معرفی بهترین سایت برای دانلود مستند های شبکه های من و تو، بی بی بی فارسی و نشنال جئوگرافیک
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 مستند فیلمی است که با داستان‌ها و ماجراهای تخیلی سر و کار و ارتباطی ندارد و تمام مضمون، اتفاق‌ها، رویدادها، شخصیت‌ها و موجوداتی که در فیلم حضور دارند، کاملاً واقعی هستند. واقعی بودن فیلم‌های مستند آن‌ها را از دیگر قالب‌های فیلم‌های سینمایی داستانی جدا کرده و یک شاخه مجزایی در عرصه فیلم‌سازی و صنعت سینما به خود اختصاص داده است. بسیاری از مردم جهان به انواع مختلف این نوع فیلم علاقه بسیار زیادی دارند و جدیدترین مستندهای خبری، علمی آموزشی، سیاسی، شاعرانه، اجتماعی، جنگی، تاریخی، صنعتی، تبلیغاتی و مستند حیوانات را از شبکه‌های معروفی مانند من و تو، بی بی سی و نشنال جئوگرافیک دنبال می‌کنند. در این مقاله قصد داریم درباره ویژگی‌های انواع مختلف فیلم مستند و بهترین شبکه‌های تولید کننده این نوع فیلم توضیح دهیم و درانتها به معرفی بهترین و ارزان‌ترین سایت دانلود مستند بپردازیم.

آشنایی با ویژگیهای فیلم مستند

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، مهم‌ترین ویژگی فیلم مستند این است که تمام محتوای آن طبق واقعیت ساخته می‌شود. ماجراهای واقعی فیلم ممکن است تولد یک نوزاد یا تصادف یک فرد با خودرو، گل‌زدن یک بازیکن فوتبال، کشته شدن یک سرباز در نبرد با دشمن، گردش یک شیر در جنگل، شنای ماهی‌ها در اعماق دریا، لحظه فرود یک هواپیما و غیره باشد. به طور کلی تمام رویدادهای فیلم واقعیت دارند و فیلم‌ساز اجازه ندارد که دخل و تصرفی در این فیلم داشته باشد. دوربین‌ها و فیلم‌برداران دقیقاً چیزی را که در حال حاضر اتفاق می‌افتد به ثبت می‌رسانند. کوچک‌ترین دخل و تصرفی در فیلم‌های مستند، آن را از قالب اصلی خود خارج کرده و به یک فیلم داستانی غیر واقعی تبدیل خواهد کرد. البته نحوه فیلم‌برداری و ثبت مستندها مسئله بسیار پراهمیتی است که باید به صورت مجزا به آن پرداخت. در واقع وقتی دو فیلم‌ساز به صورت جداگانه از یک اتفاق واقعی مانند لحظه سقوط یک هواپیما فیلم‌برداری می‌کنند، زاویه دوربین و نحوه فیلم‌برداری باعث می‌شود که دو فیلم متفاوت تولید شود. نیمی از هویت و ارزش فیلم‌های واقعی به تصویر و نیم دیگر به صدای آن وابسته است. بنابراین در ساخت این نوع فیلم باید از بهترین تجهیزات تصویربرداری و صدابرداری استفاده شود تا بتواند تأثیر خود را در ذهن مخاطب بگذارد.

  امروزه انواع مختلفی از فیلم‌های مستند با موضوعات مختلف تولید می‌شوند که جایگاه بسیار ویژه‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای و تلویزیونی دارند؛ حتی گاهی‌اوقات جذابیت این فیلم‌ها به حدی زیاد است که برخی از کشورها آن را از طریق اکران در سینما به فروش می‌رسانند. انواع فیلم مستند بر اساس موضوع به مستندهای قوم‌شناسی، معماری و تاریخی، حیات‌وحش، تبلیغاتی، بیوگرافیک، شاعرانه، صنعتی، جنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی، آموزشی و خبری تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال در فیلم‌های اجتماعی، مستند به موضوعات واقعی مانند مشکلات مسکن، فقر، بیکاری، بزهکاری، سرقت، اعتیاد و غیره پرداخته می‌شود یا در فیلم‌های خبری، یک گوینده رویدادهای خبری را گزارش می‌دهد. این نوع فیلم که بیشتر به صورت گزارش مستقیم از محل وقوع حوادث ساخته می‌شود، دارای تاریخ مصرف است و بعد از چند روز اهمیت اولیه خود را از دست می‌دهد و در آرشیوهای رسانه‌ای و خبری نگهداری می‌شود.

در فیلم‌های واقعی با موضوعات علمی و آموزشی معمولا از مخترعان، اساتید و پزشکان به عنوان کارشناس استفاده می‌کنند تا نظر خود را درباره موضوع علمی و آموزشی که پس از تحقیقات فراوان ضبط شده، ارائه دهند. در مستند حیوانات و رازبقا، گونه‌های متنوعی از حیوانات و نحوه تکامل و زیست حیوانات به همراه میزان تاثیر آن‌ها در چرخه غذایی و محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد. بسیاری از ایرانیان به تماشای فیلم‌های راز بقا علاقه زیادی دارند.

5

معرفی برترین شبکههای تولید کننده فیلممستند

  • شبکه بی بی سی

شبکه بی بی سی مخفف عبارت British Broadcasting Corporatio یعنی بنگاه خبرپراکنی بریتانیا، به عنوان یکی از برترین و پربیننده‌ترین شبکه‌های تلویزیونی جهان طرفداران بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. این شبکه آرشیوی بسیار ارزشمند از انواع مختلف فیلم‌های مستند حیوانات، تاریخی، سیاسی، علمی، معماری، هنری، ورزشی و غیره با بالاترین کیفیت را تولید کرده است. این فیلم‌ها معمولاً توسط شرکت‌های مستقل یا بخش تولید کننده فیلم‌های مستند شبکه بی بی سی تولید شده‌اند. از فیلم‌های واقعی تاپ و معروف بی بی سی می‌توان به خانه و تخت گاز اشاره کرد.

  • شبکه من و تو

 شبکه من و تو برای اولین بار در تاریخ آبان ماه سال 1389 راه اندازی شد. اولین برنامه‌هایی که از این شبکه پخش می‌شد، معمولا دارای جنبه تفریحی و سرگرمی بودند. این شبکه از سال 1390 روند کار خود را با پخش برنامه‌های جذاب و پربیننده مستند تغییر داد. موضوع برنامه‌ها و فیلم‌های مستند شبکه من و تو بیشتر در حوزه مستند حیوانات، جهانگردی، گردشگری، سیاسی، تاریخی، علمی و غیره است.

  • شبکه نشنال جئوگرافیک

شبکه نشنال جئوگرافیک Geographic National یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین شبکه‌های جهان است که آرشیو برنامه‌های آن قدمتی 120 ساله دارد. اکثر ایرانی‌ها این شبکه را با نام نشنال جغرافی می‌شناسند. این شبکه مستندهای فوق‌العاده زیبایی را با موضوعات مستند حیوانات و راز بقا، تاریخی، جنگ‌های جهانی، باستان‌شناسی، زمین‌شناسی، علوم نظامی، موضوعات علم پزشکی و غیره بر پایه‌های محکم علمی ساخته است. موسسه نشنال جئوگرافیک برای تولید برنامه‌های مستند باکیفیت، جوایز بسیار زیادی را کسب کرده است.

تماشای فیلمهای مستند چه مزایا و کاربردهایی برای افراد جامعه دارد؟

این نوع فیلم به بیان دقیق ایده‌ها و شفاف‌سازی آن‌ها کمک می‌کند. طراحان و افراد معمولی راحت‌تر می‌توانند از آن نتیجه بگیرند. ثبت اطلاعات مورد نیاز یک پروژه و نگهداری از فعالیت‌های گذشته جهت مطابقت و اصلاح مشکلات،‌ جلوگیری از تکرار کارها، افزایش بهره‌وری نوشته‌های نویسنده مستندات، استفاده از فیلم‌ها به عنوان یک مرجع موثق، افزایش دقت بیننده و کاهش اشتباهات، امکان کنترل و بررسی کیفیت پروژه‌های اجرایی برای اعتمادسازی افراد بیرون از یک سازمان، حفظ منابع مورد نیاز اطلاعاتی برای اجرای یک پروژه، تطبیق‌دادن هزینه‌های برآورد شده با هزینه‌های واقعی، نشان‌دادن ایرادها و نیازهای اطلاعاتی و آماری، نشان دادن مشکلات و کمبودهای یک سازمان یا نهاد طبق واقعیت، به اشتراک‌گذاشتن منابع آموزشی و برقراری تعامل بین فرایندها، کمک به شفاف‌سازی عملکردها و جلوگیری از هرگونه ابهام، افزایش دادن سطح آگاهی مردم جامعه، ایجاد انگیزه در بین همکاران در یک سازمان، ضمانت اجرای سیستم، استفاده به عنوان یک فیلم سرگرم کننده و غیره، از مهم‌ترین مزایای فیلم‌های مستند به شمار می‌رود.

6

دانلود مستند از طریق بزرگترین سایت آرشیو مستند ایران

دانشجویان، محققان و اساتید دانشگاه برای دانلود مستندهای شبکه‌های من و تو، بی بی سی و نشنال جئوگرافیک می‌توانند به بزرگ‌ترین سایت آرشیو مستند ایران یعنی وب‌سایت تی وی مستند با آدرس اینترنتی http://tvmostanad.com مراجعه کنند. این وب‌سایت فعالیت خود را از دوازده سال پیش آغاز کرد و به عنوان یک پایگاه بزرگ فیلم‌های مستند تاریخی، علمی، سیاسی، اجتماعی و غیره برنامه‌های باکیفیت شبکه‌های تلویزیونی معروف را با دوبله فارسی در آرشیو خود ارائه داده است.

تمام فیلم‌ها با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسند و تبلیغات بین برنامه‌ای آن‌ها با دقت حذف شده است. کیفیت برنامه‌های من و تو، قبل از سال 1395 به صورت SD و بعد از این سال، باکیفیت HD هستند. امکان دانلود مستندهای تاریخی بعد از انقلاب در این سایت وجود ندارد زیرا با توجه به مغایرت با قوانین جمهوری اسلامی ایران این فیلم‌ها آرشیو نشده‌اند. کیفیت فیلم‌های موجود در آرشیو این سایت نسبت به سایر سایت‌ها بسیار بالاتر است.