محمود عباس زاده مشکینی: در میانه راه مذاکرات هسته ای میان ایران و ۱+۴ خود روسیه با غربی‌ها به مشکل برخورد کرده است و بعید نیست که در مذاکرات وین به دنبال حل مشکل خودش باشد.

فرار روبه جلوی روس ها در بن بست وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین در حالی دنبال می‌شود که مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای ۱+۴ دوباره برای مشورت و تصمیم‌گیری راهی پایتخت‌های خود شده‌اند. این در حالیست که برخی رسانه‌ها روسیه را مقصر به نتیجه نرسیدن برجام و عده‌ای دیگر واشنگتن را عامل توقف موقت مذاکرات معرفی کرده‌اند حال باید ببینیم روزهای آینده در رابطه با دیپلماسی پیرامون توافق هسته‌ای چه اتفاقی می‌افتد. در همین راستا با سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید:

عباس-زاده-مشکینی

 

گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی تازگی نداشت

محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: روز گذشته آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی به مجلس آمدند اما گزارش هایی که ارائه دادند تازگی برای بنده نداشت. زیرا ما اعتقاد داریم که مسائل فنی مذاکرات هسته‌ای تمام شده و اکنون تنها بحث بر سر مسائل سیاسی است.

نماینده مردم مشکین شهر ادامه داد: براساس اخباری که از وین به گوش می‌رسد، شرایط برای یک توافق خوب مهیا شده و پیشرفت هایی صورت گرفته است؛ ضمن اینکه ۹۰ درصد از مباحث فنی حل شده است. اما به نتیجه رسیدن به کل موضوع بستگی به طرف‌های مقابل دارد. طرف غربی مخصوصا امریکا باید از زیاده خواهی‌های خودشان عدول کند تا توافق صورت بگیرد و اگر به هر دلیلی مذاکرات به شکست بینجامد، مقصر اصلی آن هیچ کشوری جز امریکا نیست.

عباس زاده مشکینی بیان کرد: بر اساس آخرین گزارش‌ها و جزییات و براساس اظهارات آقای باقری کنی، روند مذاکرات را مثبت می‌دانستیم و دستاوردهایی هم داشتیم که با توجه به آنها، وضعیت رسیدن به توافقات را برد-برد می‌دانستیم؛ اما طی چند روز گذشته غربی‌ها به ویژه امریکایی‌ها شیطنت می‌کنند و یک جنگ روانی راه انداخته‌اند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: غربی‌ها دنبال مذاکره و توافق بودند و طبیعی است که چنین موضعی بگیرند و ما هم در برابر موضع سرسختانه آنها چنین موضعی می‌گیریم.

دعوت باقری و امیرعبداللهیان به کمیسیون امنیت ملی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه آقای باقری به کشور بازگشتند، ممکن است در روزهای آتی از وی و وزیر خارجه برای بررسی ابعاد مذاکرات به کمیسیون امنیت ملی دعوت شود، البته با توجه به حضور رئیس کمیسیون در تمام نشست‌های مربوطه اطلاعات نمایندگان به روز است.

نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا روس‌ها مانع توافق هسته‌ای شدند، اظهار کرد: ما چنین دیدگاهی نداریم. برخی از هول حلیم در دیگ می‌افتند. خیلی‌ها هم به سمت غربی‌ها غش می‌کنند. روسیه این دوره بیش از گذشته با ایران همکاری کرده است. اما در میانه راه خود روسیه با غربی‌ها به مشکل برخورد کردند و بعید نیست که در مذاکرات وین به دنبال حل مشکل خودش باشد. بنده بر خلاف تحلیل‌های که گفته می‌شود، معتقدم که چون روس‌های در متن مذاکرات هستند پیش‌بینی شان بر این است که اروپا و امریکا بیشتر به این توافق نیاز دارند و می‌خواهند بیشتر مسئله خودش را باهم برطرف کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان در مورد توقف مذاکرات میان ایران و عربستان اظهار کرد: ما پیگیر این مذاکرات هستیم و آن را متوقف نمی‌کنیم مگرآنکه طرف سعودی خواهان پایان دادن به مذاکرات باشند. ما تا زمانی که به در بسته نخوریم تقویت ارتباط با همسایگان را پیگیری می‌کنیم. اگر سعودی‌ها پیگیر و جدیت را داشته باشند، می‌توانیم این موضوع را حل کنیم. ما از هر فرصتی برای برداشتن موانع و تقویت ارتباطات تلاش خواهیم کرد. چون اعتقاد داریم که اگر کشورهای منطقه با یکدیگر ارتباط داشته باشند. منطقه دیگر حیات خلوت بیگانه نخواهد شد