خدمات راه اندازی و سرویس و تعمیر چیلر تراکمی و جذبی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خدمات راه اندازی و سرویس و تعمیر چیلر تراکمی و جذبی

از خدمات راه اندازی و سرویس و تعمیر چیلر تراکمی و جذبی چه می دانید؟

چیلر تراکمی در واقع نوعی چیلر است که با حذف گرما کار خود را انجام می دهد.  در واقع چیلر سرما تولید نمی کند، بلکه گرمای هوا را از بین می برد. شاید به دلیل وجود کلمه chill در نام این دستگاه فکر کنیم که عملکرد اصلی چیلر بر پایه تولید سرما است، اما اینطور نیست. چیلرها مجموعه ای از اجزای اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط، فن، پمپ، کمپرسور و جاذب (جاذب) و موارد دیگر تشکیل شده اند. به این معنی اگر اجزای اصلی چیلر کمپرسور و اواپراتور، کندانسور، شیر انبساط باشد، این چیلر یک چیلر تراکمی به حساب می آید.

در واقع تفاوت اساسی چیلر تراکمی با دیگر انواع چیلرها وجود کمپرسور در آن است. زیرا وجود اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط در تمام چیلرها یکسان است. در ادامه با خدمات راه اندازی و سرویس و تعمیر چیلر تراکمی و جذبی اطلاعاتی را در اختیارتان خواهیم گذاشت. برای خدمات راه اندازی چیلر، تعمیر و نگهداری چیلر و سرویس چیلر میتوانید به سایت شرکت آرین پادرا صنعت متخصص تعمیر و نگهداری چیلر مراجعه کنید.

7

چیلر تراکمی چگونه کار می کند؟

شکل کلی فعالیت چیلر تراکمی به این صورت است که آب ورودی به دستگاه که در اثر فعالیت دستگاه های صنعتی یا تهویه مطبوع گرم می شود، برای کارکرد و با پمپاژ آب به واحدهای داخلی یا تولید صنعتی به دمای پایین و مطلوب می رسد. واحدها آن را به چرخه فعالیت برمی گردانند.

ابتدا مایع گرم شده از طریق شیر ورودی وارد اواپراتور چیلر می شود، در این قسمت مایع با گرفتن گرما از محیط تبخیر شده و وارد فاز گاز می شود. در این مرحله گرمای محیط به طور طبیعی از بین می رود و نواحی که با این قسمت در تماس هستند، با کاهش دما مواجه می شوند. سپس کمپرسور چیلر گاز را فشرده می کند و دمای آن را افزایش می دهد و سپس آن را به کندانسور هدایت می کند. بعد از آن کندانسور مبرد گاز را به مایع اشباع تبدیل می کند. این فرآیند یک فرآیند فشار ثابت است. آخرین مرحله این چرخه در داخل شیر انبساط است که فشار مبرد گاز را می کاهد و باعث انبساط آن می شود. در نهایت، مبرد خروجی از شیر انبساط مخلوطی از مایع و گاز است که وارد اواپراتور چیلرها می شود. اواپراتور و کندانسور دو قطب اصلی چیلر تراکمی هستند که به ترتیب دارای کمترین دما و بالاترین درجه حرارت در دستگاه می باشند، بنابراین باید به خوبی در مقابل یکدیگر عایق بندی شوند تا بر عملکرد تأثیری نگذارند. تنها واسطه بین این دو مبرد است که در حالی که کار خودش را انجام می دهد بین این دو حرکت می کند.

8

انواع چیلرهای تراکمی

چیلرهای تراکمی به دسته های مختلفی تقسیم می کنند. این چیلرها بسته به نحوه عملکرد کندانسورشان به دو دسته هوای سرد یا آب سرد تقسیم می شوند. این بدان معناست که برخی از این کندانسورها با آب و برخی با گاز خنک می شوند. چیلرهای تراکمی آب خنک کننده به برج خنک کننده نیاز دارند تا بخشی از فرآیند را به عهده بگیرند، اما چیلرهای هوای خنک کننده به برج خنک کننده نیاز ندارند. در مقابل هوای خنک کننده در چیلرهای کندانسی به گونه ای است که فن هایی در اطراف کندانسور قرار می گیرند تا گرما را جذب کنند. نوع دیگر تقسیم بندی بر اساس چیلرهای کمپرسور است. به این ترتیب شکل و عملکرد کمپرسورهای چیلر تراکمی آنها را به چهار دسته چیلرهای تراکمی تقسیم می کند:

  • اسکال یا مارپیچ
  • پیچ یا مارپیچ
  • پیستون یا ضربه یا رفت و برگشتی
  • سانتریفیوژ یا سانتریفیوژ

هر کدام از این چیلرها انواع متفاوتی از ظاهر و عملکرد کمپرسور دارند. بدین ترتیب اگر نام کندانسور تراکمی اسکرو آب سرد را بشنویم متوجه می شویم که در مرحله اول این چیلر تراکمی توسط آب خنک می شود و سپس کمپرسور آن به صورت مارپیچ است. با توجه به نوع کمپرسور، هر نوع چیلر را می توان با کندانسورهای هوا خنک یا آب خنک ترکیب کرد تا نوع خاصی از چیلر تراکمی به وجود اید.

چیلرهای جذبی چگونه کار می کنند؟

چیلرهای جذبی این مزایا را دارند که از کمپرسورهای الکتریکی برخوردر نیستند. به این معنی که می توانند ظرفیت خنک کنندگی قابل توجهی را برای یک تاسیسات بدون کمک به اوج تقاضای الکتریکی فراهم کنند. نکته اصلی که باید هنگام ارزیابی کاربرد چنین چیلرهایی باید به آن توجه کرد این است که آنها برای عملکرد به یک جریان بزرگ و ثابت گرمای اتلاف نیاز خواهند داشت. تأسیسات تولید صنعتی واضح‌ترین گزینه‌ها هستند، اما سایر تنظیمات مانند پردیس‌های دانشگاه، مجتمع‌های بیمارستانی بزرگ‌تر یا هتل‌های بزرگ اغلب فرصت قابل توجهی برای بهره‌مندی از نصب چیلر جذبی دارند.

خدمات راه اندازی و سرویس و تعمیر چیلر تراکمی و جذبی

 تعمیر چیلر جذبی از نظر مکانیکی و ساختاری بسیار ساده تر از تعمیرات چیلر خانگی تراکمی است و هزینه کم تری نیز دارد. دلیل اصلی این موضوع در ساده تر بودن سیستم حرارتی چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی است. به طوری که چیلرهای تراکمی به صورت الکترونیکی به کنترل و برنامه ریزی بیشتری نیاز دارند که همین موضوع سبب پیچیده ‌تر شدن سیستم آنها شده است. لازم به ذکر است که برای کاهش هزینه تعمیر انواع چیلر، به طور منظم چیلر تراکمی و جذبی خود را سرویس کنید تا از این طریق احتمال خرابی آن کاهش یابد. برای تعمیر چیلر جذبی از خدمات آرین پادرا صنعت میتوانید استفاده کنید.

مزایای استفاده از چیلرهای جذبی چیست؟

  • مبردهایی که عمدتاً در چیلرهای جذبی استفاده می شوند، به گرمایش جهانی و تخریب لایه لایه ازن کمکی نمی کنند.
  • چیلر جذبی می تواند هزینه برق، آب گرم، گرمایش و سرمایش تاسیسات را کاهش دهد.
  • به دلیل کمبود کمپرسور در دستگاه، صدا و ارتعاش به میزان قابل توجهی در ساختمان کاهش می یابد و محیطی آرام با قابلیت اطمینان بالا فراهم می کند.
  • یک چیلر جذبی تقریباً به طور کامل از حرارتی که قبلاً هدر می رفت تغذیه می شود
  • برای تولید آب سرد و گرما نیاز به برق ندارد.
  • به منظور تخصیص در یک سیستم برق پشتیبان اضطراری به ظرفیتی تقریباً نیاز ندارد.

چیلرهای جذبی در مقابل چیلرهای تراکمی

هر چیلر برای انتقال گرما به یک محیط با دمای بالا از یک محیط دمای پایین به مقداری نیروی خارجی متکی است. چیلرهای جذبی، کمپرسور را با بخار، آب گرم یا هر منبع گرمایی خارجی جایگزین می کنند. یک چیلر جذبی عملکرد بسیار ساده ای دارد. عملکرد آن اساساً شبیه آنچه در یک چیلر تراکمی بخار اتفاق می افتد است، زیرا هر دو فرآیند شامل تراکم و تبخیر مبرد در داخل سیستم هستند. با این حال، در حالی که یک چیلر جذبی از یک فرآیند ترموشیمیایی استفاده می کند، یک چیلر معمولی به انرژی مکانیکی متکی است.

تنها تفاوت آنها در نحوه افزایش فشار مبرد از سطح تبخیر به سطح تراکم است. به عبارت ساده، چیلر جذبی بخار مبرد را فشرده نمی کند. در عوض، بخار را در یک جاذب حل می کند و محصول حاصل را با استفاده از پمپی با مصرف برق بسیار کم به محیطی با فشار بالاتر منتقل می کند. البته، این فقط توصیفی از چرخه اصلی جذب است.  برای تعمیر چیلر تراکمی و تعمیر چیلر جذبی میتوانید ازشرکت آرین پادرا صنعت کمک بگیرید.