بهنام مرادی: . این تنش فرصتی است استثنایی که در کنار توافق احتمالی برجام می‌تواند منابع ارزی خوبی را برای کشور به ارمغان بیاورد.

درآمدزایی استثنایی جنگ اوکراین برای ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جنگ روسیه و اوکراین، بازارهای جهانی را دچار نوسانات قابل توجهی کرده است اما با افزایش تنش‌ها در اوکراین برخی از تحلیل‌ها حکایت از نفع اقتصادی ایران از این اتفاق دارد. در همین راستا گفت‌وگویی داشتیم با یکی از کارشناسان بازار سرمایه. با گسترش نیوز همراه باشید.

تاثیر جنگ اوکراین بر بازارهای ایران

بهنام مرادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: به نظر بنده حداقل در کوتاه مدت بازتاب و تاثیرات جنگ میان روسیه با اوکراین بسیار بیشتر از مذاکرات و احیای برجام است. یعنی تاثیری که این تنش بر اقتصاد دارد، خیلی بیشتر از برجام خواهد بود. همه چیز در این میان دست به هم داده‌اند تا این تحول صورت بگیرد.  ادامه یافتن این جنگ مسئله بسیار مهمی در تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی خواهد بود.

بهنام-مرادی

وی ادامه داد: ما هم می‌توانیم نهایت استفاده از این موضوع را ببریم و هم می‌توانیم تاثیرات منفی عمیقی از این جنگ بپذیریم. لذا باید مدنظر بگیریم که میزان تاملات ما و برنامه‌ریزی ما در این بحران چگونه پیش خواهد رفت و چگونه می‌توانیم از آن نهایت استفاده را ببریم و با نهایت تلاش سعی کنیم تا از تاثیرات منفی آن در امان باشیم.

مرادی در ادامه در پاسخ این سوال که باتوجه به توافق احتمالی بین ایران و غرب، نرخ بالای نفت و همچنین، دسترسی دولت به منابع ارزی بلوکه شده، تاثیر آن بر بورس چگونه خواهد بود. اظهار کرد: در این میان نرخ کامودیتی‌ها و فلزات گران بها و نفت و گاز با رشد روبه‌رو شده‌اند. می‌توان امیدوار بود که در حوزه گاز و میعانات و پتروشیمی، می‌توانیم منابع ارزی خیلی خوبی به‌دست بیاوریم، زیرا شاهد آن هستیم که میان روسیه و اوکراین تنش‌های صورت گرفته و قطعا تاثیر بسزایی در روند بازارهای جهانی خواهد داشت.

جهش ارزی یعنی صعود شارپی بورس

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته ناگفته نماند، که باید مراودات با کشور روسیه را هم مدنظر قرار دهیم. یعنی به گونه‌ای عمل نکنیم که با از بین رفتن بازار گاز روسیه در کشورهای اروپایی و جایگزینی احتمالی گاز ایران، سبب تخریب روابط ما با کشور روسیه به عنوان شرکای اصلی سیاسی و اقتصادی شود. این تنش فرصتی است استثنایی که در کنار توافق احتمالی برجام می‌تواند منابع ارزی خوبی را برای کشور به ارمغان بیاورد. در این میان می‌توان بر بازار کامودیتی‌ها و فلزات اساسی هم مانور ویژه‌ای داد. امیدواریم که با یک دیپلماسی جدی قوی با کشورهای اروپایی بتوانیم از این فرصت استثنایی نهایت استفاده را ببریم. ضمن اینکه اگر این اتفاق رخ دهد کاهش چشمگیری در بازار دلار شاهد خواهیم بود. همه این موارد در صورتی است که دولت بتواند به نحو احسن از این موضوع استفاده کند و تعاملش را با جهان گسترش دهد.

مرادی در پاسخ به این سوال که با کاهش نرخ دلار، بازار بورس به کدام سو خواهد رفت، اظهار کرد: جهش‌های ارزی همواره ماحصل آن صعود شارپی بورس بوده است. اما کاهش نرخ ارز به معنای افزایش حجم معادلات اقتصادی در حوزه بین‌المللی است.این موضوع می‌تواند یک پایداری بسیار خوبی را به بازار سرمایه می‌دهد. اگر دولت بتواند سیاست‌های حمایتی‌اش را در بازار سرمایه را افزایش دهد، می‌تواند بورس را تقویت کند و با یک موج بسیار مناسب و پایدار، بازار سرمایه رشد خواهد کرد.

وی در پایان اظهار کرد: اکنون بازار سرمایه جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده و همچنین برای دولت هم این بازار بسیار مهم است زیرا که سرمایه‌های زیادی درگیر بازارسرمایه است. امیدواریم با تثبیت نخ دلار در کانال ۲۱ هزار الی ۲۲ هزار تومان شاهد رشد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ باشیم تا به امید خدا، شاخص مجدد با یک رشد منطقی تر و ارزش بنیادی به سقف ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار الی ۲ میلیون واحد برسد.