آشنایی با رک دوربین مداربسته
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

رک دوربین مداربسته به محفظه فلزی گفته می‌شود که دستگاه ضبط NVR یا DVR و همچنین متعلقات شبکه مثل روتر، سوئیچ، مودم، سرور، پچ‌پنل و غیره در آن قرار داده می‌شود که دو نوع رک دیواری و رک ایستاده هستند. به طور کلی تجهیزات دوربین مداربسته متناسب با کاربری‌ای که دارند در محل‌های گوناگون نصب می‌شوند حال آنکه امکان دارد در برابر شرایط جوی مختلف مثل گردوغبار و باد و باران قرار گیرند، در این مواقع وجود رک اهمیت پیدا می‌کند. رک‌ها از تجهیزات محافظت می‌کنند. لازم به ذکر است که واحد اندازه‌گیری رک یونیت است به عبارتی هر یونیت تقریبا به اندازه ۵ سانتی‌متر و یا ۲ اینچ است. در این مقاله شما را با رک دوربین مداربسته، رک دیواری و رک DVR آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید که قرار است اطلاعات خوبی در خصوص رک دوربین مداربسته کسب کنید.

رک دوربین مداربسته چیست؟

زمانی که می‌خواهید دوربین مداربسته نصب کنید به جزء تجهیزات اصلی مانند دوربین مداربسته، دستگاه ضبط و غیره، موارد دیگری هم به کار برده می‌شود که پروسه نصب دوربین را راحت‌تر و کیفیت آن را بهتر می‌کند. از دواتی که داخل رک قرار می‌گیرد می‌توان به دوربین مداربسته اشاره کرد. به عبارتی رک‌ها جعبه‌های هستند که درب دارند و بقیه تجهیزات را در خود جای می‌دهند. تجهیزات بسیاری داخل رک قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به دستگاه‌های ضبط، دستگاه سرور، سوئیچ، روتر، مودم و ... اشاره کرد. با وجود رک به افزایش امنیت سیستم کمک بسیاری می‌شود. 

وقتی که تجهیزات دوربین مداربسته را داخل رک قرار می‌دهید دیگر آن‌ها بر اثر عوامل محیطی مثل گرد‌وغبار، نفوذ برف و باران، رطوبت و ... کم‌تر آسیب می‌بینند. و از آنجایی که رک‌ها درب دارند و می‌توان درب رک را قفل کرد، دیگر افراد غیر مسئول نمی‌توانند به این تجهیزات دسترسی داشته باشند.

آشنایی با تجهیزات رک مونت

به طور کلی رک‌ها دارای عرض ثابت و استانداردی برابر با ۶۰ سانتی‌متر هستند. تجهیزات رک مونت به تجهیزاتی گفته می‌شود که مطابق با استاندارد رک مونت ساخته شده‌اند یعنی این تجهیزات از عرض استاندارد رک مونت یعنی ۶۰ سانتی‌متر بیشتر نمی‌شوند. همچنین از ۶۰ سانتی‌متر نیز کم‌تر نمی‌شوند. به این تجهیزات که ابعادی متناسب با رک دارند و می‌توانند به راحتی در رک نصب شوند، تجهیزات رک مونت می‌گویند. تجهیزات کوچک‌تر برای نصب در رک نیاز به سینی مخصوص رک دارند. لازم به ذکر است که رک‌ها دارای ارتفاع و عمق متغیری هستند‌.

رک از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

رک‌ها از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هر کدام از این اجزا به قرار زیر است:

پاور ماژول در رک دوربین مداربسته: پاور ماژول در رک مثل یک چند راهی برق عمل می‌کند به طوری که چندین پریز برق برای تامین برق تجهیزات داخلی دارد و برای تامین برق اجزای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فن در رک دوربین مداربسته: فن در رک به عنوان خنک کننده و تهویه هوا برای اجزای داخلی رک استفاده می‌شود. به طور معمول فن را در سقف و یا کف رک قرار می‌دهند.

درب رک در رک دوربین مداربسته: درب رک را می‌توانید از دو نوع تمام شیشه‌ای و شیشه‌ای با فریم فلزی تهیه کنید. از انجایی که درب‌های تمام شیشه‌ای راحت‌تر می‌شکنند و دوام و ماندگاری کم‌تری دارند استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم از درب شیشه‌ای با فریم‌های فلزی استفاده کنید.

بلنک پنل در رک دوربین مداربسته: به صفحه‌های محافظی که برای جلوگیری از دسترسی به تجهیزات مهم تعبیه شده در رک رای ایمنی بیشتر در جلوی رک نصب می‌شود. از انواع بلنک پنل می‌توان به بلنک پنل‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ یونیت اشاره کرد.

لایت پنل در رک دوربین مداربسته: به لامپ فلورسنتی که در محفظه بالای رک برای روشنایی داخل رک استفاده می‌شود لایت پنل می‌گویند.

سینی در رک دوربین مداربسته: برای جدا کردن قسمت‌های گوناگون و یا گذاشتن تجهیزات کوچک‌تر از عرض رک مثل سوئیچ یا مانیتور سرور در رک از سینی استفاده می‌شود‌.

انواع رک دوربین مداربسته کدام‌اند؟

رک دوربین مداربسته به طور معمول در دو نوع رک ایستاده و رک دیواری تولید و به بازار عرضه می‌شوند. در زیر به توضیح رک دیواری و رک ایستاده می‌پردازیم.

آشنایی با رک دیواری

3

رک دیواری را می‌توان روی دیوار نصب کرد و معمولاً برای شبکه‌های کوچک و یا بخشی از یک شبکه بزرگ مناسب هستند. ارتفاع رک دیواری معمولا برابر با ۵، ۶،۷ و ۹ یونیت است به عبارتی رک دیواری با این ارتفاع‌ها تولید و به بازار عرضه می‌شوند. همان طور که گفتیم واحد سنجش ارتفاع رک یونیت می‌باسد که برابر با ۵/۴۳ سانتی‌متر است. عمق رک دیواری نیز متغیر است و  ۳۵، ۴۵ یا ۶۰ سانتی‌متر می‌باشد. لازم به ذکر است که عمق رک ایستاده مقداری بیشتر است. برای قرار دادن سوئیچ‌های کوچک که رک‌مونت نیستند بر روی دیوار از کید رک استفاده می‌شود که عمق آن ۲۹ سانتی‌متر است. رک دیواری با ارتفاع ۹ یونیت دارای تنوع بیشتری هستند و بعضی از آن‌ها می‌توانند پنل‌های کناری کاملاً باز شود و از بغل نیز می‌توانید به رک دسترسی داشته باشید. بعضی از رک‌های دیواری می‌توانند تا ۱۰۰ درجه بچرخند و دسترسی به پشت رک را برای شما ممکن می‌سازند.

انواع رک دیواری

همان طور که گفتیم رک دیواری قابل نصب روی دیوار و سقف است. شاید شما هم محفظه‌هایی را در مکان‌هایی مثل بالای خودپرداز بانک که خارج از بانک هستند و ایستگاه BRT  دیده باشید به این محفظه‌ها رک دیواری گفته می‌شود‌. از این رک‌ها برای قرار دادن تجهیزات شبکه که کم هستند مثل DVRهای دوربین مداربسته و IP و ... استفاده می‌شوند. انواع رک‌های دیواری با یونیت‌های متفاوت در بازار موجود است. همچنین این رک‌ها در انواع مختلف با جنس درب شیشه‌ای، طلق پلاستیکی با فریم فلزی و همچنین تمام فلزی با حفره‌هایی روی آن تولید و به بازار عرضه می‌شوند. رک دیواری در نوع دیگری با دو درب وجود دارد که برای سوئیچ‌هایی که در آن‌ها دسترسی به پنل پشتی نیاز است مناسب هستند.

آشنایی با رک ایستاده

نوع دیگر رک دوربین مداربسته رک ایستاده است. این رک‌ها روی زمین قرار می‌گیرند. در رک‌های ایستاده می‌توان انواع سوییچ، پچ‌پنل، UPS، سرور و دیگر قطعات رک‌مونت ۱۹ اینچی برای مدیریت بهتر تعبیه کرد. رک ایستاده برای انواع کابل در دو قسمت بالا و پایین ورودی دارد همچنین از هر چهار طرف می‌توانید به داخل رک ایستاده دسترسی داشته باشید. رک ایستاده در ارتفاع‌های ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت به بازار عرضه شده‌اند. همچنین عمق این رک‌ها برابر با ۶۰، ۸۰ و ۱۰۰ یا بیشتر می‌باشد. درب رک ایستاده در دو نوع شیشه‌ای و یا تلقی فریم‌دار تولید می‌شوند.

برای اینکه در رک ایستاده آرایش بهتری داشته باشید برای وارد کردن کابل‌ها داخل رک توصیه می‌کنیم اول کابل‌ها را درون باکس گلندخور کشیده بعد به وسیله لوله فلکسی به رک منتقل کنید. در این صورت زمانی که رک حرکت می‌کند فشاری به کابل‌ها وارد نمی‌شود.

رک ایستاده به طور پیش‌فرض یک فن دارد. اما اگر به فن بیشتری نیاز داشتید می‌توانید تا ۴ فن را درون آن نصب کنید. داخل رک ایستاده پاور ماژول ۸ پورت و ۹ پورت افقی قرار دارد. لازم به ذکر است که در مراکز داده با توجه به نوع و برند رک قادرید از پاور ماژول عمودی استفاده کنید. 

رک دوربین مداربسته چه عمق و عرضی باید داشته باشد؟

رک‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی در بازار موجود هستند. از آنجایی که تجهیزات دوربین مداربسته مثل DVR,  NVR و سوئیچ شبکه دارای عرض تقریبا ۱۹ اینچی هستند، از این رو به طور معمول رک دوربین مدادبسته عرضی ۱۹ اینچی یا به عبارتی ۴۸ سانتی‌متری دارد.

رک استاندارد دوربین مداربسته چه مشخصاتی دارد؟

یک رک استاندارد برای دوربین مداربسته باید مشخصات خاصی داشته باسید که در زیر برخی از این مشخصات را برای شما آورده‌ایم:

رک‌ها در انواع و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند، اما به طور معمول رک دوربین مداربسته رک‌های ۱۹ اینچی هستند که برای تجهیزات دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است که فاصله ۱۹ اینچ در ریل‌ها باید با استاندارد مخابراتی، کامپیوتری و صوتی IEC60297 مطابقت داشته باشد.

برای انواع کابل‌ها از بالا و پایین رک دوربین مداربسته ورودی و خروجی وجود داشته باشد.

برای خنک سازی و تهویه خوب، رک دوربین مداربسته فن یا سیستم تهویه مناسبی داشته باشد که به طور معمول در بالای رک قرار می‌گیرد.

اگر از رک ایستاده استفاده می‌کنید، رک ایستاده استاندارد باید پایه و چرخ برای جابه‌جایی راحت‌تر داشته باشد.

برای جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز باید رک دوربین مداربسته قفل امنیتی داشته باشد.

ویژگی‌های رک DVR

4

رک DVR در انواع مختلفی وجود دارد که از ویژگی‌های برخی از آن‌ها می‌توان به دو طبقه، کم‌جا مناسب برای DVRهای ۴، ۸ و ۱۶ ، دارای دو دریچه برای ورود کابل از بالای رک، امکان نصب فن برای تهویه هوا، دارای درب شیشه‌ای برای کنترل وضعیت دستگاه DVR و همچنین قابلیت نصب پاور ماژول اشاره کرد. به طور مثال یک نوع از رک DVR می‌توان به رک دیواری DVR پرشیا سیستم اشاره کرد که ویژگی‌های این رک به شرح زیر است.

رک دیواری DVR با ۳ یونیت و عمق ۳۶

رک DVR دیواری ۳ یونیت و عمق ۳۶ یکی از رک‌های پرکاربرد برای دستگاه‌ها DVR است. این نوع رک از جنس فلزی باکیفیت است که بدنه آن مشکی رنگ است. در این رک از رنگ پودری و الکترواستاتیک استفاده شده است. در قسمت سقف این رک امکان نصب یک فن وجود دارد و در طرفین آن ورودی برای عبور کابل قرار داده شده است. این موضوع باعث نظم‌دهی بیشتر به سرورهای شما می‌شود. زمانی که این رک را خریداری می‌کنید به همراه آن یک بسته پیچ رول پلاک به شما می‌دهند تا به راحتی آن را به دیوار اتاق‌های سرور نصب کنید.

مشخصات رک DVR دیواری ۳ یونیت و  عمق ۳۶

نوع این رک دیواری است. همچنین دارای ارتفاع ۳ یونیت و عمق ۳۶ سانتی‌متر می‌باشد. جنس بدنه فلزی و رنگ آن مشکی است. درب جلوی آن شیشه‌ای با فریم‌های فلزی و درب بغل آن قفل‌دار می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های این رک می‌توان به

دارای درب فلزی مشبک به همراه قفل سوییچی،

برای راحتی جدا کردن درب دارای لولای فنری،

دارای دریچه عبور کابل در کف، سقف و پشت پنل اشاره کرد.

هنگام خرید رک دوربین مداربسته به چه مواردی باید توجه کنیم؟

همان طور که در بالا گفتیم رک یک قفسه فلزی است که تجهیزات شبکه را درون آن تعبیه می‌کنند. اما هنگام خرید رک دوربین مداربسته به جه مواردی باید توجه کرد؟ قبل از خرید رک باید به مواردی از جمله اندازه رک دوربین و انواع آن، عمق و عرض رک دوربین مداربسته و دارای بودن فن و تهویه هوای مناسب در رک توجه داشته باشید. در زیر به هر کدام از این موارد می‌پردازیم:

اندازه رک دوربین مدار بسته و انواع آن

برای انتخاب یک رک مناسب و باکیفیت اولین مرحله توجه به اندازه و ارتفاع رک است. همان طور که گفتیم واحد رک دوربین یونبت است. پس باید مشخص کنید رک دوربین مداربسته شما باید چند یونیت باشد. هر چه ارتفاع رک بیشتر باشد تعداد یونیت بیشتری نیز باید در نظر بگیرید.

عمق و عرض رک دوربین مدار بسته

مورد بعدی که در هنگام خرید رک دوربین مداربسته باید به آن توجه کنید عرض و عمق رک است. رک‌های موجود در بازار ابعاد مختلفی دارند. اما رک‌های مناسب برای دوربین مداربسته باید عرض ۱۹ اینچ داشته باشد

البته لازم به ذکر است که شما باید متناسب با تجهیزات مورد نظر خود رک مورد نیاز را انتخاب کنید. که این عمق ممکن است از ۴۵، ۶۰ یا ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر باشد.

فن و تهویه مناسب در رک دوربین مداربسته

یکی دیگر از موارد مهم در هنگام خرید رک توجه به وجود فن و تهویه هوای مناسب است. این فن باید با چرخش مناسب هوا و مکیدن هوای گرم نامناسب و خارج کردن آن از رک عملکرد تجهیزات داخل رک را بهبود دهد.

قیمت رک دوربین مداربسته

رک دوربین مداربسته در انواع رک دیواری و ایستاده در بازار موجود است. به طبع قیمت هر کدام متناسب با نوع و کیفیت آن متفاوت است. برای اطلاع از قیمت بروز رک دوربین مداربسته، رک دیواری و رک NVR می‌توانید به سایت پرشیا سیستم مراجعه کنید. توجه داشته باشید که رک را با قیمتی گران نخرید مجموعه پرشیا سیستم انواع رک را با قیمتی مناسب در اختیار شما قرار می‌دهد.

خرید رک دوربین مداربسته

خرید محصولات با کیفیت در بازار امروز که محصولات فیک در آن بسیار زیاد است کمی سخت است. در هنگام خرید رک دوربین مداربسته حتماً به معتبر بودن مرکز خرید توجه داشته باشید، زیرا ممکن است رک را باکیفیت پایین و قیمت بالا به شما بفروشند. برای خرید رک دوربین مداربسته، رک دیواری و رک NVR می‌توانید به سایت پرشیا سیستم مراجعه کنید و خیلی راحت اقدام به خرید آنلاین کنید و خیال‌تان از کیفیت و قیمت محصول راحت باشد. با پرشیا سیستم خریدی ایمن را تجربه کنید.

 

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل رک دوربین مداربسته ، رک دیواری و رک DVR را مورد بررسی قرار دادیم. با خواندن این مطلب اطلاعات کامل در خصوص رک دوربین مداربسته به دست آورده‌اید و حال به راحتی می‌توانید رک دوربین مداربسته مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. همان طور که خواندید رک دوربین مداربسته به محفظه فلزی می‌گویند که دستگاه ضبط NVR یا DVR و همین طور متعلقات شبکه مثل روتر، سوئیچ، مودم، سرور، پچ‌پنل و غیره در آن قرار داده می‌شود که در دو نوع رک دیواری و رک ایستاده در بازار موجود هستند. استفاده از رک برای دوربین مداربسته مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین آن حفاظت از تجهیزات در برابر عوامل محیطی مانند باران، گردوغبار و غیره است. با توجه به مزایایی که در این مطلب برای رک دوربین مداربسته گفتیم استفاده از رک برای دوربین مداربسته ضروری است. رک‌های سرور بیشتر به دلیل استفاده در مراکز داده، به‌ویژه برای روترها، NVR/DVR دوربین‌های مداربسته، سوئیچ‌ها و سایر دستگاه‌های شبکه شناخته می‌شوند. این قاب‌ها عمدتاً در شرکت‌هایی که نیاز به کابل کشی متمرکز دارند و مکان‌هایی با محدودیت فضا استفاده می‌شود. ساختار آن‌ها می‌تواند مانیتور، صفحه کلید و بسیاری از انواع سیستم‌ها و دستگاه‌ها در اندازه‌ها و اشکال مختلف را پشتیبانی کند. این راه حل مدولار مناسب‌ترین راه حل برای اضافه کردن یا تعویض آسان اجزا است. رک امکان گسترش آسان، تعویض لوازم جانبی، تعمیرات یا هر نوع مداخله دیگری را حتی بدون نیاز به خاموش کردن سیستم برای انجام این کار فراهم می کند.این به معنای یک مزیت بزرگ از نظر بهره‌وری است، زیرا هر زمان که نیاز به تغییر باشد، از کار افتادگی وجود نخواهد داشت، که نشان‌دهنده پس‌انداز بزرگی برای شرکت است. قفسه‌های سرور راه ‌حل مناسبی برای شرکت‌هایی هستند که به گردش کار مداوم نیاز دارند.

ممنون که تا پایان مقاله همراه ما بودید. امیدواریم مطالب این بخش برای شما مفید بوده باسد و به سوالات شما در مورد رک دوربین مداربسته ، رک دیواری و رک DVR پاسخ داده باشیم. در صورتی که هرگونه سوال در خصوص رک دوربین مداربسته و رک دیواری داشتید می‌توانید در قسمت ثبت نظر از ما بپرسید در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ داده می‌شود. راستی شما چه نوع رکی را می‌خواهید خریداری کنید؟ تا به حال از رک دوربین مداربسته استفاده کرده‌اید؟ تجربه خود را در قسمت ثبت نظر برای ما بنویسید.