تسهیل عدالت قضایی، هدف از ایجاد سامانه ثنا
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 

امروزه در کنار پیشرفت تکنولوژی و اینترنت، اطلاعات افراد افزایش یافته و تقریبا درصد زیادی از مردم می توانند از تکنولوژی استفاده کنند. به علت سهولت دسترسی به فناوری های آنلاین استفاده از شبکه های اداری، خرید و فروش و … کاربردی تر انجام دادن همان کار ها به صورت حضوری است. همچنین با ادامه دادن این روند از اتلاف وقت طرفین جلوگیری می شود. سازمان قوه قضاییه برای جلوگیری از تجمع و مرجوع نشدن ابلاغیه ها روند کار خود را به صورت الکترونیکی کرده است.

سامانه های کاربردی برای عدالت قضایی

طبق ماده چهار آیین نامه خدمات الکترونیک غذایی که در خرداد ۹۱ به تصویب رسانده شده درگاه خدمات غذایی می تواند در فضای مجازی شروع و پیگیری امور غذایی را به عهده بگیرد. و همچنین طبق ماده دو همین آیین نامه تمامی شکایات دعاوی و دیگر امور غذایی که توسط دفاتر خدمات غذایی و درگاه خدمات غذایی پشتیبانی می شوند را می توان با استفاده از سامانه های الکترونیکی و مخابراتی ثبت کرد. در این محتوا ما برخی از سامانه های غذایی که برای راحت کردن خدمات غذایی برای مردم طراحی شده اند را نام برده و برای شما شرح می دهیم.

سامانه ثنا چیست؟

سامانه ثنا توسط قوه قضاییه ایجاد شده تا بدون اتلاف وقت و به راحتی افراد به کارهای خود رسیدگی کنند. از گذشته به یاد داریم که ابلاغیه هایی که از قوه قضاییه توسط پیک درب منزل ما می آمد همیشه به دست صاحبش نمی رسید یا افراد در موقعیت های مختلفی بودند که نمی توانستند دریافت کنند. امروزه قوه قضاییه این کار را برای همه ی مردم راحت و آسوده کرده تا بتوانند بدون حضور داشتن در آن جا بتوانند کارهای خود را توسط سامانه ثنا پیش ببرند. این سامانه به راحتی در گوشی های هوشمندی که قابلیت ضبط ویدیو و عکس سلفی را دارند و قابل ثبت نام است. ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا نه تنها بسیار آسان است بلکه باعث از بین رفتن تجمع های خطرناک است که یکی از دلایل زیاد شدن ویروس کرونا است. فرایند احراز هویت در این سامانه با همکاری یوآیدی و به وصرت آنلاین و تمام وقت انجام می پذیرد.

سامانه اشخاص حقوقی

همه ی کشور ها برای این که بتوانند مردم کشور خود را که به دو دسته ی حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند کنند یک روش بسیار هوشمندانه انجام می دهند. دولت ها به هر یک از افرادی که در آن دولت زندگی می کنند شماره شناسایی می دهند. که همه ی ما امروزه می دانیم که افراد حقیقی کد ملی دارند پس آن ها به افراد حقیقی کد ملی داده و به افراد حقوقی شناسه ملی می دهند. افراد حقوقی این کد را اگر در مکان ها حقوقی وارد کنند کد احراز هویت آن ها مشخص می شود. منظور از اشخاص حقیقی افرادی هستند که متولد می شوند و به این دنیا می آیند، زندگی روزمره و ساده ای دارند سپس جان خود را از دست می دهند. اما اشخاص حقوقی افرادی هستند که به صورت مستقل شرکت و موسسه ای را به وجود آورده و تشکیل داده اند. این روش باعث راحت تشخیص دادن افراد در سازمان ها می شود.

توضیحات سامانه احراز هویت

از گذشته احراز هویت وجود داشته اما به گونه های مختلفی بوده است. یکی از ویژگی های احراز هویت این است همه ی ویژگی های افراد از جمله چهره، امضا،ویژگی های فیزیکی و جسمانی را طی مدت طولانی حفظ می کند. میتوان گفت کاربردی مانند شناسنامه یا کارت ملی دارد.

سامانه خود کاربری وکلا

همان گونه که همه ی ما می دانیم تکنولوژی پیشرفت کرده. مشاغل هم کم کم باید پیشرفت کنند. بند (ش) تبصره ی ۶ قانون بودجه ی سال ۱۳۹۹، از آذر ماه سال ۱۳۹۹ همه وکلا سردفتران و… باید در این سامانه تمام روند های موکلین خود را وارد کنند. البته که وکلا از تاریخی که با یک موکل برخورد می کنند تا اتمام کار باید بهترین روش ها را برای موکل خود انجام دهند و بهترین مشاوره را به آن بدهند.

سامانه ثبت اموال و دارایی های مسئولان

این سامانه برای مسئولین است. آن ها باید از روزی که کار خود را شروع می کنند تمام دارایی های خود و خانواده ی خود را وارد سیستم کرده تا هیچ گونه مالی اضافه بر حقش در حساب آن نباشد. همچنین رئیس قوه قضاییه اموالش بررسی می شود. در غیر این صورت یعنی اگر مسئولی این قوانین را رعایت نکند امضای او در هیچ جای دنیا اعتبار ندارد و تا تمام نشدن مهلت ثبت دارایی می تواند انجام دهد. دسترسی به سامانه ثبت اموال مسئولین فقط و فقط در داخل ایران دسترسی دارد و مسئولین در خارج از کشور نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند. هدف این سامانه این است که مسئولین طی انجام دادن وظیفه ی خود مالی را به ناحق کلاهبرداری نکنند که پیگیری می شود.

سامانه سهام

ویژگی سامانه سهام این است که مشکلات اموال محکوم را برطرف می کند. به این معنا که استعلام اموال یک فرد را حتی اگر در بانک ها، بورس ها و سازمان ثبت اسناد باشد پیدا کرده و بررسی می کند. اگر شخص در این سامانه به کاربران آن طی مدت طولانی پاسخ ندهند کارمندان این سامانه پیگیری کرده تا شخص نتواند اموال خود را انتقال داده و از کشور فرار کند.

سامانه ساجد چیست؟

همان طور که می دانیم برای همه ی مسائل مالی ما در کشور سامانه هایی ساخته شده. این سامانه برای رسیدگی شدن به دانش آموز، دانشجو، معلمان و اساتید است. اما بیشتر برای رسیدگی به دانشجوها و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ایران می باشد. دانشگاه آزاد این سامانه را صرفا جهت نظارت آنلاین عملیات مالی واحد های دانشگاهی خود راه اندازی کرده است. دانشجویان در سامانه ساجد می توانند پس از مراحلی درخواست وام دانشجویی بدهند و پس از ثبت و تایید شدن درخواست آنها وام خود را دریافت کنند.

سامانه ارتباطات مردمی

دولت این سامانه را برای پیگیری تخلفات و جرایم اشخاص ساخته است. یعنی جریمه ی هرگونه تخلفات خود را با کمک و در این سامانه پرداخت می کنند. اگر برخلاف آن عمل کنند برای آن ها پیامکی خواهد آمد که باید به صورت حضوری آن را پیگیری کنند.

این سامانه ها برای رفع مشکل افراد در سریع ترین و آسان ترین حالت ممکن بدون اتلاف وقت ابداع شده است. در نتیجه دولت برای راحت تر انجام دادن کار های افراد آسان ترین راه را برای آن ها پیدا کرده و در اختیارشان گذاشته است تا کارهای خود را پیش ببرند. همه ی این سامانه ها تقریبا زیر مجموعه ی سامانه ثنا و قوه قضاییه هستند. بدیهی است که در آینده نزدیک علاوه بر پیشرفت و بروزرسانی آن سامانه های جدیدی را نیز مشاهده می کنیم.