌های دیگر می‌طلبد. که در این زمینه همکاری‌های جالبی مانند دوره‌همی‌های سئویی کندو و بیشتر شدن ارتباط بین سئوکاران در ایران می‌تواند این چالش‌ها را تا حد زیادی رفع کند.