معاون وزیر راه و شهرسازی از اعطای مسکن رایگان و وام 400 میلیون تومانی به این دسته از مستاجران خبر داد.

خبرخوش؛ اعطای مسکن مجانی به این مستاجرها | واریز وام مسکن 400 میلیونی بحساب مستاجران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گرفتن وام مسکن آسانتر شد.بانک تخصصی بخش مسکن طرح های جدید وام مسکن از محل انواع سپرده‌گذاری را اعلام کرد. بانک عامل بخش مسکن اقدام به طراحی وام مسکن و سبد متنوعی از طرح‌های ویژه سپرده‌گذاری شامل ۸ طرح ویژه کرده است که مشتریان و متقاضیان وام مسکن می‌توانند متناسب با شرایط و هدفی که از سپرده‌گذاری دارند اقدام به انتخاب یک یا چند مورد از این طرح‌ها برای سپرده‌گذاری کنند و دریافت وام مسکن کنند.

قیمت وام مسکناعطای زمین رایگان به این خانوارها

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آیین‌نامه واگذاری زمین رایگان به خانوارهای دارای سه فرزند هم‌اکنون در مرحله ارسال از وزارت راه و شهرسازی به دولت است که حداکثر تا هفته آینده انجام می‌شود. اینکه چه زمانی در کمیسیون‌های تخصصی دولت به نتیجه برسد به طور دقیق مشخص نیست اما حتما به قبل از سال جدید نمی‌رسد.

محمود محمودزاده اظهار کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۰ به تصویب رسیده اما تاریخ ابلاغ آن از سوی رییس جمهور به دستگاههای اجرایی آذرماه بوده است. لذا آذرماه سال جاری ملاک عمل خواهد بود. یعنی خانوارهایی که فرزند سوم و بیشتر آنها بعد از ابلاغ قانون در آذرماه امسال به دنیا می‌آیند مشمول دریافت زمین رایگان دولتی خواهند بود؛ نه ۱۹ آبان ماه.

وی افزود: در حال حاضر آیین‌نامه اعطای زمین رایگان، مراحل تصویب را در دولت طی می‌کند و به زودی شرایط و نحوه ثبت نام اعلام می‌شود. آیین‌نامه هم اکنون در مرحله ارسال از وزارت راه و شهرسازی به دولت است که حداکثر تا هفته آینده انجام می‌شود. اینکه چه زمانی در کمیسیون‌های تخصصی دولت به نتیجه برسد به طور دقیق مشخص نیست. انشاءالله در زمان کمتری ارایه می‌شود اما حتما به قبل از عید نمی‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی از سوی دستگاههای مختلف اخذ می‌شود که مقداری زمان می‌برد. معمولا بعضی آیین‌نامه‌ها که حساسیت بیشتری دارد در دولت با سرعت بیشتری رسیدگی می‌شود که امیدواریم این آیین نامه مشمول چنین شرایطی شود.

به گفته محمودزاده، کسانی که فرم «ج» آنها قرمز است و در واقع قبلا از تسهیلات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده کرده‌اند نیز می‌توانند زمین دریافت کنند؛ چرا که طبق قانون، کسانی که فرزند سوم آنها از آذرماه امسال به بعد متولد می‌شود یکبار دیگر می‌تواند از امکانات دولتی استفاده کنند.

وی یادآور شد: دو بند قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مشخصا بر عهده وزارت راه و شهرسازی است اما وزارتخانه‌های دیگری نیز دخیل هستند. بر اساس این قانون مشوق‌هایی برای کسانی که از آذرماه ۱۴۰۰ صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند دیده شده است. از جمله این مشوقها اعطای زمین یا واحد مسکونی خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مطابق قانون مذکور، دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان ۲۰۰ متر مربع برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از ۵۰۰ هزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر اختصاص دهد. برای ساکنین شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر نیز زمین یا واحد مسکونی در شهرهای اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از ۵۰۰ هزار نفر نباشد، واگذار می‌شود. سه دانگ از این زمین به نام خانم خانواده و سه دانگ به نام آقا خواهد بود. امکان فروش زمین نیز وجود ندارد و باید ساخته شود.

محمودزاده درباره هزینه زمین‎های دولتی که به خانوارهای واجد شرایط واگذار می‌شود گفت: هزینه آماده‌سازی به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط از متقاضیان دریافت می‌شود و سند مالکیت پس از پرداخت آخرین قسط به مالکین تحویل خواهد شد.

وی تاکید کرد: هرجا امکان تامین زمین یا واحد وجود داشته باشد این قابلیت وجود دارد که به افراد واجد شرایط اختصاص یابد./ ایسنا

وام ساخت مسکن افزایشی شد

بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی آن دسته از مالکانی که قصد دارند اقدام به احداث مسکن بر روی زمین‌های خود به قصد سکونت کنند، تسهیلات نهضت ملی مسکن پرداخت می‌شود. این گروه از مالکان برای دریافت این تسهیلات نیازی به خرید اوراق یا سپرده‌گذاری در بانک نخواهند داشت و می‌توانند متناسب با دستورالعمل تعریف شده در این زمینه اقدام به دریافت تسهیلات کنند.

پروژه‌های این گروه از افراد متقاضی تحت عنوان پروژه‌های ساخت مسکن خودمالکی در قالب طرح نهضت ملی مسکن ودر راستای اجرای قانون جهش تولید مسکن، مشمول دریافت این تسهیلات ویژه خواهد شد.

این تسهیلات متناسب با پیشرفت فیزیکی واحدهای مسکونی به مالکان سازنده پرداخت می‌شود و شامل تمام شهرهای کشور می‌شود.

آن طور که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است برای ثبت نام خودمالکان هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه شهرهای کشور و همه روستاها برای این دسته از متقاضیان باز است. هرکسی با هر تعدادی که در مجوزش درج شده امکان ثبت‌نام و اخذ تسهیلات خودمالکی را دارد.

این گروه از افراد که قصد ساخت مسکن شخصی‌ساز دارند می‌توانند مانند سازندگان حرفه‌ای مسکن با ثبت نام در سامانه نهضت ملی و ارائه درخواست برای دریافت این تسهیلات اقدام کنند.

بر این اساس، سازنده‌های مسکن خودمالکی در همه شهرهای کشور می‌توانند مانند سایر متقاضیان وسازنده‌ها از سقف تعیین‌شده برای تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال که در شهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، کلانشهرهای بیش از یک میلیون نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است استفاده کنند. همچنین متقاضیان در روستاها هم تا ۲۵۰ میلیون تومان امکان استفاده از تسهیلات خودمالکی را دارند.

از هم‌اکنون نیز این امکان برای دارندگان زمین و سازندگانی که قصد دارند بر روی زمین‌های خود در قالب پروژه‌های خودمالکی اقدام به ساخت مسکن کنند، فراهم شده است تا با ثبت نام در سامانه نهضت ملی مسکن و ارائه مدارک خود، با انتخاب بانک به شعب معرفی شوند و نسبت به تکمیل اطلاعات در شعب بانک اقدام کنند. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و ارائه درخواست، شامل اسناد مالکیت و پروانه ساختمان است که بر اساس آن تسهیلات بانکی به این دسته از خودمالکان پرداخت می‌شود.

بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، تسهیلاتی که در قالب نهضت ملی مسکن به خودمالکان پرداخت می‌شود نیازی به خرید اوراق یا سپرده گذاری ندارد. مطابق با دستورالعمل پرداخت تسهیلات ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، این تسهیلات در ۴ مرحله و توسط بانک عامل به خودمالکان پرداخت می‌شود.

بر این اساس، در مرحله پی‌کنی و فونداسیون ۱۰ درصد، مرحله اسکلت و سقف ۴۰ درصد، سفت‌کاری ۲۵ درصد و مرحله نازک کاری نیز ۲۵ درصد تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌شود.

هزنیه وام مسکن برای مجردها و متاهل تهرانی

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛  لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که با تخفیف در نظر گرفته شده تعداد اوراق ۲۰۰ و هزینه آن با تسه ۱۰۳ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۲۰ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان می شود.

همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن با تخفیف باید ۸۰ برگه به مبلغ هشت میلیون و ۲۹۶هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق ۲۹ میلیون و ۳۶هزار تومان می‌شود.

زوج‌های تهرانی نیز برهمین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ که البته طبق تصمیم جدید، زوجین باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۴۱ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه هشت میلیون و۲۹۶  هزار تومانی وام جعاله در مجموع باید ۴۹ میلیون و ۷۷۶هزار تومان پرداخت کنند.

قیمت اوراق در سایر استان‌ها

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است که با توجه به این‌که مجردها با تخفیف باید ۱۶۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۳۲۰  برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۱۶ میلیون و ۵۹۲هزار تومان و متاهل‌ها نیز باید ۳۳ میلیون و ۱۸۴ هزار تومان پرداخت کنند.

این وام برای مجردهای سایر مناطق شهری به ۱۲۰ و برای زوجین این مناطق نیز به ۲۴۰ میلیون تومان رسیده است. بنابراین مجردها باید با پرداخت ۱۲ میلیون و ۴۴۴ و متاهل‌ها نیز با پرداخت ۲۴ میلیون و ۸۸۸هزار تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند.

در طرح دیگر بانک مسکن با عنوان طرح ۸۲، بانک معادل سقف تسهیلات اوراق، وام بدون سپرده با مدت زمان بازپرداخت ۶۰ ماهه و نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌کند.

همچنین در طرح ۲ و ۱، متقاضیان می‌توانند با حداقل مبلغ سپرده‌گذاری ۱۰ میلیون تومانی و نرخ سود سپرده به میزان دو درصدی، تسهیلاتی تا سقف ۸۵ درصد مبلغ افتتاحی را با نرخ سود یک درصد دریافت کنند.

در قالب طرح هشتم هم برای سپرده‌گذاری، در سپرده ممتاز سما، بانک علاوه بر پراخت سود علی الحساب ماهانه به میزان ۱۰درصد، اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را برای مشتریان لحاظ می‌کند تا بتوانند هر زمان که تمایل داشته باشند اوراق وام مسکن را ارزان‌تر تهیه کنند.

منبع: تجارت‌نیوز