جهت اطلاع از جدیدترین قیمت مواد غذایی در بازار به سرویس "مواد غذایی" در پایگاه خبری خبر ملت مراجعه نمایید.

​قیمت مرغ بالا کشید؟ | منتظر صف بندی خرید مرغ باشیم؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

قیمت مرغ و گوشت یکی از خبر هایی است که مردم تقریبا هر روز با آن سرو کار دارند؛ قیمت مرغ برای برخی از خانوار ها از اهیمت بالایی برخوردار است، چرا که قوت قالب این خانواده ها از گوشت مرغ تامین می شود. توزیع به موقع می تواند در تنظیم قیمت مرغ موثر است. برخی از مواقع با بروز بیماری های مختلف و یا عوامل گوناگونی ممکن است؛ طیور دچار بیماری می شوند و میزان عرضه به بازار کم می شود. از همین رو قیمت مرغ با افزایش رو به رو می شود. برای اطلاع از جدید ترین و به روز ترین خبر ها درباره قیمت مرغ با ما همراه باشید.

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت مواد غذایی در بازار به سرویس "مواد غذایی" در پایگاه خبری خبر ملت مراجعه نمایید. دخل و تصرفی در قیمت‌ها ندارد و قیمت‌های درج شده مربوط به سایت‌های فروش اینترنتی است.

رضا سالمی گفت: با توجه به مازاد تولید مرغ در واحدهای مرغداری، پشتیبانی امور دام در راستای‌حمایت از مرغداران اقدام به خرید مرغ با نرخ ۳۰ هزار تومان و نژادآرین ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان کرده است.

سالمی می‌گوید: خرید حمایتی مرغ تا پایان اردیبهشت ادامه دارد. طبق برنامه وزارتخانه، صادرات مرغ بعد از تکمیل ذخایر پشتیبانی امکان‌پذیر خواهد بود.

بنابر آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های مرغداران روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود که با وجود کاهش تقاضا و مازاد عرضه، نرخ مرغ به کمتر از نرخ مصوب در بازار رسیده است.

بسیاری از کارشناسان صنعت طیور اذعان می‌کنند که با وجود افزایش هزینه‌های تولید و کاهش نرخ مرغ طی هفته‌های اخیر به کمتر از نرخ مصوب، خرید حمایتی پشتیبانی امور دام روزانه به ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن باید برسد یا صادرات مرغ در دستور کار قرار گیرد.

کاهش تقاضا و افزایش تولید، عامل پایین بودن قیمت مرغ

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، کاهش تقاضا و افزایش تولید را از علل پایین بودن نرخ مرغ زنده وگوشت مرغ دانست و اظهارکرد: ادامه این روند ضرر مرغداران را در پی خواهد داشت، زیرا اکنون براساس مولفه‌های تولید و نرخ تورم نرخ تمام شده مرغ زنده در هر کیلوگرم ۲۰ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه‌کرد: از مصوبه قیمت‌گذاری سال گذشته دولت تاکنون نرخ مولفه‌های تولید از جمله نهاده‌های ذرت و سویا، جوجه یکروزه گوشتی، دارو، واکسن و دستمزد کارگری افزایش یافته است؛ به طور مثال نرخ مصوب جوجه یکروزه ۶ هزار تومان است اما تولیدکنندگان آن را بالای ۱۰ هزارتومان خریداری می‌کنند.

نامه اصلاح نرخ مرغ برای سال ۱۴۰۱ به قرارگاه امنیت غذایی ارسال شد

اسدالله نژاد گفت: هفته گذشته نامه آنالیز قیمتی مرغ زنده و گوشت مرغ برای اصلاح و تغییر نرخ به قرارگاه امنیت غذایی ارسال شد.

گران شدن قیمت مرغ ناشی از تخلف واحدهای عرضه

وی افزود: اکنون نرخ مرغ زنده و گوشت مرغ زیر نرخ مصوب دولت است و هرگونه گرانفروشی در واحدهای عرضه به معنای تخلف است، همان‌گونه که در ایام نوروز نرخ مرغ زنده درب واحدهای تولیدی طبق نرخ مصوب به فروش می‌رسید اما در سطح بازار نرخ به ۴۰ هزار تومان نیز رسیده بود.

وی از واحدهای نظارتی خواست تا علاوه بر نظارت واحدهای تولیدی تا کشتارگاه ها، فرآیند عرضه گوشت مرغ را از کشتارگاه‌ها تا زمانی که به‌دست مصرف‌کنندگان برسد مورد کنترل جدی قرار دهند تا برخی سودجویان و متخلفان از وضعیت بازار سوء استفاده نکنند.

بررسی میدانی خبرنگار ما نشان می‌دهد که نرخ هر کیلوگرم گوشت مرغ در مراکز عمده فروشی و میادین میوه تره بین ۲۷ هزار و ۵۰۰ تا ۲۹ هزار تومان است، اما در سطح بازار و خرده فروشی‌ها از ۲۹ تا ۳۵ هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی سالیانه حدود ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و عرضه می‌شود.