چقدر رفتار والدین در تربیت کودک موثر است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

مادر و پدر شدن در دنیای امروزی بسیار لذت بخش است. اما به همان اندازه نیز مسئولیت بر دوش آنها قرار می گیرد. والدین برای تربیت فرزند خود باید اقدامات موثری را پیش بگیرند.

جالب است بدانید که خصوصیات فردی والدین نقش مهمی در رفتار کودکانشان می گذارد.

گاهاً خرده رفتارهای اشتباهی که از کودک سر می زند، نشان از رفتار خود والدینشان می باشد. رشد ذهنی کودک مجموعه ای از کلمات، رفتار و اعمال خود خانواده است. برای این که در تربیت فرزند خود موفق باشید، باید ابتدا توسط مشاوره فردی، مشکلات روانشناختی خود را درمان نمایید.

 تنها آموزش دادن به کودک نمی تواند رسالت تربیت را به سرانجام برساند.

داشتن وابستگی زیاد والدین به فرزندان

گاهی اوقات والدین بدون آنکه بخواهند از بدو تولد فرزندان خود را وابسته بار می آورند. اما چه رفتاری منجر به وابستگی شدید کودکان می شود؟ بعضی از والدین تمام امور مربوط به استقلال کودک را خود انجام می دهند و با این طرز تفکر که کودک خود نمی تواند یا صلاحیت انجام دادن آن را ندارد، پیش می روند. به عنوان مثال بعد از بازی کودک، تمامی وسایل را خود والد جمع می کند. با این که بعد از هر بازی، کودک باید آموزش ببیند که خود وسایل را جمع کند. 

این رفتارهای مخرب والدین ممکن است حتی در آینده باعث شوند که نتوانند حتی در یک زمین بازی با دیگر بچه ها، همبازی شوند. چون کودکان بعد از وابستگی دچار اضطراب شدیدی می شوند و تمایل به ترک والد خود را ندارد. به همین دلیل بهتر است برای این که چنین مشکلی پیش نیاد، والدین دورادور فرزند خود را حمایت کنند و آموزش های لازم را به آنها بدهند. 

تاثیر والدین بر عدم استقلال کودک

بعضی از کودکان توسط والدین خود کنترل سرسختانه می شوند. این کودکان به صورت مداوم در معرض کنترل های آشکار والدین خود هستند. آنها اجازه ندارند که نظر خود را بیان کنند یا برای بروز هیجان های طبیعی خود، احساس گناه و ترس می کنند.

کودکان با این شیوه تربیت غیر مسئول بار می آیند. از نظر روانشناسی رشدی آنها فقط جسمانی رشد می کنند و در بزرگسالی به مشکلات جدی بر می خورند. 

 پرورش مهارت‌های ارتباطی

همه انسان ها با مهارت های ارتباطی قوی می توانند در جامعه و گروه های همسال خود ارتباط برقرار کنند. به همین دلیل مهم است از همان کودکی در برنامه آموزش تربیتی فرزند خود، مهارت های  ارتباطی را بگنجانید. به کودک خود اجازه دهید تمام احساسات و تفکرات خود را چه در خانواده چه در بیرون از آن، بیان کند می تواند در آینده نیز ارتباط های موثری با دیگران برقرار کند و موفق شود. 

تربیت در حضور دیگران ممنوع

بعضی از والدین عادت کرده اند همان گونه که با آنها در کودکی شان تربیت شدند، فرزند خود را نیز همان گونه تربیت کنند. ادب کردن کودک در چنین مواقعی نه تنها نتیجه ندارد، بلکه تخریب کننده نیز می باشد.

کودکان در حضور دیگران علاوه بر تجربه احساس شرمساری و گناه، هرگز به نصیحت شما گوش نمی دهد و حتی ممکن است رفتار بدتری از خود نشان دهد. بهتر است برای آموزش دادنشان، در یک مکانی خلوت به دور از دیگران این کار را انجام دهید. مطمئن باشید که نتیجه بهتری می گیرید. 

3

مقایسه کردن کودک با شخص دیگر و تاثیر آن بر اعتماد به نفس

برای جریحه دار کردن احساسات کودک کافی است او را با سایر کودکان مقایسه نمایید. هر بچه‌ای منحصر فرد است و نباید او با هیچکس مقایسه شود. چون اعتماد به نفس داشتن مهم ترین ابزاری است که اگر هر کس داشته باشد در آینده، می تواند از پس مشکلاتش بر بیاید. همچنین اعتماد به نفس می تواند زندگی را برایش راحت تر کند.

 هرگز در مدرسه نمره او را با کسی مقایسه نکنید. به یاد داشته باشید که او باید در محیط دوستانه بزرگ شود و پیشرفتش نسبت به دیروزش شناخته شود. اگر از دو یا چند فرزند مراقبت می کنید، بین آنها تمایز قائل نشوید و به میزان یکسان ابراز علاقه کنید. 

مسائل آموزشی را دقیق و واضح مشخص کنید

گاهی ممکن است پیش بیاید که همسایه شما یا کادر مدرسه از رفتارهایی شکایت می کند که کودک شما آنها را به خوبی در خانه انجام می دهد. در این جور مسائل شما باید به صورت واضح و شفاف بیان کنید که فلان رفتار باید در همه جا رعایت شود. مطمئن شوید که کودک شما حرف شما را فهمیده و برای این کار می توانید از آنها سوال کنید.

هرگز کودک خود را در چنین موقعیتی دعوا نکنید. صرفاً اطمینان پیدا کنید که مسائل آموزشی را فهمیده است یا نه.

تاثیر رفتار والدین بر ایجاد استرس و افسردگی در کودکان

گاهاً پیش آمده که کودکمان مانند گذشته از بازی کردن لذت نمی برد و احساس ناراحتی بدون دلیل مشخصی در آنها دیده می شود. چنین رفتارهایی که با نام افسردگی شناخته می شوند، زمانی پدید می آید که والدین در طول زندگی به نقد کردن های بیش از اندازه به کودک خود، به آنها احساس استرس و ناراحتی داده اند. چون کودک به توانایی و رفتارهای خود شک می کند و دیگر راه درست را نمی داند.

 به همین دلیل با گرفتن مشاوره های فردی، سعی کنید رفتارهای خود را اصلاح کنید تا کودکان دچار مشکل نشوند. 

تاثیر دعوا والدین بر رفتار کودکان

زمانی که کودکی شاهد رفتارهای خشن چون دعوا را شاهد باشند، می تواند مهارت های اجتماعی خود را از دست بدهند. به عبارتی دیگر نتوانند به دیگران اعتماد کنند. همچنین امنیت روابط عاطفی بین کودک و والد خدشه دار می شود.

 اگر رابطه مادر و پدر سالم نباشد، می تواند بر تحصیل کودک تاثیر منفی بگذارد. به طور کلی کودکانی که شاهد پرخاشگری از سوی والدین هستند، شادی خود را از دست می دهند و سبک زندگی ناسالم را تجربه می کنند. سعی کنید تا حد امکان جلوی آنها دعوا نکنید. اگر مشکلی دارید حتماً به روانشناس زوجین مراجعه کنید. 

تاثیر والدین شاغل در تربیت فرزندان

فرزندانی که والدینشان شاغل هستند، نیاز به محبت و ارتباط عاطفی بیشتری دارند. همچنین آنها بیشتر در معرض آسیب های روحی هستند. معمولاً بچه ها در چنین سنی وارد مهد کودک شده و دنیای دیگری از اجتماع را تجربه می کنند.

 مادران و پدران باید در زمان های خالی خود وقت بیشتری را برای تربیت فرزند خود بگذارند. همچنین باید زمان هایی برای با هم بودن نیز تنظیم کنند تا نیازهای عاطفی جبران شود. 

4

سرکوب نکردن احساسات

هرگز احساسات کودک را سرکوب نکنید. زمانی که این اتفاق از سوی والدین بیفتد، امکان این که کودک شما در آینده احساسات خود را پنهان  کند، وجود دارد. این مسائل در طول زندگی، مشکل ساز می شود.

همیشه منتظر باشید تا کودک احساسات خود را کامل بیان کنند تا اگر روشی که پیش گرفته اشتباه بوده، صحیح شود. با این حال هیچگاه مانع احساساتی که دارند، نشوید. کودکان باید بتوانند افکار خودشان را بگویند و اگر رویایی دارند، بتوانند به آن برسند. استعدادهای کودک خود را شناسایی کنید و آینده‌ای که مختص او است، را پیدا کنید. 

همچنین در وبسایت روانشناسی گپچه میتوانید رفتارهایی که به طور ناخودآگاه از والدین و فرزندان سر می زند و مشکل ساز می شود را به صورت مشاوره آنلاین با کارشناسان این مرکز در ارتباط باشید و از مشکلات دیگری جلوگیری کنید.