نماینده مردم کرمان در مجلس مرمت و بازسازی کاروانسرای وکیل کرمان در قالب مجموعه هتلی را اقدامی ارزشمند عنوان کرد که می‌توان در بازسازی سایر آثار از آن الگوبرداری کرد و افزود: برای دولت این امکان وجود نداشته که طی سال‌های گذشته مرمت و بازسازی آثار کهن را به انجام رساند.

الگوبرداری از مرمت کاروانسرای وکیل برای بازسازی سایر آثار تاریخی و کهن ایران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدمهدی زاهدی در گفتگو با نبض بازار با بیان اینکه توجه به میراث فرهنگی و میراث ملی و مذهبی در کشور اقدامی ارزشمند است و از جاذبه لازم برای توریست داخلی و خارجی برخوردار هستند، عنوان کرد: این میراث ملی نشانه مدنیت کشور در سال‌های دور بوده است که جاذبه لازم را برای علاقه‌مندان دارد. در برخی از نقاط کشور از جمله استان کرمان بنا‌هایی با سابقه ۷ تا ۸ هزار ساله وجود دارد و وقتی که گردشگر از این بنا‌ها دیدن می‌کند موجب می‌شود تا نگاه ویژه‌ای به این منطقه انجام شود.


وزیر سابق علوم ادامه داد: تمدن و فرهنگ ایران با احیاء، مرمت و بازسازی این بنا‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و طبیعی است که سرمایه‌گذاری در احیاء این بنا‌ها می‌تواند دستاورد‌های مناسبتری برای کشور به همراه داشته باشد.

آثار کهن ایران در یونسکو ثبت شوند


زاهدی اظهار کرد: در سطح جهانی اگر این آثار به ثبت جهانی برسند و در یونسکو به ثبت برسند طبیعی است که این سازمان می‌تواند در راستای معرفی این بنا‌ها و اثار به سایر کشور‌ها قدم‌های موثر و مهمی بردارد.


نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد‌: گسیل گردشگران به سمت بنا‌های تاریخی در قالب مراکز اقامتی و هتلی نیز موضوعی است که با مرمت و بازسازی آثاری کهن، چون کاروانسرا‌های قدیمی و از جمله کاروانسرای وکیل کرمان حاصل می‌شود.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در استان کرمان ارگ بم، ارگ رایر وجود دارد و در شهر جیرفت بنا‌هایی با سابقه تا ۸ هزار ساله وجود دارد که همه آن‌ها جاذبه گردشگری و ظرفیتی مهم برای اقتصاد این منطقه محسوب می‌شوند.

تسهیل معرفی فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌های ایرانی با بازسازی کاروانسرها و آثار قدیمی ایرانی


زاهدی عنوان کرد: بازسازی کاروانسر‌ها می‌تواند در معرفی فرهنگ و خرده‌فرهنگ‌ها در ایران بسیار کارساز و موثر باشد و باید از اقداماتی از این دست حمایت کرد.

بخش خصوصی را تقویت و تشویق کنیم


وی درباره راهکار‌های تقویت حضور بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری در بازسازی ابنیه تاریخی و کهن از جمله کاروانسرا‌ها گفت: این سرمایه‌گذاری چه از سوی بخش خصوصی و چه دولتی ستودنی است، اما واقعیت این است که دولت به تنهایی نمی‌تواند این بودجه‌ها را تامین کند و لازم است با راهکار‌هایی برای تشویق بخش خصوصی در نظر گرفته شود.


زاهدی با بیان اینکه ایران کشوری با سابقه تمدنی بالا است، عنوان کرد: برای دولت این امکان وجود نداشته که طی سال‌های گذشته مرمت و بازسازی آثار کهن را به انجام رساند. بخش خصوصی باید از ناحیه بازسازی و مرمت این اثار عایداتی داشته باشد و شرایطی فراهم شود تا میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش افزایش یابد. اگر در این میان نیاز به لایحه یا طرحی از سوی مجلس برای پرکردن خلاء‌های قانونی وجود داشته باشد مجلس این آمادگی را دارد که در این زمینه مساعدت لازم را داشته باشد.


نماینده مردم کرمان در مجلس خاطرنشان کرد: رفتار با سرمایه‌گذاران نباید به گونه‌ای باشد که به جای تشویق دیگر سرمایه‌گذاران دچار پشیمانی شود بنابراین باید تسهیلات مناسب یا درآمد قابل قبول پس از بهره‌برداری از این آثار برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شود.

گفتنی است آنطور که در منابع تاریخی آمده، این کاروانسرا که قدمتش به دوران قاجاریه بر می‌گردد، از بنا‌های مجموعه وکیل شهر کرمان بشمار می‌رود که ساخت آن در سال ۱۲۷۷ به فرمان محمد اسماعیل خان وکیل الملک حاکم کرمان آغاز و در سال ۱۲۸۷ به دست فرزندش مرتضی قلی خان وکیل الملک تکمیل شد. کاروانسرای وکیل از معدود کاروانسرا‌هایی است که دارای تزئینات نفیس کاشی‌کاری است تا جایی که حتی بادگیر آن نیز دارای تزئینات است.


قرارداد سرمایه گذاری در احیاء و مرمت کاروانسرای وکیل کرمان در سال ۱۳۹۶ بین شرکت "گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران" (سمگا) و صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی وابسته به وزارت میراث فرهنگی منعقد و عملیات اجرایی آن از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع شد. شرکت "گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران" (سمگا)، بازوی اجرایی گروه مالی گردشگری در حوزه گردشگری و هتلداری است.