ثبت شرکت مسئولیت محدود چگونه انجام می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ثبت شرکت مسئولیت محدود با حداقل دو شریک و سرمایه یک میلیون ریال امکان‌پذیر است. به طور کلی شرکت با مسئولیت محدود یکی از متداول‌ترین و محبوب‌ترین انواع شرکت‌های تجاری است. این شرکت معمولا توسط کسانی به ثبت می‌رسد که فعالیت محدودی دارند و در فکر توسعه شرکت خود نیستند. برای مثال افراد خانواده و دوستانی که به یکدیگر اعتماد کامل دارند و در عین حال به فکر وارد کردن شریک جدید نیز به شرکت نیستند.

در حال حاضر ثبت شرکت مسئولیت محدود در تهران و برخی شهرها فقط از طریق روش جدید یعنی  پنجره واحد انجام می‌شود. در ادامه علاوه بر شرایط و مدارک لازم، با نحوه ثبت شرکت مسئولیت محدود نیز آشنا خواهیم شد.

شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود چیست؟

ثبت شرکت مسئولیت محدود دارای شرایط قانونی‌ است که پیش از ثبت باید نسبت به آن اطلاع داشته باشید. برخی از مهم‌ترین شرایط عبارت‌اند از:

  • حداقل تعداد شرکا 

هیچ شرکتی با یک نفر تاسیس نمی‌شود. شرکت با مسئولیت محدود، یکی از ساده‌ترین شرکت‌ها برای تاسیس از نظر تعداد شرکا است که با حداقل ۲ شریک تشکیل می‌شود. 

  • حداقل سرمایه 

ثبت شرکت مسئولیت محدود با حداقل یک میلیون ریال سرمایه اولیه امکان‌پذیر است. 

  • تعیین موضوع فعالیت 

یکی از اقدامات مهم برای ثبت شرکت مسئولیت محدود، انتخاب موضوع فعالیت است. موضوع فعالیت باید به طور دقیق در اساسنامه شرکت مشخص شود. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر موضوع فعالیت شما نیاز به اخذ مجوز از سازمان خاصی دارد، آن را پیش از ثبت شرکت دریافت کنید. 

  • تعیین نام 

با افزایش تعداد شرکت‌های ثبت شده، انتخاب نامی که تکراری نباشد و از لحاظ قانونی مورد تایید قرار بگیرد، اهمیت زیادی دارد. شما می‌توانید برای شرکت خود ۵ نام پیشنهادی انتخاب کنید تا یکی از آن‌ها تایید شود.

  • تعیین آدرس شرکت 

محلی که شرکت در آن ثبت می‌شود باید به عنوان آدرس شرکت اعلام شود تا تمامی نامه‌ها به آنجا ارسال شود و افراد در ارتباط با شرکت از محل آن با خبر شوند.

مدارک ثبت شرکت مسئولیت محدود

مدارک لازم برای ثبت شرکت مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود، همه اعضای هیات مدیره باید در سامانه ثنا ثبت‌نام کنند. همچنین باید مدارک زیر را آماده کنید تا با مشکل نقص مدارک مواجه نشوید. این مدارک عبارت‌اند از:

  • تصویر شناسنامه و کارت ملی شرکا و اعضای هیات مدیره
  • دو نسخه تکمیل شده تقاضانامه و شرکت‌نامه و اساسنامه
  • دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره
  • دریافت مجوز فعالیت شرکت (در صورتی‌که موضوع فعالیت نیاز به اخذ مجوز داشته باشد)
  • آگهی تاسیس و نامه نمایندگی (در صورتی‌که یکی از شرکا شخص حقوقی باشد)
  • اقرارنامه اعضای هیات مدیره مبنی بر نداشتن ممنوعیت‌های قانونی
  • اقرارنامه مدیرعامل مبنی بر دریافت سرمایه ثبتی‌
  • اصل وکالت‌نامه وکیل دادگستری (در صورتی‌که ثبت شرکت را وکیل انجام دهد)

نحوه ثبت شرکت مسئولیت محدود

همه شرکت‌های تجاری تا پیش از سال ۱۳۹۹ فقط از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، به ثبت می‌رسیدند. اما در حال حاضر، علاوه بر ثبت شرکت مسئولیت محدود اینترنتی از روش دیگری نیز می‌توان استفاده کرد. خدمات پنجره واحد روشی است که در کنار سامانه اداره ثبت شرکت‌ها، فرایند ثبت شرکت در آن انجام می‌شود. با این تفاوت که خدمات پنجره واحد کاملا به صورت حضوری ولی در مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه می‌شود. 

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تهران فقط باید از روش خدمات پنجره واحد اقدام کنید. برای ثبت شرکت مسئولیت محدود با این روش باید مراحل زیر را انجام دهید:

۱- به صورت حضوری به کارشناس مربوطه در پنجره واحد مراجعه کنید. کارشناس، ورود اطلاعات را انجام می‌دهد و نام‌های انتخابی شرکت را نیز بررسی می‌کند(در‌صورت عدم تایید نام‌های انتخابی، متقاضی باید نام‌های دیگری را ارائه دهد).

۲- پس از ورود اطلاعات و تایید نام، همه مدارک شرکت باید توسط موسسین امضا شده و سپس به کارشناس مربوطه تحویل داده شوند (در این مرحله هم در صورت عدم تایید، باید رفع ایراد شود).

۳- سپس کارشناس، بارکد پستی را وارد می‌کند و پیش‌نویس آگهی نیز پس از یک روز منتشر می‌شود.

همه شرکت‌های تجاری از جمله مسئولیت محدود، پس از انجام مراحل ثبت شرکت باید کد اقتصادی دریافت کنند. یکی از مزایای خدمات پنجره واحد،‌ ارائه خدمات مرتبط با ثبت شرکت به صورت یکجا است. به این صورت که برای دریافت سایر خدمات مانند کد اقتصادی، کد کارگاهی و پلمپ دفاتر باید به باجه‌های مربوطه در پنجره واحد مراجعه کنید.

ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان در قالب مسئولیت محدود

در سال‌های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی، ثبت شرکت دانش بنیان افزایش پیدا کرده و بسیاری از اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها به دنبال ثبت این نوع شرکت هستند. البته بسیاری از افراد تصور می‌کنند که شرکت دانش بنیان، قالب مجزایی برای ثبت شرکت است. در حالی‌که این تصور اشتباه است. برای تاسیس این نوع شرکت، ابتدا باید یکی از انواع شرکت‌های تجاری مانند شرکت مسئولیت محدود را ثبت کنید. سپس طبق شرایط خاصی، تاییدیه دانش بنیان را دریافت کنید.

ثبت شرکت مسئولیت محدود با ثبت‌یار

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود که یکی از رایج‌ترین شرکت‌های تجاری است، باید علاوه بر رعایت شرایط و مدارک آن، با نکات ثبت شرکت نیز آشنا باشید. به ویژه اینکه از اواخر سال ۹۹ روش ثبت شرکت با مسئولیت محدود در تهران تغییر کرده است و در بعضی موارد باعث سردرگمی افراد شده است. از این رو بهتر است مراحل ثبت شرکت خود را به اشخاصی بسپارید که تجربه کافی در این زمینه دارند.

ثبت‌یار (sabtyar.com) به عنوان سامانه آنلاین ارائه خدمات حقوقی کسب و کارها، خدمات ثبت شرکت و همچنین ثبت موسسه را به صورت غیرحضوری و آنلاین و با هزینه شفاف ارائه می‌دهد. موسسات غیرتجاری گرچه از لحاظ کاربرد با شرکت‌های تجاری متفاوت‌اند اما فرایند ثبت آن‌ها مانند شرکت‌ها است. جهت مشاوره در این زمینه می‌توانید با ثبت‌یار تماس بگیرید. کارشناسان ثبتی و حقوقی ثبت‌یار آماده همراهی شما در مسیر ثبت شرکت و موسسه هستند.