یک کارشناس با اشاره به راهکار اصلاح یارانه نان ، گفت: آزادسازی قیمت آرد صنعتی و ثبات قیمت آرد برای نان های سنتی، نه تنها مانع قاچاق آن نمی شود بلکه به آن دامن هم می زند.

​جزئیات جدید از یارانه جدید | شیوه پرداخت یارانه جدید چگونه است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یارانه جدید دولت هر ماه به حساب سرپرستان خوانوار واریز می شود. دولت بر این باور است که باید یارانه جدید طبق دهک بندی ها برای افراد واریز شود. تا مبلغ یارانه جدید برای دهک های پایین تر بیش تر باشد. یارانه جدید بخشی از هزینه های خانواده ها و اقشار ضعیف جامعه را پوشش می دهد. اما با توجه به بالا رفتن تورم یارانه جدید دیگر پاسخگو هزینه های نیست.برخی رسانه‌های منتقد دولت مدعی شده‌اند که دولت به دنبال حذف ۶۳ درصد از یارانه‌ بگیران است.

دولت چگونه یارانه جدید نان را اصلاح کند؟

مهدی امینی فرد، کارشناس حوزه گندم، آرد و نان در گفتگو با خبرنگار مهر درباره شبهات ایجاد شده در خصوص تسری دادن افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به قیمت محصولاتی مانند آرد، نان و ماکارونی، گفت: دولت گندم را با یک قیمت مشخص می‌خرد و آن را با مبلغی کمتر یا بیشتر به کارخانه‌های مصرف‌کننده می‌فروشد. هنگامی که دولت این گندم را با قیمت کمتر از خرید، به کارخانه‌ها می‌فروشد، در واقع توزیع یارانه شده است.

این کارشناس با بیان اینکه خرید تضمینی یک مکانیسم کاهش ریسک تولید برای کشاورز است تا او مطمئن باشد محصولش توسط دولت خریداری می‌شود، افزود: خرید تضمینی در اصل، یک سیاست حمایتی است. دولت برای این کار یک سرمایه در گردش نیاز دارد که می‌تواند آن را از بانک مرکزی یا بانک‌های عامل، به‌صورت تسهیلات دریافت کند و پس از خرید گندم از کشاورز و فروش آن به کارخانه‌ها، تسهیلات را برگرداند.